Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Skroterian på Ljungbyhed 1973

Publicerad 2010-12-26 13:01:00 i Kalla kriget,



Mer bildmatrial från SuperEchoChris som tacksamt tas emot för bloggändamål:

Här får du appropå skrotiga Huntrar lite bilder från skroterian på F 5 i april 1973.

Man tackar och bugar. På den översta bilden ser vi i förgrunden J 34 Hawker Hunter med FV-nr 34021 som bär koden F 9-69. Detta flygplan kasserades 1968-09-12 och användes därefter först för bogseringsövningar på F 5 i Ljungbyhed innan Huntern slutligen hamnade på brandövningsplatsen. 34021 hade en total gångtid av 1266 timmar när planet ströks ur rullorna.

Bakom ligger J 28C, de Havilland D.H. 115 Vampire Mk 55, med koden F 5-50...



...som undersöks lite närmare. Denna tvåsitsiga Vamp var en orginaltillverkad sådan, ihopsatt hos de Havilland i Hawarden med tillverkningsnummer V.V.15246 och fick FV-nr 28439 när hon levererades hösten 1953. 28439 kasserades 67-10-06 och förpassades alltså - som synes - till brandgropen.



Med klara spår av brand, bredvid ligger ytterligare en J 28C, F 5-90. Detta var FV-nr 28465 som byggdes om till C-version vid CVM 1959 efter att i sitt tidigare liv varit en J 28B. 28465 kasserades 68-07-26 med en total gångtid av 1535 flygtimmar. För övrigt var just datumet, den 26 juli 1968, som alla kvarvarande J 28 Vampire avfördes i flygvapnet. 

Slutligen ett exemplar av folkhemsjaktplanet, Flygande Tunnan.



Saab J 29F med FV-nr 29330 levererades som en fabriksny J 29B i maj 1953 till F 10 i Ängelholm och fick då koden röd C. Under 1955 modiferades denna Tunna till E-modell, med andra ord; fick den så kallade sågtanden på vingen. Två år senare blev 29330 uppgraderad till en J 29F då efterbrännkammare installerades. Vid denna tid tillhörde flygplanet F 9 på Säve och bar då koden blå J.

I februari 1963 överfördes 29330 till F 3, Linköping/Malmen, och blev då kodad röd A, senare 55. Denna tunna kasserades 67-05-31.




Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-12-26 19:36:15

Appropå datumet för kassering av J 28 kan det vara värt att notera att sista omgången GFU-elever på F 5 bara flög den tvåsitsiga J 28C. Jag tror till o med deras examen var i juli 1968, vilket i sin tur bestämde datumet för sista kassering. Nånstans i bakhuvve har jag dock för mig att absolut sista flygningen med typen var när kärran på FVM flögs över från F 8 till F 3. Kan det stämma, nån?

Postat av: F

Publicerad 2010-12-26 20:28:56

Kan nog stämma, SuperEcho :) Ferryn Barkarby - Malmen med 28451 (FVMs exemplar) skedde den 1 juli 1968, FF Hans Åkerstedt. Han gjorde antagligen även den sista flygningen med J 28B i vapnet, detta i april samma år.

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-12-26 20:41:53

I så fall var nog examen på Ljungbyhed innan 1 juli. Har dessutom ett vagt minne av att Lars Soldéus satt i högerstol på ferryn Barkis-Malmen.

Postat av: F

Publicerad 2010-12-26 20:51:41

Även denna uppgift plockar jag från "Vampire - reaepoken": I högerstolen vid flygningen 68-07-01 satt flygtekniker Ekengren.



Gissar en kull 673 tog examen i juni..? Vem vet mer?

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-12-26 21:28:31

Den som har kontakt med Kurt Cronerud kan nog fråga honom. Han var elev i sista Vampirekullen och den som berättade för mig efter att ha läst min tidningsartikel om hur man flyger en dylik att hans omgång inte fick flyga J 28B.



Lite fundersam på vad det var för "sista flygning" som Lasse S berättade för minst 35 år sedan att han var med om i just den J 28C man hade kvar sist på F 8. Kanske var det sista flygningen Barkarby-Barkarby innan ferryn till Malmen?

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-12-28 06:37:22

Enligt Göran Jacobssons bok om fältisars liv och leverne tillhörde Kurt C omgång E 661 med examen 670201. Omgången innan E 653, examinerades 660929. Det skulle faktiskt betyda att både 28B och 28C var för sig flög vidare ungefär ett och ett halvt år på F 8 efter avslutat skolflygande på F 5. Jag har inte Vampireboken. Men "Weiron" borde väl veta om detta kan stämma? Stämmer väl i alla fall rätt bra överens med införandet av SK 60 som typ 2 på Ljungbyhed?

Postat av: Göran Jacobsson

Publicerad 2010-12-28 08:49:52

Sista kullen på J 28 var E 663 som tog examen den 1 november 1967. E 671 var således första gäng på SK 60.

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-12-29 20:40:36

Intressant! Det går inte riktigt ihop med vad jag minns att Kurt berättade, men kanske minns jag lite fel vad han sa. Jag är helt säker på hans besvikelse över att hans kull inte fick flyga J 28B, men kanske sa han att de gällde hela sista året Vampire flög dvs alla tre GFU-kullar 1966, och inte bara sista kullen. Då blir det i alla fall åtta månader mellan sista skolflygning med 28C på F 5 och ferryflygningen med 28451 från Barkis till Malmis.

Postat av: Göran Jacobsson

Publicerad 2010-12-30 00:40:03

SEC: Jag är mer än 100% säker. Har bilder på båda gängen vid J 28C respektive SK 60 samt känner de flesta av dem. I samband med E 663 examen togs en gruppbild vid en J 28C eftersom det var sista flygningen med 28 för GFU-elever. Den bilden kommer i min nästa bok (till våren). Det är en antologi med berättelser från fältisar, fruar, psykologer mfl samt full med bilder på folk.

Postat av: Hans Åkerstedt

Publicerad 2017-02-06 00:06:24

Så här var det med sista flygningarna med J28 i Flygvapnet.
17 april 1968 flög jag 28289, F5-33, till F13 Bråvalla. Det var sista flygningen med J28B. Man ville ha en 28:a till en utställning.
1 juli 1968 flög jag 28451, J28 C2, F5-81, till Malmslätt och FVM. Fte Ekengren satt i högersits som tack för att han skött om de 28:or som vi i många år lånat från F5. Det var den absolut sista flygningen med J28 i FV.
Någon flygning med Lars Soldeus, min kurskamrat på KTH, kommer jag inte i håg, men han kan ha flugit med någon annan av oss som gick på KTH samtidigt.
Vi hade det exemplaret, F5-81 hela juni 1968 på F8.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela