Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Logik och logistik

Publicerad 2010-10-19 08:38:20 i Propulärkultur,



Denna vackra stilstudie på Gloster Meteor SE-CAS är även den plockad ur "The Åke Files".

Från början - även om det är ett tag sedan nu - hade jag tänkt skriva något om Svensk Flygtjänsts Meteorer. Och det är väl egentligen inte för sent än, men anledningen denna gång är den i veckan kommande rivningen av Hangar 109 på Malmen. Meteor SE-CAS har varit magasinerad där, bland annat tillsammans med Skyraider, Beech 18, SNCAC NC 701 Martinet, Vampar, Lansar och Drakar. Jag vet inte när Meteoren fick komma inomhus, men i maj 1988 stod hon ute. Här är SE-CAS tillsammans med Skyraider SE-EBI på en bild tagen då av SuperEchoChris. Flygplanen ser ut som de gör på grund av att de då var insmetade i Dinitrol.



Det var för övrigt även i 109an som Firefly SE-CAW också tidigare fanns härbärgerad. Hangaren har varit ett av flygvapenmuseums (FVM) främsta magasin. Igår rullades NC 701 SE-KAE och Beech 18 N9887A ut - undrar var dessa nu är på väg?



Anledningen till rivingen anges vara att byggnaden är i dåligt skick och att FMLOG pronto just där - på Malmens baksida - ska ha sitt nya logistikcenter. Är det inte bättre att ha ett sånt nära påfarten, till exempel bredvid Flygskolan, åt Jägarvallen till? FortF vill inte att rivningen ska ifrågasättas....och argumenten är tvivelaktiga och rätt tunna. Skicket på byggnaden är egentligen ointressant. Så detta med logistik och logik, lirar dom bra ihop..?



Nu är alltså många av de flygplan som stått i 109an utslängda (se även nedan), en deponeringscirkus har redan innan det, så att säga, blev "skarpt läge" påbörjats. Det har lindrigt sagt blivit en soppa: Förståelse (eller inte), känslor (heta sådana), kommunikation (eller snarare brist på) och mer därtill. Lite av detta har jag tidigare berört här på bloggen, läs till exempel Flygvapenmuseum 100816 och I ett före detta bussgarage på västkusten.   


Så här skrev en polare i ett mail för lite sedan:

Det är på något vis dags att vi släpper ut den "skit" som vi samlat på oss på forum med mera över kulturdepartement, SFHM med mera. Helt klart är att museiledningen inte är öppna för en dialog, men de är ju samtidigt på intet sätt i någon position att ge sej själva direktiv, utan detta ska ju komma uppifrån.

Konklusion: Det har nu blivit dags att sikta ordentligt mycket högre så det sker något. Tycker vi tar ett initiativ på forumet och skriver ner kontaktuppgifter till lämpliga instanser, gärna flera, och ber de som har minsta intresse av att se att man tar hand om FVM, Arlandasamlingarna etc på ett riktigt sätt. Dessutom gärna belyser det goda som skett på senare tid, men också den inkompetens som numera helt klart råder. Det finns otroligt mycket interna stridigheter i hela organisationen, inte minst mellan FortF och FVM men även personliga motsättningar.

Att man nu pyntar för mycket för inget Hangar 109/Hall B istället för att ta hand om de lokaler som faktiskt finns visar bara på att något är i Parritet...eller  "luftvärdigt" i den organisation som finns (?).
[Med tanke på den luftiga kalla kriget-hallen på det nyinvigda museet. Min anm.]

Hur är fallet med de utbyten mellan olika museer som är tänkt att ske, och som är ett av argumenten för att man ska deponera saker? Vad är FVM intresserat av att låna och hur har man tänkt att visa det osv? Jag har en fin Radiola-TV från 1964 som man kan få låna mot att jag får Siebeln...

Med Siebeln menas NC 701. Tilläggas bör att samme polare har skrivit detta kloka foruminlägg.


Somliga flygplan kommer nu, som det nämndes ovan, att temporärt få plats i Hall B hos Saab, Malmen. Detta till en kostnad av en halv miljon kronor för ett halvår. Kostnaden för ett helt år är en bit förbi miljonen. Så man slås av frågan: Var kan kostnaden för ett för ändamålet uppfört kallföråd hamna?

Linköping slår sig gärna på bröstet och kallar sig för Sveriges flyghuvudstad - precis som jag påpekade i förra inlägget. Detta rimmar mycket illa när man vet att det ovan relaterade sker just nu. En gång i tiden fixade Linkeboda kommun fram ett plåtskjul i Ryd för att där visa upp valda delar av Malmensamlingarna. Om man ska kalla sig för flyghuvudstad så bör kanske något liknade ske nu. Och det är bråttom. Den 21 oktober påbörjas rivningen av hangar 109...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Weiron

Publicerad 2010-10-19 12:35:43

Man måste väl trots allt lyfta på hatten för den dynamiske, intelligente och visionäre chefen för FVM som lyckats kombinera en permanent och fast utställning kring "kalla kriget" med en tydligt rörlig "uteställning" av historisk intressanta flygmaskiner från samma tidsepok.

Det tyder på en god planering, flexibilitet och ambition att ytterligare tydligt salutera det svenska flygets 100-årsjubileum.

Detta smått geniala drag har bevisligen resulterat i ett påtagligt stort intresse bland landets så kallade flyghistoriker som med tyst och förnumstigt nickande uttryckt bifall till den senaste uteställningen. För övrigt och för att travestera Cato anser menigheten tydligen också att; 109:an bör förstöras!

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2010-10-19 15:40:19

Weiron har träffat huvudet på spiken. Flyghistorikerna kan ju sitta och mysa i soffhörnorna som riggats i utställningen om kalla kriget.



Angående inläggets rubrik så måste det blivit en felstavning, det står "logik" men den skall väl vara "låg IQ"

Postat av: F

Publicerad 2010-10-19 22:54:55

Reaktionerna på denna kulturskymning märks inte så värst mycket, visserligen två sarkastiskt träffande kommentarer från Weiron och Håkan - men var är ni andra?



Efter ett tips jag fick saxades följande på ÖFS' hemsida:



"NuLink, som betyder Näringslivsutveckling i Linköping AB, lanserade den 1 april en hemsida där du bland annat kan läsa om att Linköping intar positionen som Sveriges flyghuvudstad. Besök gärna hemsidan (länk nedan) och sprid även dess budskap. Hämta gärna kampanj­knappar med Flyghuvudstadens signum att fästa på till exempel din jacka. Du deltar då i en tävling med bland annat en heldag flyg som vinst. Knapparna finns på Turistbyrån, Konsert & Kongress, Cloetta Center, Filbytergallerian, IKANO-huset, Skäggetorp Centrum, Medborgarkontoret på Stadsbiblioteket, Linköping City Airport och Universitetet.

www.flyghuvudstaden.se

Flyghuvudstadens hemsida når du även via sigillet uppe till höger på ÖFS start­sida."



Tycker att "kampanj­knappar med Flyghuvudstadens signum att fästa på till exempel din jacka" ska anskaffas, men appliceras upponer. Vadå Flyghuvudstad?! Man bör kanske ta tag i sin huvudvärk innan man utropar sig till huvudstad.

Postat av: Dykarn

Publicerad 2010-10-20 12:18:16

Linköping som Sveriges huvudflygstad är en lika konstig o dum slogan som Stockholm-The capital of scandinavia. Förlåt men bara för att man hittar på någon klatschig slogan o pumpar ut det via stora skyltar o brevpapper o gud vet allt,var är sanningshalten?(samma PR-konsulter kanske)

En kort sanning i Linkeboda om flyg.Vi gillar det men det skall vara militärt eller kommersiellt,allt annat betraktas som suspekt och bara dumt ,bullrigt o miljöförstörande,herregud vi måste få klippa vår gräsmatta när vi vill utan att bli störda av dessa sportflygplan(oh vad jag tycker illa om det ordet,speciellt som jag gillar sport för övrigt).

När det gäller FMV,påverkan från uppdragsgivaren känns som den bästa o kanske enda vägen.

Rätta mig om jag har fel,men riv o bygg nytt oavsett skick och användningsområde känns som standardförfarande inom försvaret.

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-10-21 09:14:28

"Reaktionerna på denna kulturskymning märks inte så värst mycket, visserligen två sarkastiskt träffande kommentarer från Weiron och Håkan - men var är ni andra?"



Hallå, här är jag. Men vad i hela fridens namn ska man göra, man känner sig ju helt maktlös.



Det finns väl en hel drös av intressegrupper som alla har idéer om hur slipstenarna ska dras och antingen är remissinstanser eller grupper med pondus. Hur ställer de sig till detta, uttrycker de sitt gillande eller vill man inte stöta sig med beslutsfattarna då det är lite känsligt med kontakterna för att man är i en viss beroendeställning? Som jag har förstått det efter det som skrivits är väl att det är ansvariga personers tystnad och brist på bemötande som gör det så svårt att påverka skeendena? Det verkar ju inte spela någon roll hur många argument som än framförs då besluten inte försvaras eller kritiken bemöts i någon egentlig mening? Stonewalling är ju ett gammalt beprövat knep. Kanske dags att sätta något tungt grävande tv-program på fallet. Kanske den redaktion/reportrar som grävde i muthistorien i samband med Gripenaffären i Tjeckien?



Apropå gula fåglar; hur många finns kvar i landet, deponerade, sålda och försvunna för evigt?

Postat av: F

Publicerad 2010-10-21 10:55:35

FVMs samlingar, som ägs av oss alla medborgare i Svedala, har lyfts ur det flyghistoriska sammanhanget/den flyghistoriska kulturen. Istället för att den nya "makthavaren" vänder sig utåt för feed back och råd vänder man sig innåt, fattar beslut som allt som oftast på senare år snarare skriver folk som har insikt och passion för samlingarna på näsan: "Det här med kultur, det vet vi o kan vi bättre än er, så lägg er inte i" al a Harry Schein "töjp". Detta fördjupar sprickan, misstroendet förvärras...och när man nu IDAG river hangar 109 så har man inte den hjälp som man annars kanske kunnat få.



Det som känns rätt galet är den svulstiga kalla kriget-hallen där åtskilliga fler av samlingarnas flygplan skulle få plats, så här långt är ju flygplanen sekundära i utställningen där! Var det en bra investering? En fråga man måste ställa sig när man ser vad som händer med matrielen i 109an.



Rörande gula flygplan så finns en Skyraider på Arlanda, en hos Svedino, förutom den på Malmen (eller var den nu är?). Tre andra finns numera i USA.

En Meteor på Malmen (eller vad den nu är?), en hos Svednio (som avser bygga om den till en tidigare variant).

En B 17A flyger man ju med, även den var ju gul tidigare. Systerkärran skänktes till Danmark på 60-talet.

Firefly har jag tidigare haft uppe osv. Det finns mer och tillägga, självklart. Så...mer?

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-10-21 11:30:14

Har vi någon kännedom om de dokument och innehåll som styrt den utveckling som vi nu bevittnar i och med FVM? Det måste väl finnas något som stipulerar vilken riktning man önskar, apropå sammanhang då. Hur detaljplanerat är det, står det att man önskar få till en allmän pedagogisk inriktning på statens museer? Eller är de verk som nu kan beskådas bara lokala beslutsfattares infall som inte har bemötts eller kan bemötas från högre politiskt håll? Någon skrivbordsmänniska måste väl ändå ha angett inriktningen? Är det krigsrätt eller KU-förhör vi pratar om för att utreda frågan?



Jag undrar varför just kalla kriget är så intressant att framställa. Nog för att denna del i den globala och regionala historien är väl värd att fundera över så är frågan vad just en sådan specifik utställning lär oss, till på köpet även att det motsvarar de miljoner som lagts ned och den neglisjans av de kärror som nu fortfarande står under bar himmel iställes för att ta del av de utrymmen som byggts. Vore det i så fall inte mer intressant med en fokusering på SVENSK FLYGINDUSTRI och på de väldigt unika lösningar som landet och dess befolkning faktiskt tillfört flyghistorien. Där vore ju så fall kopplingen till SAAB och Linköping klockren.



Ett dolt "gult" flygplan är väl Venomkärran på FVM, den gick väl som målkärra innan den målades (återställdes?) grå/grön?

Postat av: F

Publicerad 2010-10-21 14:29:39

Så sant, och en gul Venom står uppställd i Vidsel.



SFHMs uppdrag ligger på deras site:



"Statens försvarshistoriska museers uppgifter enligt förordningen (1997:337) med instruktion är bland annat:



Statens försvarshistoriska museer har till uppgift att främja kunskapen om det svenska försvaret genom tiderna och om försvarets roll i samhällsutveckling. I myndigheten ingår Armémuseum och Flygvapenmuseum samt Försvarets traditionsnämnd. I fråga om sjöförsvaret skall myndigheten i lämplig omfattning samråda med Statens sjöhistoriska museer.



Myndigheten skall särskilt:



1. vårda, förteckna och vetenskapligt bearbeta och genom nyförvärv berika de samlingar som har anförtrotts myndigheten.



2. hålla ett urval av samlingarna tillängligt för allmänheten samt driva och stödja utställningsverksamhet och annan pedagogisk verksamhet,



3. förteckna och vetenskapligt bearbeta samlingar av militär eller kulturhistorisk art inom myndigheter som bedriver militär verksamhet, öva tillsyn över sådana samlingar samt stödja andra samlingar av militär art i Sverige,



4. främja studier och forskning i ämnen som tillhör verksamhetsområdet.



Myndigheten skall även handlägga frågor som rör traditioner, traditionsvård och liknande ärenden på det militära området."



Så, vem har tolkningsföreträde? Och varför?

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-10-21 15:29:59

Gällande tolkningsföreträdet så börjar det bli intressant. Om de punkter du hänvisar till är själva grunden för museiverksamheten/samlingen måste det ju finnas någon dokumentation om turerna för såväl ombyggnationen av FVM som för rivandet/ersättandet/underlåtande av bevarande av hangar 109. Hur är tankegångarna, vems tankegångar gäller om inte det vettigaste förslaget vinner (rank pulling?)? Vilka intressen är inblandade och ska tas hänsyn till om man bortser från själva flygplanssamlingen? Räknas dessa dokument som hemliga försvarshandlingar eller är det offentlighetsprincipen som gäller? Om det nu finns något nedtecknat förståss...



Under punkt 1 så står det att man ska vårda och berika samlingarna. Att låta stora delar av samlingen stå under bar himmel är väl knappast att betrakta som vård och berikande. De flygplan som deponeras på andra museer och samlingar, vad finns det för garantier att de inte försvinner för gott, kan man ta "hem" planen när man önskar och är de då i samma skick eller bättre vid avlämnandet?



Sedan undrar jag vad "bedriva tillsyn" omfattar. Borde man inte hålla rent i eget hus först? Idel frågor.

Postat av: Gert

Publicerad 2010-10-21 20:03:40

Man undrar ju lite över vad som försiggår däruppe i "Flygets huvudstad"? Får man behandla dessa gåvor hur som helst? Som "F" sa, så tillhör väl flygplanen svenska folket, eller? En stor skam, det är det!

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-10-22 10:31:29

Som av en händelse så råkade jag i går lägga vantarna på Kontaktgruppens tidning om Firefly i gultjänst. Läste inte allt så noga men jag tyckte mig förstå att en kärra sjunkit utanför kusten någonstans. Kanske är den bärgningsbar? Och är den inte det så ligger den väl på svenskt vatten så det är fullt möjligt att vi i så fall har en "Färy" i svenska folkets ägo lik förbannat.

Postat av: F

Publicerad 2010-10-27 09:03:31

Vilken Firefly, Stellan?



Av allt att döma så står ännu 109:an upp när vi svänger in på onsdagen (27/10) vecka 43.

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-10-27 09:20:59

Ska kolla vilket reg, återkommer.

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-10-27 21:22:22

Som sagt var, jag slarvläste texten helt uppenbart. Den utanför Halmstad havererade BRL plockades sedemera upp. En annan kärra man kan undra om det slutgiltiga ödet för är i så fall BRF som enligt Kontakt ska ha "totalhavererade efter motorstopp vid Utö i Mysingen den 24 november 1954. Avregistrerad den 7 februari 1955". Hur ska det utläsas, kraschad i havet/ej upptagen/upptagen/bukad på Utö? De två (BRC och BRL) som drattade i havet helt säkert plockade man upp och det står angivet i samanfattningarna men detta är lite vagt skrivet för mina ögon.

Postat av: TroyTempest

Publicerad 2010-10-29 00:03:57

Ang: dokument och innehåll. Härmodagen, försökte en av mina polare får insyn på några dokument ang. 109:an som tydligen finns på FVM. Svaret var "Nej, de är icke offentliga handlingarna" sa han. Stonewalling, som man säger.

Ännu mer oroväckande var nyheterna från en gammal, pålitlig kontakt i England som skrev att IWM i Duxford har haft flitig kontakt med FVM nyligen. Jo, man undrar...

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-10-29 14:34:49

Ang 109, vad kan tänkas vara känsligt i dagens läge? ALL kontakt mellan FVM och omvärlden borde förbjudas.

Postat av: F

Publicerad 2010-10-29 17:04:39

...all kontakt mellan FVM och en stor del av den flyghistoriska svenska omvärlden har på ensidigt bevåg varit avbruten från ingången av 2006. FVM anser sig inte inte behöva "denna värld", alltså den som berikat mycket av dess inventarium.



Dokumenten är knappast hemliga - om någon inom SFHMs förvaltning ger ett sådant svar måste de verkligen ha något torrt på fötterna. Ännu ett tjänstefel? (Hela Kalla kriget-hallen kan klassas som ett slags tjänstefel när man ser på den sentida deponeringscirkusen.)



Att FVM och IVM har kontakter är väl i sig inget konstigt, snarare är det bra. Det behöver inte betyda att vi (ja, jag skriver "vi") ska deponera något på Duxford.

Postat av: Gösta Frödeberg

Publicerad 2010-10-30 11:48:03

Flygtjänst kärrorna får ej förfalla,det vore skamligt.Jag har själv 15 år i det bolaget och har kajkat land och rike runt med samtliga gula typer.Någon Firefly finns ej på någon sjöbotten.Två nödlandningar utfördes i vatten,en i Göteborg,där var jag med, och en utanför Ringenäs.( Halmstad) och båda bärgades.Åke Halls utmärkta bok " Målflyg " rekommenderas

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-10-30 21:45:59

Ursäkta mig F att jag kidnappar din blogg men i och med GF:s inlägg så blir det lite FÖR intressant :) Möjligt att jag är lite trött i huvudet pga förkylning men jag läser just i boken Målflyg att BRF daskade i Mysingen 100 m NO om Nordskärs nordspets. BRF sjönk inom loppet av 30 sekunder. Varken i Kontakt eller Målflyg står det något om vidare öden. Och visst är Målflyg en underbar bok!

Postat av: eric

Publicerad 2012-02-18 20:15:07

samlingarna återigen flyttade

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela