Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Flygvapenmuseum 100816

Publicerad 2010-08-18 20:17:35 i Propulärkultur,



Så, nu har har jag sett det nya flygvapenmuseum med egna ögon.

Vad tycker jag? Svårt det där, det är en del intryck att smälta. Jag är självfallet färgad av att känna till vad som tidigare varit utställt, hur dessa flygplan kommit dit...ja, samlingarnas historia. Jag anser fortfarande att man hanterat ett antal av sina föremål oerhört galet när man släppt iväg dessa och då mer eller mindre gett sin egen historia fingret samt därmed även i egentlig mening en stor del av vårt flyghistoriska arv.



Det nya muséet är numera uppdelat i tre olika större utställningdelar. I den första, gamla Hall 1 och -2, handlar det militära flygets historia 1912-45 och är i stort enligt mitt tycke godkänd. Jag fattar dock inte varför man inte ser en Sk 11 Tiger Moth och Sk 15 Klemm Kl 35 i utställningen, varför inte hängande i taket?



Nästa utställning handlar om Sverige under kalla kriget, detta i den så kallade nybyggda Kalla kriget-hallen.



Som sådan är utställningen väldigt bra och skulle med fördel gärna få visas till exempel på nationalmuseum eller liknande (och jag hade gärna besökt).



Det finns ett mindre antal flygplan utställda, gärna hängande i luften (notera att det tydligen inte var tänkbart i den andra delen av muséet) och faktum är att utställningen egentligen klarar sig utomordentligt bra utan dessa. Så varför ha flygplanen kvar? Om jag hade sett utställningen förtätad med mer relevanta föremål på golvet hade jag haft lättare att minnas att jag besöker flygvapenmuseum...



Att hänga upp Spitfire och en av de äldsta överlevande (i världen) de Havilland Vampire i taket är för mig omöjligt att förstå. Dessutom att låta spanings-Tunnan märkt F 21-20 (fel typsnitt på fenkod för övrigt) ha kvar svart nosring - och bakom dessutom måla en röd - innan man ställer ut henne, är också en plump i protokollet. Det ska självfallet bara vara en röd nosring. Kanske kan detta sorertas in bland sånt som bara jag ser, men det är att jämföra med att armémuseum skulle få för sig att ställa ut en uniform med fel knappar. Denna S 29C är förresten kallad "J 29" i broschyren Din guide till/Your guide to flygvapenmuseum.....och     AJS 37 Viggen 37108 för en "J 37". 



Att det även finns en J 33 Venom utställd är inget man direkt minns när man lämnat kalla kriget-hallen. En tanke: Varför inte i Venom-hörnet byggt upp en klargöringsplats med ett flygplan i centrum?



I källarplanet (sarkofagen) i nybygget finns en mycket intressant utställning om den nedskjutna DC-3an (militär beteckning Tp 79/TP 79) där vraket ligger i centrum. Detta var mycket bra gjort och föredömligt berättat. Dock reagerar jag på att man envist säger Tp 79001 - sluta med det. Denna "praxis" är helt nypåfunnen! Det heter Tp 79 nr 79001, inget annat.



Förresten, anledningen till utbyggnaden var ifrån början främst att få de stora flygplanen under tak. Det enda av dessa som nu är inne är Catalinan, resten står fortfarande utomhus och ser minst lika sorgliga ut som sist/först jag såg dem.



Det kunde varit ännu bättre om man hade från museiledningens sida haft vilja att kommunicera i tid med folk som var med när det begav sig, med flyghistorisk kunskap, med kunskap om samlingarnas historia. Som man agerat under senare tid är det snarare så att man skrivit den gamla kundgruppens kärna - de flyghistoriskt intresserade - på näsan "detta vet vi bättre än er" än bjudit in dessa för att tillsammans berätta om militärflygets historia i Sverige. Nu när det är fullbordat går det tydligen an, kanske..?

Summa sumarum: Bygga utställningar kan man, men ta hand om vår flyghistoriska arv är det sämre ställt med. Nu har flygvapenmuseum tyvärr klantat bort förtroendet hos många som annars kunnat varit ovärderliga. Själv skulle jag inte vara speciellt förvånad att det kan ha varit så att somliga museimedarbetare - med kunskap och kontaktnät - känt sig överkörda och mycket då därför blivit som det nu har blivit (?).

Det är viktigt att berätta vår historia så den breda massan kan ta den till sig så enkelt som möjligt, men för den skull behöver man inte göra det belamrat med felaktigheter. Det nyinvigda flygvapenmuseum kunde ha varit ett flygvapenmuseum för alla, alltså även på riktigt...

Läs gärna de tidigare inläggen Flygvapenmuseum 100529 och Flygvapenmuseum - deponering och tänkbart scenario?. Dessutom har ju som tidigare nämnt fellow blogger Laverdure gjort ett besök, han är inte lika snäll som bloggisten när han berättar om sina intryck


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Pelle Erixon

Publicerad 2010-08-18 21:15:01

Gokväll !



Besökte FV-Museum för 2 veckor sen & tror att valet att göra utställningarna lite mer allmännhistoriska runt speciellt Kalla Kriget är bra.

Detta för att besökarna lär bli fler, och även om jag inte vet det så vill jag minnas att jag läst det nånstans oxå.

Utställningen, framförallt där flygplanen står enbart, bör dock skaffa fram bättre belysning & man borde även försöka förbättra presentationen runt (& om) planen som hänger i taket i Kalla Kriget delen.

En sak jag oxå noterade som dålig var att det inte fanns nån avspärrning alls vid flygplanen, så naturligtvis hade ju några lustigkurrar skrapat in hjärtan på Caproni-propeller-bladen, samt ritat nån konstig symbol Sverige-märket på 39002...

Jag tycker att Vi flygnördar ska bortse ifrån alla detaljer som färg-märkning hit & dit utan istället glädjas åt att man med ett nytt grepp kan nå lite mer människor : Som kanske tom kan resultera i att det blir lite föryngring i den åldrande entusiast-skaran ?



Med Vänliga Flyghälsningar från Västkusten !

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-08-18 21:20:10

OK, jag har INTE ännu varit på museet, det säger jag redan från början. Men ser det inte lite väl luftigt ut i byggnaderna? Jättesnofsigt och man tycks ju se mycket av planen men jag får inte den där närhetskänslan som att behålla kärrorna på marken ger och dessutom i större antal. Älskar Hendon mfl museer där man ibland får tränga sig fram men jäklar vilken maffig känsla det ger! Ta in Canberran, ta in Varsityn för bövelen. Rätta till Tunnans palavrar nu precis som man borde rättat till Kongomålningen i det tidigare museet. Det kan inte vara så svårt att få till det rätt. Grattis 100-åringen...

Postat av: Henrik Bergman

Publicerad 2010-08-18 22:23:36

Hej!



Jag besökte FV museum för ca 2 veckor sedan, och jag blev faktiskt förvånad över den långa kön :-)

Kul att museet har fått en sådan uppsving.



Måste erkänna att utställningen får godkännt, men belysningen är alldeles för dålig.

Faktiskt så dålig, att jag missade J 34:an fullständigt :-/



Jag håller med om att det borde finnas någon form av avspärrning runt flygplanen.

Vissa föräldrar hade ingen koll på sina småttingar, som glatt sprang omkring och ryckte och slet i rodren på flera flygplan. Skärpning.



Att Fv museum målar och märker sina flygplan felaktigt, har på något sätt blivit deras signum.

Det är inte mycket som är original där :-)



Hoppas framtiden blir ljus för de flygplan som nu inte finns kvar i deras utställning.



/Henrik Bergman

Postat av: Martin

Publicerad 2010-08-18 22:30:43

Jag saknar en recension om dom nya dörrarna på hissarna, flyg i all ära men nu har man fått två nya hissar och så vitt jag förstår är de två det enda tekniskt intressanta på detta museum.



Sen får ni själva gissa vem som levererat dörrarna...



/M

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2010-08-19 10:37:55

Hissdörrarna....Merde!

Jag ber om ursäkt att jag inte recenserade dessa "creation fantastique"

Som den gamle man jag är så utnyttjade jag hissarna och jag kan intyga att både ytan på dörrarna samt deras funktion var suberb. Så bra att de skulle kunna få en djurrättsaktivist att strypa en mink :D

Postat av: Martin

Publicerad 2010-08-20 00:16:30

Så bra, troligen baseras din uppfattning på att våra Franska kollegor brukar samma material....



/M

Postat av: kvack

Publicerad 2010-08-20 00:22:17

Kanske ska man koppla samman SAAB's donation till det utbyggda Flygvapenmuseum med deponeringen av Firefly-planet till Danmark för några år sedan......

Postat av: F

Publicerad 2010-08-20 12:57:54

Kvack - också en tanke som då och då dykt upp, ja

Postat av: Weiron

Publicerad 2010-08-20 15:46:04

Märkligt nog körde jag i måndags E 4 ner förbi Linköping. Hade tanken att svänga av och besöka det nya FVM men, som man säger, jag sket i det. Många har ju givit uttryck för sina intryck av det nya FVM format i tidens anda och eftersom jag drog förbi har jag inga synpunkter på det nya FVM att frambära. Jag hade dock nöjet att 1984 vara inbjuden till den högtidliga invigningen av FVM av kung Carl XVI Gustaf sekonderad av museichefen och eldsjälen Axel Carlesson. Vi hade äntligen fått ett flygvapenmuseum värt namnet, framburet av mångas idoga insatser. Efter det har jag besökt FVM tre gånger och aldrig blivit besviken på upplägget eller presentationen. Jag körde som sagt förbi för jag ville inte riskera att bli besviken. Det svenska Flygvapnets historia är i ett museum, att bevaras till eftervärlden, värt något bättre än att formas av flyghistoriska noviser och amatörer där SSU och ABF tjänat som pinnar på karriärstegen... Det är nya tider och "kalla kriget" torde väl vara ett avslutat kapitel vid det här laget?

//Weiron

Postat av: F

Publicerad 2010-08-21 16:12:08

Kalla kriget är väl just i detta fallet omdöpt till mörka kriget. Sänk tempen (höll jag på att säga) och tänd lyset ;)



Weiron, likt mig är det mycket känslor i rörelse runt FVM. Det är nog bara att konstatera att för de som bestämmer på muséet är flygplanen "döda ting", för somliga av oss andra berättar de väldigt mycket. Att förstå det "språket" vore det första man bör begära av en museichef på ett flygmuseum, allra helst när det ska ta hand om ett nationellt kulturarv, alltså ägs av oss alla. Är det nu så att man trots allt inte har denna förmåga, ja då är det enormt viktigt att ha en öppen dialog med den flyghistoriska kulturen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela