Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Grattis folkhemsjaktplanet!

Publicerad 2008-09-01 20:02:23 i Kalla kriget,



...här i spaningsversion, fast på bilden tjänstgörande som målflygplan  - S 29:or ur målflygdivisionen på Malmen cirka 1970.

Saab 29 Flygande Tunnan fyller 60 år idag. Det var den första september 1948 som den engelske provflygaren "Bob" Moore premiärflög den handknackade prototypen på Tannefors-fältet, Linköping.

Nedan syns en 29:a ur F 22 på lågan passera ett par vita KP-bilar (och något annat mindre pansarfordon) - Kongo tidigt 60-tal. 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2008-09-01 21:57:12

Flygande Tunnan var ju något jag minns tydligt från min barndom... mest för det lustiga smeknamnet. Snygg bild, den översta!

Postat av: F

Publicerad 2008-09-01 22:02:49

Alltid tyckt just den bilden varit "klockren".



T o m jag kommer ihåg flygplantypen från min tidiga barndom, smeknamnet måste hjälpt till ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela