Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Flygvapenmuseum - deponering och tänkbart scenario?

Publicerad 2010-06-11 00:58:33 i Propulärkultur,



Imorgon återinvigs flygvapenmuseum med pompa och ståt. Jag nämnde i inlägget
Flygvapenmuseum 100529 att jag vid ett senare tillfälle skulle skriva en liten berättelse om ett tänkbart scenario rörande deponeringen av ett flygplan - nedan följer ett försök. 

Som jag ser det så är folket vid flygvapenmuseum -  i sin nya tappning  - säkert bra på att bygga en utställning, men har klara problem med att förvalta vårt flyghistoriska arv. Och det inte bara på grund att man fått kraftigt minskade ytor till förfogande, trots en utbyggnad.



I mitten av 60-talet tillfördes en Klemm Kl 35B (W.nr. 1596) tillverkad 1939 de historiska samlingarna vid dåvarande F 3 Malmen. Planet, SE-AIG, förvärvades via Aktionskommittén för bevarande av historisk flygmatriel, en del av Svensk flyghistorisk förening (SFF) som bildats 1961. SE-AIG hade varit i luftvärdigt skick fram till den 28 maj 1962, det var också denna dag som den sista flygningen gjordes.

Vid denna tid var antalet Klemm Kl 35 i Sverige snabbt sjunkande. Från att ha varit en vanlig syn på i stort sett varje flygfält i landet bara några år tidigare så kanske det nu fanns 3-4 stycken som var i flygande skick (I slutet av 60-talet ströks den sista Klemm Kl 35 ur civilregistret, typen gjorde sedan åter "come back" 1996.). Det gällde alltså att agera innan SE-AIG såldes Tyskland alternativt blev majbrasa. 

Just SE-AIG var en av de Klemm Kl 35 som inköptes av KSAK och var under en period under andra världskriget inmönstrad i flygvapnet som en Sk 15 (svensk militär beteckning). Närmare bestämt som FV-nr 5075 under perioden juli till 21 september 1940. Det var under denna tid som flygvapnet tog leverans av sina första egna Klemm Kl 35/Sk 15.


Den 28 juni 1965 avregisterades SE-AIG efter det att den siste ägaren Bengt Olsson i Västerås överlämnat flygplanet till SFF. Det kom nu att målas som  Sk 15A FV-nr 5081. Följande skrivs under rubriken Lite SFF-historia i Flyghistoriskt Månadsblad 10/1983:

Under sin verksamhet kunde "Aktionskommittén för bevarande av historisk flygmatriel"...tillföra Malmen-samlinganrna Sk 15A 5081, vilket flygplan kunde restaureras vid CVV (under ledning av SFF-medlemmen Alf Ryvant) sedan, efter uppvaktning hos Kungl. Flygförvaltningen, erfoderliga medel därför ställts till förfogande.

Bland annat visades denna Sk 15A upp på flygdagen på F 5 Ljungbyhed 1967, detta bredvid Sk 11 och Sk 12 - alla målade som de en gång såg ut i flygvapnet på 30- och 40-talet.

Man minns planet i utställningen i plåtskjulet i Ryd som fanns i väntan på att flygvapenmuseum på Malmen skulle bli ett "riktigt" museum. Så skedde som bekant våren 1984 och självklart kom Sk 15 finnas på plats. Nu ändrades 5081 med koden F 5-81 till 5075 med koden F 5-116. 



Så långt råder inga tvivel om saker och ting. Men nu kommer det bli betydligt svårare.

Under en längre tid har en samlare/handlare försökt byta sig till flygvapenmuseums Klemm Kl 35. Typen har fått en renässans i Sverige men även i utomlands. Främst kanske det finns ett sug efter typen i Tyskland, det var dit många av de gamla svenska exemplaren en gång såldes. Med tanke på dess ovan relaterade historik så har just museets Klemm Kl 35 varit väl omhändertagen, i gott skick och skulle nog göras flygande igen.


