Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Flygvapenmuseum 100529

Publicerad 2010-06-03 14:48:07 i Propulärkultur,



Om man har lust kan man jämföra bilderna med tidigare tagna 090913, 091101 och 091207

Resultatet blir nog helt fantastiskt därinne - den 12 juni nyinvigs museet med pompa och ståt. Vi är väl då bara ett fåtal som minns vad som tidigare fanns utställt? Och eventuellt också hur dessa flygplan kom dit. Allt har under de senaste åren handlat om utbyggnaden, inte mycket har flygvapenmuseum sagt om vad man släppt iväg och varför? Förutom platsbrist såklart.

Notera radarn på taket. Den ska söka på det så kallade "deponeringsbandet". Frågan är om det kommer bli några ekon? Antagligen inte. Och följdfrågan blir ju då om det är beteendet eller flygandet som är lågt därinne? Efter att tagit del av ett "pre-after work på fredag-cirkulär" så har jag min uppfattning rätt klar...

När man nu bygger ett nytt flygvapenmuseum, så att säga "für alle" - som Peter Wahlbeck förr uttryckte det - är dess tillkomst och bakgrund tydligen egalt för de som numera bestämmer. 
Mycket beror på vem som läser statens uppdrag...och kommunikation. Eller snarare, i detta fallet, brist på det sistnämnda...och det i rättan tid. Man kan/har kunnat få hjälp med input hur man bör lösa problem, bara man hört efter.

Det är inte frågan att ha ett så kallat modernt förhållningsätt till hur utställning etc ska utformas (Att använda ordet modernt tyder väl för övrigt snarast på att man idag är rätt mycket motsatsen...om man inte snackar retro.). Snarare gäller det att få till breda lösningar och främst se till att föremål, som inte museet har plats för, får goda "fodervärdar" samt att det finns en logik i detta deponerandet. Föremålen ägs ju lika mycket av dig och mig som av de som ska ha hand om dem. Som sagt; kommunikation var ordet. Echo-Echo-Echo....


Flygvapenmuseum har gjort några tämligen tveksamma deponeringar på senare år. Eventuellt ska jag vid ett tillfälle skriva en liten berättelse om ett högst tänkbart scenario där deponeringen av ett flygplan is part of the skim/scheme...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: åh!

Publicerad 2010-06-03 18:30:30

Tyvärr är det väl så att såväl intresset för flyget som begrepp, och därmed också flygets historia, definitivt är typ ute för att använda modernt språkbruk. Flyg och flyghistoria inskränker sig för den uppväxande generationen mestadels till allt runt JAS och i extrema fall även till "Viggen".

Bland den äldre generationen, och de som tidigare tjänstgjort i FV och fortfarande ser Bengt Nordenskiöld som flygvapenchef, har blivit alltmer förvirrad.

Den nu åldrande generationen som lockades till FV genom suggestiva filmer och rekryteringsbroschyrer som exempelvis "Plan för Din framtid", "Framtid med flygande start", "Männen på marken håller flygplanen i luften" med flera undrar; Vart tog framtiden vägen? Framtiden är här! Historia är historia och skall alltmer, utifrån politiska direktiv, glömmas bort...

Det finns ett klassiskt uttryck som säger att; "Den som icke känner sin historia kan ej heller forma framtiden".

Flygvapenmuseum och dess ledning har haft den hedervärda och politiskt styrda ambitionen att forma framtiden utan att konsultera dem eller de som känner eller skapat historien...

Det är aldrig för sent att ge upp!

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-06-03 19:03:37

Ja, jävlar. Å vad vi firar 100 av flyg i Sverige i år... Att besöka FVM för första gången kommer att bli som en blind date; heaven or hell?

Postat av: F

Publicerad 2010-06-03 22:57:40

åh! - håller med. Du vet, du har hört min "klagosång" tidigare. Jag skulle även vilja travestera på din skrivning och 'säga konsultera dem och de som känner och skapat flygvapenmuseum (FVM)'. Alltså de som byggde "templet" så att säga. Just att inte ta in dessa i bygget av det nya museet tyder på en lindrigt sagt märklig attityd därinne. Den enda kommunikationen har fram till några veckor sedan varit att höra talas om vilka flygplan som deponerats. Nu, två minuter i tolv. kan man tänka sig ett stadigvarande samråd med SFF och ÖFS. Men med tanke på historien om Firefly'n och vad som sas efter det så är jag mycket skeptisk. Det behövs attitydförändring, det behövs kunnande, förståelse, känsla. Det behövs nytt blod.



Stellan - du kommer säkert tycka det är helt fantastiskt när man väl ser utställningen. Antagligen kommer jag också bli förvånad, den dagen när jag väl orkar dit. Men här handlar det snarare om de flygplan som inte längre ska vara med i denna utställning och på vilka grunder de skickas iväg samt varför just dit, där de hamnar. Det handlar främst om kärror som en gång fanns i embryot till FVM, dvs i plåtskjulet i Ryd. Bara att de tillhör detta "embryo" och vem/hur/varför etc de "räddades" till eftervärlden för en - som man då trodde - permanent plats hos FVM är idag tydligen ointressant för de som bestämmer. För mig är det inte det - de viktiga milstolpar i FVMs egna historia (innan myndigheten fanns) och utveckling, förutom självklart FVs.



Postat av: Lars Gyllenhaal

Publicerad 2010-06-03 23:26:04

Wow vilken bra blogg!!!

Postat av: Björn

Publicerad 2010-06-04 10:44:46

Var hittar man info om tveksamma deponeringar, och vilka de är?

Postat av: F

Publicerad 2010-06-04 10:51:54

Tveksamma i mina ögon är deponeringarna av Firefly, Tiger Moth och Klemm Kl 35.



Två forumtrådar:



http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1917



- som sedan övergår i:



http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=6&t=2278

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela