Flygvapenmuseum - deponering och tänkbart scenario?
Imorgon återinvigs flygvapenmuseum med pompa och ståt. Jag nämnde i inlägget Flygvapenmuseum 100529 att jag vid ett senare tillfälle skulle skriva en liten berättelse om ett tänkbart scenario rörande deponeringen av ett flygplan - nedan följer ett försök.
Som jag ser det så är folket vid flygvapenmuseum - i sin nya tappning - säkert bra på att bygga en utställning, men har klara problem med att förvalta vårt flyghistoriska arv. Och det inte bara på grund att man fått kraftigt minskade ytor till förfogande, trots en utbyggnad.
I mitten av 60-talet tillfördes en Klemm Kl 35B (W.nr. 1596) tillverkad 1939 de historiska samlingarna vid dåvarande F 3 Malmen. Planet, SE-AIG, förvärvades via Aktionskommittén för bevarande av historisk flygmatriel, en del av Svensk flyghistorisk förening (SFF) som bildats 1961. SE-AIG hade varit i luftvärdigt skick fram till den 28 maj 1962, det var också denna dag som den sista flygningen gjordes.
Vid denna tid var antalet Klemm Kl 35 i Sverige snabbt sjunkande. Från att ha varit en vanlig syn på i stort sett varje flygfält i landet bara några år tidigare så kanske det nu fanns 3-4 stycken som var i flygande skick (I slutet av 60-talet ströks den sista Klemm Kl 35 ur civilregistret, typen gjorde sedan åter "come back" 1996.). Det gällde alltså att agera innan SE-AIG såldes Tyskland alternativt blev majbrasa.
Just SE-AIG var en av de Klemm Kl 35 som inköptes av KSAK och var under en period under andra världskriget inmönstrad i flygvapnet som en Sk 15 (svensk militär beteckning). Närmare bestämt som FV-nr 5075 under perioden juli till 21 september 1940. Det var under denna tid som flygvapnet tog leverans av sina första egna Klemm Kl 35/Sk 15.
Den 28 juni 1965 avregisterades SE-AIG efter det att den siste ägaren Bengt Olsson i Västerås överlämnat flygplanet till SFF. Det kom nu att målas som Sk 15A FV-nr 5081. Följande skrivs under rubriken Lite SFF-historia i Flyghistoriskt Månadsblad 10/1983:
Under sin verksamhet kunde "Aktionskommittén för bevarande av historisk flygmatriel"...tillföra Malmen-samlinganrna Sk 15A 5081, vilket flygplan kunde restaureras vid CVV (under ledning av SFF-medlemmen Alf Ryvant) sedan, efter uppvaktning hos Kungl. Flygförvaltningen, erfoderliga medel därför ställts till förfogande.
Bland annat visades denna Sk 15A upp på flygdagen på F 5 Ljungbyhed 1967, detta bredvid Sk 11 och Sk 12 - alla målade som de en gång såg ut i flygvapnet på 30- och 40-talet.
Man minns planet i utställningen i plåtskjulet i Ryd som fanns i väntan på att flygvapenmuseum på Malmen skulle bli ett "riktigt" museum. Så skedde som bekant våren 1984 och självklart kom Sk 15 finnas på plats. Nu ändrades 5081 med koden F 5-81 till 5075 med koden F 5-116.
Så långt råder inga tvivel om saker och ting. Men nu kommer det bli betydligt svårare.
Under en längre tid har en samlare/handlare försökt byta sig till flygvapenmuseums Klemm Kl 35. Typen har fått en renässans i Sverige men även i utomlands. Främst kanske det finns ett sug efter typen i Tyskland, det var dit många av de gamla svenska exemplaren en gång såldes. Med tanke på dess ovan relaterade historik så har just museets Klemm Kl 35 varit väl omhändertagen, i gott skick och skulle nog göras flygande igen.
En entusiast sonderar terrängen rörande köp av en Klemm Kl 35. Priserna i Europa är höga, finns det någon i Sverige, ett projekt mån tro? Entusiasten får via omvägar veta att samlaren/handlaren har en på gång - det enda som sägs då är att planet står på ett museum. Var? I Europa eller i Sverige? I första läget yppas inget, men efter en tid verkar det hela klarna – det är frågan om flygvapenmuseums Sk 15!
Från flygvapenmuseums sida har dock svaret har varit ”nej” på samlaren/handlarens propåer, som under museets omdaningsperiod på sistone blev lite mer frekventa. Möjligen hade han då indikationer att man ett slag faktiskt tänkte göra sig av med sin Klemm Kl 35?
Samlaren/handlaren engagerar kanske därför en person som ska duka vingar med mera tillhörande en av hans egna Klemm Kl 35. Dock är just detta exemplar ingen ”flyer” utan planeras bli ”statisk” för museiändamål. Det är i alla fall det som killen som gör dukningsjobbet får veta.
Under hösten deponerar flygvapenmuseum sin Klemm Kl 35 till ett (ännu ej öppnat) museum på västkusten. Flygplanet hämtas dit i månadskiftet oktober/november 2009.
Tilläggas bör också i sammanhanget att samlaren/handlaren hämtade/lånade ett äldre segelflygplan från Arlandasamlingarna för några år sedan. Enligt utsago var det inte samma segelflygplan som sedan återlämnades…
Nu får var och en dra sina egna eventuella slutsatser. Ett verkligt skräckscenario rörande depositioner från, som det uttrycktes "ett svenskt försvarsmuseum", berättades det om i en artikel i DN i onsdags. Inte för jag tror att det ska var så pass illa i detta fallet med Klemm Kl 35/Sk 15, men risken finns ju när man deponerar något eftertraktat och därmed faktiskt avsäger sig den direkta kontrollen. Det, åtminstone, är klart faktum, hur man än vänder och vrider på saker och ting i denna annars rätt så grumliga gryta.