Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

I ett före detta bussgarage på västkusten

Publicerad 2010-08-31 19:06:05 i Propulärkultur,



Jag fattar dock inte varför man inte ser en Sk 11 Tiger Moth och Sk 15 Klemm Kl 35 i utställningen, varför inte hängande i taket? - så skrev jag nyligen i inlägget Flygvapenmuseum 100816.

Här står de nu, flygvapenmuseums Tiger Moth och Klemm Kl 35, i ett före detta bussgarage på västkusten, "Spanarn" hittade dem. Flygplanen är deponerade till Swedish Forced Landing Collection (FLC), men denna sammanslutning har ingen regelbunden publik verksamhet. Med andra ord, det är inte frågan om deponeringar som flygvapenmuseum gjort enligt gängse praxis, i så fall skulle dessa två klenoder varit utställda. Nej, det är snarare frågan om förvaring.

Depositionsavtalet löper på 10 år. Hinner man öppna något nödlandningsmuseum under denna period? Vi får väl se. Jag får dock inte ihop museikonceptet med att ha just dessa två flygplan här.   

Så frågan är om vad som är bäst? Förvaring i 10 år i västkustklimat, transport - med då ökad risk för skador - fram och tillbaka Linköping...eller låtit Sk 11 och Sk 15 vara kvar vid flygvapenmuseum? Som synes tar de i nedmonterat skick inte någon större plats. Eller ännu bättre, som sagt; varför inte upphängda i taket på flygvapenmuseum? 

Kommentarer

Postat av: Björn

Publicerad 2010-08-31 21:38:24

jag har startat museum! Kom ner med allt ni vill bli av med. Behöver något att fylla upp friggeboden och trädgården med.



/MVH



Björnes magasin i Lund

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-08-31 21:48:33



Så där står världens äldsta bevarade SAAB-tillverkade flygplan, förmodligen utan att nån på Flygvapenmuseum ens begriper det! SAAB måste tycka det var väl investerade pengar att sponsra så att just den Mothen hamnade på museum där alla kan se det!



Postat av: Weiron

Publicerad 2010-08-31 21:56:31

Oj, oj, oj - Jag blir mer och mer förvånad över hur ansvariga vid FVM hanterar arvet efter vårt en gång så stolta och internationellt erkända Flygvapen, ivrigt påhejade av förtroendevalda för landets flyghistoriker och flyghistoriskt intresserade. Det är stor förb-d skam att dessa historiska klenoder stuvats undan i ett gammalt bussgarage! Bussgarage förresten..? Verkar snarare vara ett illa valt Parr-keringshus!

tycker Weiron

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2010-09-01 07:19:21

Ni kan väl inte mena att Flygvapenmuseum skall ställa ut flygplan i fortsättningen?

De har ju haft så mycket jobb med att skapa mysiga och tidsenliga vardagsrum som visar hur svenskarna bodde under det kalla kriget så flygplan får man ju absolut inte plats med.

Postat av: Martin

Publicerad 2010-09-01 07:52:30

Inte att förringa värdet av dessa två flygplan, men var faen har MFI-9:an (no 42, SE-EUK, F5-01) som stod på Flygvapenmuseum tagit vägen ???

Det är katastrof om den skall ställas ut som "havererad" !!



/M

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-09-01 08:02:41

Två av mina absolut favoritplan på FVM. Tur att jag hann fota av Sk11:an ordentligt och grundligt innan den försvann. Ledsam hantering.

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-09-01 09:47:11



Citat från Flygvapenmuseums egen websida:



"Deponering sker endast till museer som kan nå upp till ett visst antal ställda krav. Bl.a. att mottagaren ska sköta flygplanen och visa dem på ett sätt som har godkänts av oss."



Eftersom det betyder att "visningen" är godkänd, och även ett direkt krav från Flygvapenmuseum för att dessa två klenoder skall deponeras undrar jag lite försynt vilka tider man har garaget öppet för allmänheten? Säljer man kanske även svarta tröjor med bilder på dessa två som "Sk 12 och Sk 14"? Och var står Safiren som enligt listan över deponerade flygplan skall återfinnas i denna magnifika samling?



Postat av: Björn

Publicerad 2010-09-01 09:52:40

JAg vet att vipan och MFI-15 (prototyp) kommer till malmö musser. Något som jag tycker känns rätt då industrin faktiskt låg här nere. De hade ALDRIG visats hos FVM.



MVH



Björn

Postat av: Pelle Erixon

Publicerad 2010-09-01 09:52:51

Hej !



Tycker oxå det ser lite trist ut att ha dessa fina flygplan stående i ett garage istället för utställda ordentligt, men är det nån som har frågat berörda vad de har för planer ?

Man behöver väl inte måla f-n på väggen på en gång utan skulle väl istället kunna fråga FCL vad de avser göra ?

Är det vidare så att det visar sig att FV-Museum-deponeringar bör ifrågasättas tycker jag att Vi entusiaster gott kan göra det i form av nån skrivelse eller dylikt till musei-ledningen istället för att bara sitta & skriva sarkastiska kommentarer på Fredriks blogg, eller ?



Med Vänliga Hälsningar från Flygshows-Västkusten !

Postat av: F

Publicerad 2010-09-01 14:02:45

Eh, Pelle E. Jag tycker nog tyvärr att dessa sarkastiska kommentarer speglar rätt bra den verklighet runt FVMs deponeringspolicy - eller snarare brist på! - som nu föreligger. Entusiasterna i FLC har säkert bara, när de ändå var på FVM i höstas, blivit tillfrågade "kan ni ta den, den och den...och gärna den o den". När ändå lastbilen fanns på plats så bidde det Sk 11, Sk 15 och Tp 91 som fick hänga med. Några direkta planer hade man inte...



F ö lär A-Safiren stå i Varberg någonstans...

Postat av: dykarn

Publicerad 2010-09-01 17:04:41

Sarkasm o förlöjligande är nu ett vapen som vi small people kan ta till när de som bestämmer tar tokiga beslut.

Ännu en gång FVM är ett jättefint museum,men historiska fakta stämmer ej på själva kärnpunkten,nämligen flygplan och vem Fan kör en vajer genom ett konstverk ( Spitfire) genom att ta bort vissa fundamentala detaljer.(avgasrör).

Förresten F vet du var J6a Jaktfalken är? Har en bild på den i embryot Ryds plåthangar från 70 talet.

Postat av: F

Publicerad 2010-09-01 17:15:51

Dykarn, jag tror inte det kan ha varit en Jaktfalk du såg - de sista "överlevande" exemplaren skänktes väl til Finland och jag tror ingen av dem finns bevarad där.



Enligt initierade källor så består detta garage av fyra fack för buss/lastbil. Man har tydligen en hel del fordon från andra världskriget, dessa upptar två fack. Resterande två är tänkt för att ställa ut flygplan...när muséet är klart, om tidigast tre år...

Postat av: dykarn

Publicerad 2010-09-01 17:27:19

Ok, skall försöka få över bilden,för fototexten skriven av mig 10 år någonting säger J6a. Jaktfalken. Röd och gul som en Sk11

Postat av: Cederqvist JR

Publicerad 2010-09-01 17:55:22

Va fan, en sån behöver jag ju!

Postat av: Weiron

Publicerad 2010-09-01 18:34:24

Mittåt! Med sarkasmer förstås enligt svenskt språkbruk ett yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik mot en företeelse utan att komma med konstruktiva förslag. Konstruktiva förslag har väl framburits, inte minst i denna blogg. Sarkasmer, likväl som humor, är ett effektivt vapen för att mana till eftertanke. Bevisligen läser företrädare för FVM denna blogg. Om det länder till eftertanke må väl framtiden utvisa. Stå på dig F!

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-09-01 18:49:58

Dykarn, man ska aldrig lita på en bildext ;) Kan svårligen tänka mig en röd/gul J6. Det var inte Sk 9:an som du såg då?

Postat av: Lars Larsson

Publicerad 2010-09-01 19:14:05

Det var inte den lilla GH Racer ?

Röd och gul,fanns i Ryd på 70-talet och finns på F11-museum på Skavsta nu.

Postat av: Lars Larsson

Publicerad 2010-09-01 19:15:04

Och här är en bild på GH Racer oxå...



http://www.f11museum.se/utstallning.html

Postat av: dykarn

Publicerad 2010-09-01 19:35:29

Fan vad kul ,helt riktigt , GHRacer, tack o ursäkta misstaget,,ni ser varken 11 åringar eller 45 åringar är att lita på;)



Postat av: Weiron

Publicerad 2010-09-01 20:34:57

dykarn och Lars Larsson kan väl dra det här på exempelvis SFF-forum där dravel av det här slaget hör hemma! Här kommenteras under rubriken de deponeringar som verkställts av FVM och de konsekvenser detta för med sig när det gäller bevarandet av svensk flyghistoria. F-n vad kul och helt riktigt tecknas med ett visst mått av sarkasm...

Postat av: Pelle Erixon

Publicerad 2010-09-01 21:20:19

Gokväll,



Jag är helt med på anledningen till sarkasmer då det i det här fallet kan tolkas som om FV-Museum velat bli av med dessa flygplan pga platsbrist.

Dock kan man ju oxå krasst konstatera att det väl ändå är bättre att dessa klenoder i såna fall ställs ut nån annnanstans än att de ställs undan på något förråd på Malmen, eller hur ?

Eftersom sen Björn Svedfeldt enligt FLC hemsida är med i gruppen så skulle jag kunna tänka mig att en möjlig variant oxå är att SVEDINO museét kan bli hemvist & utställningsplats ?

Dock är det ju bara hypoteser, och roligt hade ju varit om FLC själva kommenterade om sina planer för dessa skönheter som Vi återigen vill se kompletta & utställda i all sin glans.

