Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Gone but not forgotten: Stigtomta och Larslund - 2

Publicerad 2011-08-08 17:57:56 i Gone but not forgotten,



Svängde häromdagen in vid Stigtomta för att kolla hur mycket som minner om det på hösten 1960 nedlagda flygfältet. Somliga av er minns säkert det tidigare inlägget Gone but not forgotten: Stigtomta och Larslund - 1. Jag tror att jag hittade den plats som en gång var Stigtomta flygfält...och inte mycket "minde" om flygfältet.



Betonglämningarna, eller hur vi ska uttrycka det, ligger ganska precis framför där man på nedan bild ser hangaren - i fältets nedre vänstra hörn.

Så här såg platsen ut från luften såsom publicerad i På säkra vingar - ABA 20 års lufttrafik från 1944. Bilden är hittad på denna förträffliga sajt, jag har även lånat ett ytterligare ett par bilder därifrån i jämförande syfte.  



Där ringen sitter på fältet har jag försökt placera en kartnål på hitta.se - klicka här. Bör bli lite enklare att orientera sig om man kollar satellitbilden.



Vägen har blivit smalare och träden växt...



Där hangaren en gång fanns växer idag "en flik" skog.



Rätt över fältet går som synes en ledning sedan många år, men den måste ha kommit på plats efter 1960.



Med kyrkan som referens kan man jämföra med nedanstående bild. Och nej, ingen ledning där inte...



Man kan ana den väg som idag det står en förbudskylt vid hitom hangaren. Den var tydligen inte anlagd 1944, eller så har man retuscherat bort vägen. Den syns dock tydligt på denna bilden som är tagen senare.



En bit uppför denna väg låg ett ladvärn som användes av Nyköpings flygklubb som hangar. Kollade inte om det står kvar, men skulle tro det. Se även denna bild.

Detta är vad jag tror är fältvaktens "hörna". Bostaden finns bakom björkarna, synlig är fältvaktsstugan (det vill säga utgångspunkten arbetet för fältvakten).



Antar att det är samma stuga i bakgrunden på nedan svartvita bild.



Ser ut att vara två Bergfalke och en Grunau Baby, bakom den sistnämnda syns en fältmarkering. Så en vy från andra sidan fältet...



Det sydöstra hörnet av fältet. Om man följer vägen en bit till vänster kommer man till den plats där ANA Flyg (sedermera Nyge Aero) uppförde sin första hangar i mitten av 50-talet. Till Nyge Aeros egna flygplats, Nyge/Brandholmen, flyttade motorflygverksamhenten efter nedläggningen den 1 oktober 1960. Segelflygsektionen i Nyköpings flygklubb flyttade över till närliggande Larslund. Jag hoppas att vid tillfälle kunna följa upp detta inlägg med material från Nyge-fältet och Larslund.

Slutligen, filmtajm! Lite levande bilder från Stigtomta flygfält tagna 1953.

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2011-08-09 08:22:36

Trevliga bilder och film.

Gott jobb F !



/M

Postat av: YAK-Rune

Publicerad 2011-08-09 18:07:35

Kul att du uppmärksammar Stigtomtafältet som är Nyköpings flygklubbs vagga från 1946 fram till 1960 då segelflygverksamheten flyttades till FV flygbas 10 (Larslund ESKP)som avmilitariserades 1970 och stängdes 1978 och segelflyget ombaserades till F11.

Motorflygarna baserades 1960 på Brandholmen (Nygefältet ESSN)och flyttades sedan till F11(numera känt som Skavsta) 1985.

Postat av: F

Publicerad 2011-08-10 07:09:06

Tack, M! :)



Tack för infot, Rune. Har kompletterat lite i inägget. Som sagt har jag tänkt att göra nedslag på gamla Nyge och även Larslund. Har för mig att jag sett en plate på ESKP, men var?

Postat av: YAK-Rune

Publicerad 2011-08-10 12:22:39

Lägesbeskrivning ESKP

Åtta km väster om Nyköping på vägen mot Stigtomta.



Historia

Byggd september 1939-september 1940

Bana 08/26 1200 x 100 m. Gräsfält. Ladvärn fr o m 1939

1955- Nödlandningsstråk, krigsbas för flygspaningsgrupp

Nedlagt som militärt flygfält 1969.

Civilt flygfält 1970 - ca 1978 (ESKP)

Nuvarande användning

Trädgårdsodling/plantskola.

Flygplatsen nedlagd och är numera Larslunds Plantskola



Postat av: F

Publicerad 2011-08-10 22:15:59

http://flygbas.se/?page=2&lan=de&kat=20&id=65963



...och från NFKs klubbtidning 1/09:



"Hur kom det sig att F 11 hamnade just på Skavsta? Hitler hade börjat kriga 1939 och det behövdes en spaningsresurs, en fjärrspaningsflottilj, för att hålla koll på vad som hände runt Sverige. Nyköping med Skavsta valdes för sitt lämpliga läge.



Utöver Skavsta fanns Larslund, eller Enstabergafältet som det först kallades, och Stigtomtafältet att tillgå för det militära flyget, även om Stigtomta egentligen var ett civilt reservfält för trafikflyget.



Skavsta valdes som lokalisering för flottiljen, kanske för att här fanns redan tre asfaltbanor i

triangelformering, en av dem i stort sett längs 08-26. Övriga två fält skulle användas om

flygplanen behövde spridas vid risk för fientliga anfall."

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela