Skroterian på Ljungbyhed 1973
Mer bildmatrial från SuperEchoChris som tacksamt tas emot för bloggändamål:
Här får du appropå skrotiga Huntrar lite bilder från skroterian på F 5 i april 1973.
Man tackar och bugar. På den översta bilden ser vi i förgrunden J 34 Hawker Hunter med FV-nr 34021 som bär koden F 9-69. Detta flygplan kasserades 1968-09-12 och användes därefter först för bogseringsövningar på F 5 i Ljungbyhed innan Huntern slutligen hamnade på brandövningsplatsen. 34021 hade en total gångtid av 1266 timmar när planet ströks ur rullorna.
Bakom ligger J 28C, de Havilland D.H. 115 Vampire Mk 55, med koden F 5-50...
...som undersöks lite närmare. Denna tvåsitsiga Vamp var en orginaltillverkad sådan, ihopsatt hos de Havilland i Hawarden med tillverkningsnummer V.V.15246 och fick FV-nr 28439 när hon levererades hösten 1953. 28439 kasserades 67-10-06 och förpassades alltså - som synes - till brandgropen.
Med klara spår av brand, bredvid ligger ytterligare en J 28C, F 5-90. Detta var FV-nr 28465 som byggdes om till C-version vid CVM 1959 efter att i sitt tidigare liv varit en J 28B. 28465 kasserades 68-07-26 med en total gångtid av 1535 flygtimmar. För övrigt var just datumet, den 26 juli 1968, som alla kvarvarande J 28 Vampire avfördes i flygvapnet.
Slutligen ett exemplar av folkhemsjaktplanet, Flygande Tunnan.
Saab J 29F med FV-nr 29330 levererades som en fabriksny J 29B i maj 1953 till F 10 i Ängelholm och fick då koden röd C. Under 1955 modiferades denna Tunna till E-modell, med andra ord; fick den så kallade sågtanden på vingen. Två år senare blev 29330 uppgraderad till en J 29F då efterbrännkammare installerades. Vid denna tid tillhörde flygplanet F 9 på Säve och bar då koden blå J.
I februari 1963 överfördes 29330 till F 3, Linköping/Malmen, och blev då kodad röd A, senare 55. Denna tunna kasserades 67-05-31.