Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Monumental dumhet

Publicerad 2008-11-07 06:54:40 i Propulärkultur,

"Flygplatsdöden" - en nygammal farsot. Natten mellan torsdag och fredag förra veckan stängdes anrika storflygplatsen Tempelhof i Berlin. Här i Sverige bommas antagligen två - i jämförelse - mindre faciliteter igen de närmaste veckorna, Lund/Hasslanda och Stockholm/Barkarby.  Vemod blandas med ilska...allra mest i det sistnämda fallet, Barkis.



Karlaplan står en anskrämlig bronshistoria till Carl Milles-staty, vars bäst-före-datum gick ut första veckan i maj 1945. Jag snackar om det så kallade Flygarmonumentet. Förr om åren brukade man titt som tätt nedlägga kransar "därstädes för att hedra fallna flygarkamrater" etc. Pukor, trumpeter, vita damasker, fanborg, hedersvakt och doft mullrande B 3or slow moving and passing overhead. Ja, ni get the picture...och kanske även hör SF-journalens Gunnar Skoglund i ert inre...

Jag tycker det är dags igen för att lägga lite lök på laxen -  eller snarare - krans på karlaplansmonument. Denna gång ska den uppseende bronsörnen vid sin fot få en krans med följande vackert bandade text: 

ESKB - Stockholm/Barkarby flygplats 1913-2008 - Älskad, saknad


Fakturan skickar jag till Järfälla kommun. Likaså eventuell bot eller dylikt...om ordningsmakten anser detta tilltag som förargelseväckande beteende. För säkerhets skull kommer det på fakturan stå "Attention kommunalråd Lennström". 

Nämnda kommunalråd utalade sig i en artikel hos Realtid.se för en tid sedan:

Stolt poängterar hon att flygarna får ha kvar hangarerna ett tag till. Hur flygplanen ska kunna komma därifrån vet hon däremot inte.

- När jag transporterar min båt brukar jag använda en trailer bakom bilen. Kanske går det att göra likadant med flygplanen, säger Eva Lennström.

Järfälla kommun har sålt Barkarby-fältet till flera byggherrar som ska täcka marken med bostäder. Med en tanke på vad som hänt de senaste veckorna - tror ni att något byggande kommer bli av inom överskådlig tid?


Jag avrundar med samma strof som i inlägget Utredningar: 1964 och 2008 utlagt för cirka en månad sedan:

Ty så var det vid denna tid i landet Mellanmjölk...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: tuppluren

Publicerad 2008-11-07 07:05:51

Jag är på. När ska kransläggning ske?



Man kanske skulle maila kommunalrådet och fråga om hon vet om statoil hyr ut flygtrailar.

Postat av: F

Publicerad 2008-11-07 14:29:32

Bra, Anders! varför inte ringa och fråga t o m? :)

Eller/och låta hennes inbox bli full med dylika förfrågningar. Alltså ta lite flygpolare till hjälp i en SPAM-offensiv ;P



Återkommer rörande manifestationen "rekläijm the airfield" :D

Postat av: Dr. Dengroth

Publicerad 2008-11-07 21:06:52

-Trailer?





Jag är skeptisk..............

Postat av: Kommunalråd behöver råd

Publicerad 2008-11-07 21:38:39

- Boogie?



Jag är körd......



PS. Uttrycket "tappad bakom en vagn" comes to mind....

Postat av: Martin

Publicerad 2008-11-08 01:23:20

Trailer ser man på bio...

Släp...det är reklam draget av ett flygplan...



Inget fungerar bra för att flytta plan.

Eller som "Sickan" sa:

Jag har en plan, tajmad och klar, in i minsta detalj...



/M

Postat av: F

Publicerad 2008-11-08 11:11:46

Martin - Sickan har sagt mången god sak genom åren. Kan kommunalråd i Järfälla finna på råd genom att låna hans flaskbottnar månne? Frågan är dock om detta räcker för "insikt"... :O

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela