Scanhro Aviation - svensk flygplanshandel i UK
Hittade på en sajt ett knippe bilder tagna på flygfältet East Winch, North West Norfolk i England. Det var här som som Leif "Guy" Appelbäck drev Scanhro Aviation Ltd., hade verkstad, köpte och sålde flygplan. Många av dem kom från Sverige.
De två Piper PA-25 Pawnee på den inledande bilden har ankytning till Sverige. Den bortre med engelsk registrering G-BLDG bar tidigare - åren 1970-84 - svensk beteckning, SE-FLB. Den närmsta, G-ASOV, avregisterades i november 1985 som såld till Sverige. I början av 1987 började den flyga på Ålleberg som segelflygbogserare med beteckningen SE-ITY. Med andra ord så är bilden tagen 1984 eller -85.
East Winch Airfield kom till i mitten av 80-talet vid en flygstrip som tidigare använts som bas för jordbruksflygning i denna del av grevskapet Norfolk. Enligt denna websida etablerades Scanrho Aviation Ltd. på East Winch den 8 januari 1990 av Vincent Hayward och Leif "Guy" Appelbäck. Men firma Scanhro Aviation fanns sedan tidigare. 1993 lämnade Hayward företaget och Appelbäck drev Scanrho Aviation vidare till maj 2017 då en ny ägare tog över, Rob Stephens.
Appelbäck verkar även ha en svensk adress. Tror att han är från början smålänning.
Det är ett rätt stort antal flygplan som sålts till/från Sverige via Scanhro Aviation. Främst det senare. Ett axplock av dessa: Piper Super Cub SE-CEE, Piper Colt SE-CZR, Cessna 150 SE-EAN, Piper Super Cub SE-ECN, Cessna 185 SE-FMX, Piper Cherokee SE-FYT, Piper Cherokee SE-GAT, Cessna 172 SE-IFB, Cessna 185 SE-IRI, Piper Super Cub SE-ITP, Piper Cherokee SE-KHR, Cessna 210 SE-LEE, Piper Warrior SE-LGR, flera Bulldog bl a SE-LLI och SE-LNN samt Cessna 206 SE-LUS. Jag är övertygad om att det finns fler exempel, men dessa var de enkla att plocka fram. Påfallande många gånger har också Hans Nilsson och Östflyg varit involverade i affärerna.
Är rätt säker på att den väl bedagade Saab Safiren i bilden är Sk 50B nummer 50053, med civil registrering SE-IGL. Piper Pawnee G-BFEW ägdes av Scanhro från februari 1988 till maj 1989. Kanske kan vara en fingervisning om när bilden är tagen?
Efter jag tagt ut bilden på lae.blogg.se:s facebooksida kom Safirens nuvarande ägare, Niklas Eriksson, med uppgifter tagna direkt från loggboken. Niklas skrev följande:
DÄREMOT så hittar jag i logboken en flygning den 4:e maj 1988 från ESMT till East Winch. Flygning tog enligt logboken 5 timmar (vilket inte kan stämma eftersom det måste skett en eller flera mellanlandningar på vägen). Flygplanet flögs åter till Sverige igen den 28:e aug 1988. Misstänker att flygplanet bytte ägare mellan dessa datum eftersom flygplanet då flögs till Barkaby av en annan pilot än som flög kärran till England.
ESMT platsindikatorn för Halmstad. SE-IGL flögs dit i maj 1988 av ägaren Håkan Iversson. Flygningen tillbaka i augusti samma år gjordes av K Bågevik som blev registrerad ägare i december.
Har även sett uppgift på att Scanhro var 1988 involverad som mellanhand i köpet av Tiger Moth N81DH, som senare blev SE-AMY. Avser återkomma till det.
Nedan ser vi Cessna 180 SE-KRC. Appelbäck blev registrerad ägare till flygplanet i februari 1999 och sålde det vidare redan efter en månad till Nederländerna.
Efter jag tagt ut bilden på lae.blogg.se:s facebooksida kom Safirens nuvarande ägare, Niklas Eriksson, med uppgifter tagna direkt från loggboken. Niklas skrev följande:
DÄREMOT så hittar jag i logboken en flygning den 4:e maj 1988 från ESMT till East Winch. Flygning tog enligt logboken 5 timmar (vilket inte kan stämma eftersom det måste skett en eller flera mellanlandningar på vägen). Flygplanet flögs åter till Sverige igen den 28:e aug 1988. Misstänker att flygplanet bytte ägare mellan dessa datum eftersom flygplanet då flögs till Barkaby av en annan pilot än som flög kärran till England.
ESMT platsindikatorn för Halmstad. SE-IGL flögs dit i maj 1988 av ägaren Håkan Iversson. Flygningen tillbaka i augusti samma år gjordes av K Bågevik som blev registrerad ägare i december.
Har även sett uppgift på att Scanhro var 1988 involverad som mellanhand i köpet av Tiger Moth N81DH, som senare blev SE-AMY. Avser återkomma till det.
Nedan ser vi Cessna 180 SE-KRC. Appelbäck blev registrerad ägare till flygplanet i februari 1999 och sålde det vidare redan efter en månad till Nederländerna.