Avslutningsvis vill jag som Weiron tacka Dig Fredric för Din grävande verksamhet som belyser både förgången & aktuell flyghistorisk verksamhet.



Med Fortsatt Vänliga Show-hälsningar från Götet !

Postat av: Martin

Publicerad 2010-09-02 07:47:46

Men vart tog 9:an vägen ???



/M

Postat av: F

Publicerad 2010-09-02 08:15:18

Tack för alla sporrande tillrop :)



Med tanke på historiken om FVMs Sk 11 och Sk 15, typernas position i FV och just dessa individers betydelse i Malmensamlingarnas framväxt, gör att det är extra viktigt att belysa det sentida handhavandet. Att man den vetskapen i bakhuvudet blir sarkastisk är inte fan konstigt.



Muséets MFI-9B ligger inte i den "divisionen", M. Så att bli engagerad på samma vis i gamla SE-EUK...nja, det handlar här främst om vad som står i ett "I ett före detta bussgarage på västkusten"....

Postat av: Martin

Publicerad 2010-09-02 10:24:12

Jag håller med dig till fullo F, men jag saknar ändå 9:an och undrar vart den försvunnit.

Men det blir säkert ett nytt inlägg om det, eller ??



/M

Postat av: Björn

Publicerad 2010-09-02 23:56:30

Följer med intresse diskussionen om nya FVM (som jag själv ännu ej besökt) och är liksom F intresserad av MFI-9:ans öde. Har sommarstuga nära Morup på cykelavstånd från det trevliga flygfältet - ska bli intressant att leta efter bussgaraget.....

Postat av: F

Publicerad 2010-09-03 09:24:10

Ska jag vara ärlig är jag mer intresserad av vad som hänt med FVMs Sk 16A....

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-09-03 11:58:34

Sk 16? Man kan inte gärna begära att en parantes till flygplantyp som bara fanns i tjänst i en kort tid på 40-, 50-, 60-, och 70-talet och då endast bara på alla flottiljer i Sverige utom F 2 i inte mer än ungefär samma antal som alla Sk 11, Sk 15 och Sk 25 tillsammans på nåt sätt skulle ha satt några märkbara spår än hos andra än ett ytterst fåtal personer som kanske skulle ha haft en hastig kontakt med denna obskyra och föga använda flygplantyp! Man måste förstå hur saker ska prioriteras. Det är viktigare att visa hur en VHS-bandspelare från slutet på 80-talet i ett svenskt vardagsrum såg ut nu när alla kör med DVD och Blue-Ray! Ett krav från Svensk Vardagsrumshistorisk Förening, och man måste lyssna på sakkunskap från en sådan förening!



Sarka.....vadå?



Postat av: F

Publicerad 2010-09-03 12:37:07

En anonym bloggläsare berättar i ett mail följande:



"Flygvapenmuseums Sk 16A står hopmonterad i det andra 'nya' magasinet uppe vid vakt 2. Detta tillsamans med med en SK 60, en J 29 och en Lansen.

MFI-9an är också magasinerad här tillsammans med Dornier Do 27 och MFI-10 Vipan. Vet att de båda senare tidigare var placerade i det gamla magasinet."

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-09-03 19:17:28

Fan, finns det inte ordentligt med hangarer någonstans så att man kan få se alla kärrorna under detta årtusende/livstid? Måste det vara superduper snyggt och tillfixat alltihopa? Upp och in med kärran och ett litet rep runt bara så är det fixat. Gömma allt bakom lås och bom eller sprida ut samlingen så att det inte går att få en helhetsbild av rubbet, det är sorgligt. Och se till att få in Varsityn och alla andra under tak så att de inte förfaller helt.

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-09-03 20:26:09

Går det inte att hitta några stora hangarer och inhysa allt som inte finns med nu i det nya museet? Måste det vra se pretentiöst och flashigt? Man borde visa vad som finns i samlingarna och står undanställt, bortom blickar och möjlighet att se allt som sparats. Se till att det är torrt bara och ha öppet vissa dagar, finns säkert frivilliga som gärna hjälper till att hålla samlingen vid liv och inte i skymundan. Eller vad tror ni övriga?

Postat av: F

Publicerad 2010-09-05 08:09:43

Nej, det behöver inte flashigt, Stellan. Varför inte återinviga skjulet i Ryd (eller något motsvarande)? Då kanske drömmarna och visionerna återkommer....



Borta ur utställningen är ju f ö även Macchi M.7, man vågar väl knappt tänka vad som eventuellt planeras för den..

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-09-05 13:33:05

Anledning till at jag fick med två liknande inlägg; det första kom inte upp, då skrev jag ett nytt. Det kom inte heller upp men det första lades ut i stället. Sedan dök det andra upp. Sitter museiledningen och plockar i inlägen här???? Var det i Ryd som det var takläckage med rasrisk för något år sedan? Vi var ett gäng IPMS:are som inte fick komma in där av den anledningen...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela