Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

SANK 1954

Publicerad 2007-03-06 18:40:08 i Propulärkultur,


image438

...är en skaplig gissning. Platsen är det, ingen tvekan: Norrköping/Kungsängen (som då hade platsindikatorn SANK). Tidpunkten - som sagt - en skaplig gissning.

Notera NAFK:s välkända gröna hangar uppe i högra hörnet av bilden. Vad det gäller flygplanen syns längst bort en oidentifierad DC-3 från Transair, därefter en knallröd Stinson 108 Voyager, en gul Messerschmitt Bf108 Taifun SE-BZN och närmast Percival Vega Gull SE-ALA. Den sistnämnda flyger numera i England som G-AEZJ.

Detta är en gammal KEG-bild som hittades när jag letade efter annat i denna burken. Samma gäller för nedanstående.

image440

Beech Staggerwing SE-BRY.

Hade en bild till på samma kärra på en annan dator. Den är tagen på SAJK, det vill säga Jönköping/Rocksjön, cirka 1958 av Bo Carlson. Kameran tillhörde mannen på bilden, Björn Hjelme-Lundberg, så gjorde även SE-BRY på den tiden...

image446


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mor Moffe

Publicerad 2007-03-07 13:39:29

Har du läst Torvald Lindéns "Äventyr i luften"? Har inget med ditt inlägg att göra, men jag läste den nyligen och rekommenderar den varmt.
Såg förresten Dark Blue World häromveckan. Tjusigt flygfoto med nytillverkade(?) Spits.

Postat av: F

Publicerad 2007-03-07 15:13:50

Hej Moffe!! Jodå, "Äventyr i luften" finns här i bokhyllan.

Så du har skaffat "Dark Blue World"! Köpt den på nätet eller var? Nä, Spittarna är inte nytillverkade, men ett par flögs över till Tjeckien från Duxford för att medverka i en del scener. Tror att man använt sig av klipp från Battle of Britain och Pice of cake också....

Postat av: Moffe

Publicerad 2007-03-07 15:50:44

Jag köpte filmen på discshop.se
Jag misstänkte att du har boken. Jag hittade den av en slump på biblioteket och var inte sen med att haffa den. Jag gillade den skarpt. Trivsam och trevlig. Har du tips på något mer i samma anda?

Piece of Cake...Battle of Britain.....elipserna som hyvlar Dover-osten....mums...

Postat av: F

Publicerad 2007-03-07 16:12:07

Jag rekomenderar i så fall t ex "Flygdagbok 1" och "Flygdagbok 2" av Anders Rogberg. Testa biblan, eller om du vill ha dem hör efter hos flygboksantikvarier'n Stig Kernell, 0140-10283.

dessa elipser, Moffe..dessa elipser.... :D

Postat av: Morten

Publicerad 2007-03-07 18:42:00

Jag tackar för tipset. Båda Flygdagböckerna plus en tredje finns tydligen på bibliotekets magasin.
Det blir en tur dit endera dagen.

Postat av: Anonym

Publicerad 2007-03-07 21:18:45

Trean vet jag att du känner igen. I den finns "Roy Vanvetts" historia. Den norske Spitfire-piloten som du träffat i Limhamn....

Postat av: M

Publicerad 2007-03-08 15:23:07

Skojar du? Det var åratal sedan jag såg honom senast. Den boken och historien ser jag sannerligen fram emot. Efter de båda första, förstås.

Postat av: Anonym

Publicerad 2007-03-08 15:29:32

Nej, jag skojar faktiskt inte. I "Flygdagbok 3", som inte handlar så mycket om Ankan Rogbergs äventyr i luften som ettan och tvåan, berättar han om nämnde Roy.

Postat av: M

Publicerad 2007-03-08 21:22:31

Är min före detta granne vid liv?

Postat av: F

Publicerad 2007-03-08 21:33:47

Moffe! klicka på länken nedan.

Postat av: Anonym

Publicerad 2007-03-09 18:56:57

Jösses! Folk skulle bara veta vem de sett på Limhamns torg varje dag: "He takes Buster for lots of walks."
Buster var hans tax, innan den fick vingar för några år sedan. Roy fortsatte sina promenader på torget, och i handen höll han fortfarande kopplet, tomt i andra änden.
Rolexen med den svarta urtavlan tickade tryggt.
"Det var mitt liv", sade han till mig en solig dag, pekande upp mot himlen.

Postat av: F

Publicerad 2007-03-09 19:27:13

Jag trodde inte mina ögon när jag hittade denna site! En biografi om Roy Watvedt, och hela hans flygkarriär - Spitfire, Mosquito, Norseman, Ju52, Curtiss C-46, Vickers Viscount, DC-3/4/6, Lockheed Loadstar och Electra m fl!!!! - vilka kärror! Du får leta upp honom igen, göra ett repotage...

Postat av: M

Publicerad 2007-03-09 19:53:17

Visst 17 borde man göra något om honom. Men i så fall behöver jag tolk, för han talar så otydligt att jag inte hör mer än de norskklingande orden "Spitfajjerrr" och "Mässeschmittt".
Fast å andra sidan, vad mer behöver man höra för att tankarna ska börja spinna?

Postat av: F

Publicerad 2007-03-09 22:43:46

Tolk?! han är ett sådant typiskt intervjuoffer då man måste säga att bandare/mp3-whutäver är på sin plats. Karln är norbagge - du är skånepåg - det är en bit där i mellan. Tufft, eller utmaning..?
Full tankarna, låt Spitten starta! :)

Postat av: Nisse Falk, Limhamn

Publicerad 2009-01-02 20:04:24

Roy André Wadtvet avled 2008-12-31 här i Limhamn. För flera år sedan flög han in i den dimma ingen hittar ut ur.

Senast jag frågade hur han mådde sa han ungefär:

-Jeg går og venter at det jevle hjerte ska stoppe,men ´dgöördet fan ikke!

Postat av: F

Publicerad 2009-01-03 02:09:49

R.I.P. Roy. Ännu en man som man inte fick chansen att träffa och fråga...massa

Postat av: Lars Groth, Oslo (Roys svoger)

Publicerad 2009-01-15 13:36:34

Det er hyggelig å se at så mange har vært interessert i Roys liv! Han hadde nok flere venner enn vi visste om.



Roy blir begravet fra Limhamns kapell, Norra Hylligevägen 31 216 11 Limhamn på torsdag 29. januar kl. 13:00. Det blir minnestund efter begravelsen i "Kajutan" i småbåthamnen i Limhamn - Roys favorittsted på hans eldre dager.

Postat av: Ragnhild L. Thorsen

Publicerad 2009-01-28 21:11:33

Lars underettet meg om Roy's bortgang. Roy var gift med min kusine Mette, Synes det er veldig trist, men er glad for de mange hyggelige dager som ble tilbragt sammen med Roy og Mette i 1984 og 1985.



Lillesøster

Postat av: Ragnhild L. Thorsen

Publicerad 2009-01-28 21:14:02

Lars underettet meg om Roy's bortgang. Roy var gift med min kusine Mette, Synes det er veldig trist, men er glad for de mange hyggelige dager som ble tilbragt sammen med Roy og Mette i 1984 og 1985.



Lillesøster

Postat av: Erik Hjelme-Lundberg

Publicerad 2010-07-25 09:51:06

Pls can the person with the photos of my father (Bjorn) and his Staggerwing aircraft contact me.



Thanks you.



Erik

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela