Flygvapenmuseum 100529
Om man har lust kan man jämföra bilderna med tidigare tagna 090913, 091101 och 091207.
Resultatet blir nog helt fantastiskt därinne - den 12 juni nyinvigs museet med pompa och ståt. Vi är väl då bara ett fåtal som minns vad som tidigare fanns utställt? Och eventuellt också hur dessa flygplan kom dit. Allt har under de senaste åren handlat om utbyggnaden, inte mycket har flygvapenmuseum sagt om vad man släppt iväg och varför? Förutom platsbrist såklart.
Notera radarn på taket. Den ska söka på det så kallade "deponeringsbandet". Frågan är om det kommer bli några ekon? Antagligen inte. Och följdfrågan blir ju då om det är beteendet eller flygandet som är lågt därinne? Efter att tagit del av ett "pre-after work på fredag-cirkulär" så har jag min uppfattning rätt klar...
När man nu bygger ett nytt flygvapenmuseum, så att säga "für alle" - som Peter Wahlbeck förr uttryckte det - är dess tillkomst och bakgrund tydligen egalt för de som numera bestämmer.
Mycket beror på vem som läser statens uppdrag...och kommunikation. Eller snarare, i detta fallet, brist på det sistnämnda...och det i rättan tid. Man kan/har kunnat få hjälp med input hur man bör lösa problem, bara man hört efter.
Det är inte frågan att ha ett så kallat modernt förhållningsätt till hur utställning etc ska utformas (Att använda ordet modernt tyder väl för övrigt snarast på att man idag är rätt mycket motsatsen...om man inte snackar retro.). Snarare gäller det att få till breda lösningar och främst se till att föremål, som inte museet har plats för, får goda "fodervärdar" samt att det finns en logik i detta deponerandet. Föremålen ägs ju lika mycket av dig och mig som av de som ska ha hand om dem. Som sagt; kommunikation var ordet. Echo-Echo-Echo....
Flygvapenmuseum har gjort några tämligen tveksamma deponeringar på senare år. Eventuellt ska jag vid ett tillfälle skriva en liten berättelse om ett högst tänkbart scenario där deponeringen av ett flygplan is part of the skim/scheme...