En entusiast sonderar terrängen rörande köp av en Klemm Kl 35. Priserna i Europa är höga, finns det någon i Sverige, ett projekt mån tro? Entusiasten får via omvägar veta att samlaren/handlaren har en på gång - det enda som sägs då är att planet står på ett museum. Var? I Europa eller i Sverige? I första läget yppas inget, men efter en tid verkar det hela klarna – det är frågan om flygvapenmuseums Sk 15!


Från flygvapenmuseums sida har dock svaret har varit ”nej” på samlaren/handlarens propåer, som under museets omdaningsperiod på sistone blev lite mer frekventa. Möjligen hade han då indikationer att man ett slag faktiskt tänkte göra sig av med sin Klemm Kl 35?


Samlaren/handlaren engagerar kanske därför en person som ska duka vingar med mera tillhörande en av hans egna Klemm Kl 35. Dock är just detta exemplar ingen ”flyer” utan planeras bli ”statisk” för museiändamål. Det är i alla fall det som killen som gör dukningsjobbet får veta.


Under hösten deponerar flygvapenmuseum sin Klemm Kl 35 till ett (ännu ej öppnat) museum på västkusten. Flygplanet hämtas dit i månadskiftet oktober/november 2009.


Tilläggas bör också i sammanhanget att samlaren/handlaren hämtade/lånade ett äldre segelflygplan från Arlandasamlingarna för några år sedan. Enligt utsago var det inte samma segelflygplan som sedan återlämnades…


Nu får var och en dra sina egna eventuella slutsatser. Ett verkligt skräckscenario rörande depositioner från, som det uttrycktes "ett svenskt försvarsmuseum", berättades det om i en artikel i DN i onsdags. Inte för jag tror att det ska var så pass illa i detta fallet med Klemm Kl 35/Sk 15, men risken finns ju när man deponerar något eftertraktat och därmed faktiskt avsäger sig den direkta kontrollen. Det, åtminstone, är klart faktum, hur man än vänder och vrider på saker och ting i denna annars rätt så grumliga gryta.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-06-11 07:08:51

Det här får mig att tänka på Munchs Skriet som stals i Oslo för några år sedan, alltså hysteriskt gapskrik och museistölder.

Postat av: F

Publicerad 2010-06-11 08:59:24

Jag har ju kunnat lägga ihop ett o ett...men hela tiden har jag grunnat på hur jag ska kunna presentera mina tankar på ett vettigt sätt om vad som nu kanske sker med FVMs Sk 15? En jobbig balansgång, men någon måste ta bladet från munnen. Ingen verkar våga, eller?



Problemet borde varit uppenbart hos FVM, det de hela tiden borde haft är en utåtriktad inställning så hade de fått info om vad som kan hända. Men inte ett tecken på något sådant i rättan tid, tyvärr. Därför passar det "rätt bra" - eller hur man ska uttrycka det - att det blivit hel jävla liv om motorn i Tiger-stridsvagnen som DN skrev om. SFHM borde fått sig en rejäl funderare (?).



Kanske man skulle tipsa journalisten som skrev artikeln i DN om vad somliga av oss befarar rörande Klemmen?

Postat av: A

Publicerad 2010-06-11 09:39:26

god morgon! :)

Postat av: Pelle Erixon

Publicerad 2010-06-11 10:50:18

Hej !



Allvarliga misstankar som bör redas ut så att inte flygentusiast-branschen hammnar i Stridsvagns-spår...

Tipsa gärna journalist så att det i bästa fall kan tvättas bort trista misstankar;

Dvs journalisten upptäcker förhoppningsvis att det inte är någe lurt & skriver sen ingenting.



Med Bästa, dock regniga idag, Hälsningar från Västkusten !

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-06-11 11:15:22

Dagens tips; tipsa DN.

Postat av: Danny K

Publicerad 2010-06-11 11:43:50

Oh my... "den här" personen är alltså i farten igen...



SFHM/SMHA har även andra problem för stunden. På www.beredskapsmuseet.se kan man läsa ena sidans syn på saken...

Postat av: Sven O. Sjöstedt

Publicerad 2010-06-11 16:17:38

Nostalgi och kanske lite "Off Topic" men i min ungdom, 60-talet, hängde jag mycket på Gutavsviksfältet i Örebro. Där hade jag faktiskt tillfälle att få följa med på en "hisnande" flygtur i SE-AIG när den ägdes av Andersson & Andersson. Som ni alla säkert känner till så sitter man på fallskärmen i Klemmen och när Andersson lade den i ryggläge blev det lite underliga känslor i maggropen med bara luften mellan mig hängande i säkerhetsbältet och hembygden där nere under mig. Ett minne som jag aldrig glömmer dock. Är mycket intresserad av "mitt" flygplans vidare öden och äventyr.

Postat av: Matsen

Publicerad 2010-06-11 16:42:26

I morgon slår alltså Flygvapenmuseum upp sina portar. Undertecknad som har fått ett liten förhandssmak kan absolut säga att: Äntligen har vi fått ett riktigt Flygvapenmuseum! Det vill säga ett museum och inte en samling flygplan.



Jag är uppriktigt positivt överraskad. Det finns naturligtvis ur flyghistorisk synpunkt det som kunde ha gjorts bättre, men det vet vi ju alla hur det är med den saken. Kanske kommer några några maskiner att målas om eller byta märkning någon gång. Åtminstone kan vi stilla gå och hoppas på det. Och kanske kommer det att grävas upp en riktig Caproni någonstans...



Självklart saknar jag också Klemm:en där, men faktiskt inte Tiger Mothen... hur konstigt det än kan låta. Och att Sk 16 inte var där kom jag först på en dag senare. Det som jag däremot saknar är den fullständigt fantastiska och unika jaktflygbåten Macchi M.7. Eftersom mitt hjärt klappar för de tidiga segelflygplanen så känns det också lite tomt utan Grunau Baby och Kranich...



Vad som händer i framtiden är ovisst, men förhoppningsvis kommer Flygvapenmuseum att utvecklas ytterligare... helst i samråd med oss entusiaster och flyghistoriker förstås.

Postat av: Weiron

Publicerad 2010-06-11 20:17:26

Lae är inte bara en stad på Nya Guinea. Det är också en erkänd, uppskattad och välbesökt blogg som ofta, med nostalgiska förtecken, fokuserar på musik, etnologi, arkitektur och inte minst flyg och flyghistoria. Det senare intresserar mig och jag har med stort intresse följt bloggarens engagemang och synpunkter på allas vårt gemensamma Flygvapenmuseum. Inte minst vad gäller de deponeringar av flygmateriel som under senare tid verkställts. Kritik har också framburits över FVM:s satsning på att visualisera "Folkhemmet under kalla kriget", inte minst från de äldre flygofficerare och fältflygare som var med i juni 1952 och bidragit med fakta och egna vittnesbilder. Det här har negligerats och lämnats utan avseende av chefen för FVM.



För att återknyta till blogginläggets kärna och rubrik med ett tänkt scenario kring ett flygplans deponering till ett (tvivelaktigt) museum på västkusten vill jag säga att det av bloggaren tänkta scenariot mycket väl kan bli en realitet!

Den handlare som anges i inlägget är väl känd i delar av flyg-Sverige för sina metoder, sociala och verbala kompetens samt manipulativa förmåga.

Jag delar bloggarens oro och när han avslutningsvis ber läsaren att själv dra sina slutsatser skulle jag vilja säga;

Det värsta scenariot är att när FVM en gång i framtiden återkallar Klemmen får man tillbaka en Klemm 35 målad i samma färger och med samma nummer som det flygplan man en gång hade - men under den "nya duken" döljer sig en helt annan individ! Jag hoppas innerligt att jag har fel men uppmanar alla bakdelsslickare att förstå att man inte bygger ett historiskt arv med hjälp av "partibok" eller nonchalans mot de som kan och vet! Heder F!

Postat av: Gunnar Sköldberg

Publicerad 2013-08-05 20:22:36

Den siste ägaren hette inte Bengt Olsson utan Göte Olsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela