Nu ska 34:an skrotas, nu ska 34:an bort
Mer bilder från Åke, de är tagna på på skrotgården på F10 utanför Ängelholm. Här har dessa utfasade J 34 Hawker Hunter hamnat efter nedläggningen av F9 Säve 1969.
Ovan ser vi Ivar Röd 16, denna J 34 bar FV-nr 34089 och kasserades 690117. Hamnade senare på F 10 i Ängelholm och användes för bogserövningar. Skrotades slutgiltigt här en bit in på 70-talet. Se inlägget En J 34 som nästan fick överleva.
Ivar Röd 10, FV-nr 34029, kasserad 6901017 efter 1184 flygtimmar. Även denna Hunter kom att transporteras ner till F 10 i Ängelholm och slutgiltigt skrotas 1971. Detta blev även ödet för nedanstående...
Ännu en av de sista överlevande J 34, detta är FV-nr 34107, Ivar Röd 61. Kasserad 690117 med total gångtid 1179 timmar. I kanten skymtar en bit av J 29F, 29502 (Johan Röd 37, kasserad 1967).
Uppe i Göteborg, på skrotgården på Säve, kunde man se denna synen ett par år tidigare.
Här kan jag räkna till sex Hunter-kroppar.
Lite absurt men ändå - i mitten/slutet av 60-talet var F 9 den flygvapenflottilj som producerade mest flygtid, och detta med en flygplantyp som man från början tänkt skulle vara utfasad 1966! Det var också detta år som man beslutade att lägga ner flottiljen. Vilket i sin tur gjorde att F 9 faktiskt flög J 34 ytterligare i nästan tre år!
Avslutningsvis, en "live" J 34 taxande; Ivar Gul 64 (34119). Detta flygplan kasserades redan i början av 1967 och hade då endast 762 gångtimmar.