Gone but not forgotten: Stigtomta och Larslund - 1
Igår sprang jag på följande site ute på webben: http://stigtomtaflygplatsveteraner.se/
Här hittar man ett stort antal spännande bilder från de nedlagda flygfälten Stigtomta och Larslund utanför Nyköping.
Stigtomta (med platsindikator SAST i det gamla systemet) tillkom som ett av fälten i utmed "flyg-E4an" för postflyget, det blev klart 1937. Bland annat bedrev Svensk Flygtjänst här flygskoleinternat åren innan kriget bröt ut. Larslund anlades som Fält 10, en flygvapenbas, runt 1940.
Nyköpings flygklubb bildades 1946 och började använda Stigtomta-fältet två år senare. Klubbens verksamheten hade startat på F 11, alltså på Skavsta, bäst att tillägga. Det var alltså tätt med flygfält runt Nyköping.
ANA-flyg, sedermera Nyge Aero, hade en hangar på Stigtomta där det monterades till exempel Piper Super Cub och -Tri Pacer som man importerade från USA. Dessutom hade även luftfartsverket en hangar byggd gissningsvis redan på 30-talet - se bilden ovan.
Det vore kul och veta när (av vem och "flygande vad"?) de sista starterna gjordes från Stigtomta och Larslund. Den sista september 1960 skedde detta antagligen på Stigtomta - dagen efter stängde nämligen ägaren luftfartverket fältet. Nu hade Nyges egna fält öppnat och detta blev den naturliga platsen för motorflyget. Luftfartsverkets hangar på Stigtomta köptes och flyttades sedermera också till Nyge/Brandholmen.
Segelflygverksamheten inom Nyköpings flygklubb flyttade till Larslund och verkar varit rätt omfattande. Det fältet - med platsindikatorn ESKP - stängdes egentligen 1978, men viss segelflygverksamhet pågick ändå i ytterligare några år.