Logik och logistik

Denna vackra stilstudie på Gloster Meteor SE-CAS är även den plockad ur "The Åke Files".
Från början - även om det är ett tag sedan nu - hade jag tänkt skriva något om Svensk Flygtjänsts Meteorer. Och det är väl egentligen inte för sent än, men anledningen denna gång är den i veckan kommande rivningen av Hangar 109 på Malmen. Meteor SE-CAS har varit magasinerad där, bland annat tillsammans med Skyraider, Beech 18, SNCAC NC 701 Martinet, Vampar, Lansar och Drakar. Jag vet inte när Meteoren fick komma inomhus, men i maj 1988 stod hon ute. Här är SE-CAS tillsammans med Skyraider SE-EBI på en bild tagen då av SuperEchoChris. Flygplanen ser ut som de gör på grund av att de då var insmetade i Dinitrol.

Det var för övrigt även i 109an som Firefly SE-CAW också tidigare fanns härbärgerad. Hangaren har varit ett av flygvapenmuseums (FVM) främsta magasin. Igår rullades NC 701 SE-KAE och Beech 18 N9887A ut - undrar var dessa nu är på väg?

Anledningen till rivingen anges vara att byggnaden är i dåligt skick och att FMLOG pronto just där - på Malmens baksida - ska ha sitt nya logistikcenter. Är det inte bättre att ha ett sånt nära påfarten, till exempel bredvid Flygskolan, åt Jägarvallen till? FortF vill inte att rivningen ska ifrågasättas....och argumenten är tvivelaktiga och rätt tunna. Skicket på byggnaden är egentligen ointressant. Så detta med logistik och logik, lirar dom bra ihop..?

Nu är alltså många av de flygplan som stått i 109an utslängda (se även nedan), en deponeringscirkus har redan innan det, så att säga, blev "skarpt läge" påbörjats. Det har lindrigt sagt blivit en soppa: Förståelse (eller inte), känslor (heta sådana), kommunikation (eller snarare brist på) och mer därtill. Lite av detta har jag tidigare berört här på bloggen, läs till exempel Flygvapenmuseum 100816 och I ett före detta bussgarage på västkusten.
Så här skrev en polare i ett mail för lite sedan:
Det är på något vis dags att vi släpper ut den "skit" som vi samlat på oss på forum med mera över kulturdepartement, SFHM med mera. Helt klart är att museiledningen inte är öppna för en dialog, men de är ju samtidigt på intet sätt i någon position att ge sej själva direktiv, utan detta ska ju komma uppifrån.
Konklusion: Det har nu blivit dags att sikta ordentligt mycket högre så det sker något. Tycker vi tar ett initiativ på forumet och skriver ner kontaktuppgifter till lämpliga instanser, gärna flera, och ber de som har minsta intresse av att se att man tar hand om FVM, Arlandasamlingarna etc på ett riktigt sätt. Dessutom gärna belyser det goda som skett på senare tid, men också den inkompetens som numera helt klart råder. Det finns otroligt mycket interna stridigheter i hela organisationen, inte minst mellan FortF och FVM men även personliga motsättningar.
Att man nu pyntar för mycket för inget Hangar 109/Hall B istället för att ta hand om de lokaler som faktiskt finns visar bara på att något är i Parritet...eller "luftvärdigt" i den organisation som finns (?). [Med tanke på den luftiga kalla kriget-hallen på det nyinvigda museet. Min anm.]
Hur är fallet med de utbyten mellan olika museer som är tänkt att ske, och som är ett av argumenten för att man ska deponera saker? Vad är FVM intresserat av att låna och hur har man tänkt att visa det osv? Jag har en fin Radiola-TV från 1964 som man kan få låna mot att jag får Siebeln...
Med Siebeln menas NC 701. Tilläggas bör att samme polare har skrivit detta kloka foruminlägg.
Somliga flygplan kommer nu, som det nämndes ovan, att temporärt få plats i Hall B hos Saab, Malmen. Detta till en kostnad av en halv miljon kronor för ett halvår. Kostnaden för ett helt år är en bit förbi miljonen. Så man slås av frågan: Var kan kostnaden för ett för ändamålet uppfört kallföråd hamna?
Linköping slår sig gärna på bröstet och kallar sig för Sveriges flyghuvudstad - precis som jag påpekade i förra inlägget. Detta rimmar mycket illa när man vet att det ovan relaterade sker just nu. En gång i tiden fixade Linkeboda kommun fram ett plåtskjul i Ryd för att där visa upp valda delar av Malmensamlingarna. Om man ska kalla sig för flyghuvudstad så bör kanske något liknade ske nu. Och det är bråttom. Den 21 oktober påbörjas rivningen av hangar 109...
