Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

N925WB bound for REK

Publicerad 2008-08-21 08:18:01 i Piper,



Sven-Erik ringde precis från Gander, Kanada. Han är just nu i färd med att göra sin Atlantic crossing No. 18 och ska ta flygplanet på bilden, en Piper Archer III av årsmodell 2003, till Varberg. Närmast efter Gander siktar han på Reykjavik senare idag - en flygning som beräknas ta cirka 10 timmar.

Bör vara framme i Varberg imorgon. Orkar han dyka upp i Eslöv på lördag? Hoppas det...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: tuppluren

Publicerad 2008-08-21 13:02:16

Vilken timing. Jag och en kollega satt just och diskuterade ferryflygningar över atlanten. Ungefär hur mycket brukar en sån gå på?

Postat av: F

Publicerad 2008-08-21 13:59:50

Oj, det där kan nog skilja sig väääldigt mkt. Bland annat aspekter som spelar in är fpl MTOW, hur många landningar på vägen etc (att öppna ett stängt Söndre Strömfjord kan kosta multa), hur mkt man behöver mod fpl (extra tankar), besiktningar och m m.

Postat av: Superechochris

Publicerad 2008-08-21 17:20:21

Det finns en bättre web för flight following än den länk du gett. Kolla in http://flightaware.com/live/flight/N925WB

Postat av: F

Publicerad 2008-08-21 18:43:30

Tack Christer! Typiskt, har ju flightaware.com bland favoriterna på burken hemma, satt på jobbet när jag länkade till den andra site'n...

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-08-21 21:00:13

Flightaware var en nyhet för mig. Riktigt trevligt!

Postat av: Matsen

Publicerad 2008-08-21 21:04:35

Så det var därför han int tog telefon igår... ;o)))

Postat av: F

Publicerad 2008-08-21 22:26:15

Vaddåå Matsen? Han ringde ju precis igen ;O)) Ny start är planerad imorgon 08.00 Zulu...

Postat av: Sven-Erik Jönsson

Publicerad 2008-08-23 11:06:39

Hej Fredric!

Trevlig notis om min flygtur som totalt blev ca 33 timmar på en vecka. Roligt också att läsa kommentarer och se Flightaware, som jag inte upptäckt tidigare.

Startade från Suburban Field utanför Toledo i söndags den 17. Före start passade jag på att göra min PC för mitt amerikanska cert, så det skulle vara fullt up-to-date. Ni har ju via Flightaware kunnat följa mig, till och med i realtid och det är ju fantastiskt. Telford Aviation i Bangor installerade en 100 US-gal ferrytank på måndagen och hade alla papper klara till tisdag morgon. Däremot var en livflotte som beställts från Florida försenad och dök upp på onsdag morgon, annars hade jag varit iväg en dag tidigare. I Bangor stod en Cessna 172, N949NC som startade från Bangor den 18/8 till St John's och vidare den 19 till Azorerna. Vet inget något om slutdestination. Där stod också två Cirus SR 22, N271CP och N952PG som en och samma kille skulle till Sydafrika. N952PG startade på tisdagen den 19 och N271CP skulle han ta kommande vecka.

Till Gander anlände strax före mig, också från Bangor två Cessna 182, N9194U som startade samma kväll till Reykjavik och skulle via Roskilde till Marseille samt N61965 som startad strax efter mig på torsdagsmorgonen, även med dest Reykjavik. Slutdestination Warzawa. Till Reykjavik kom samma kväll en PA-28-161 N6069F från St John's med slutdestination Armenien och en Piper Meridian, N501SR som startat från Las Vegas den 19 och kom närmast från Goose Bay. Startade före mig från BIRK till London. Slutdestination var Australien.

Min egen flygning fungerade fint utan problem och flygplanet fungerade helt perfekt och trevligt att flyga. Skall senare försöka hinna med att dela med mig lite foto från resan, sannolikt i SFF:s forums galleri.

Kostnad för en sådan här flygning beror ju mycket på fpl-typ och från var. Enbart tankinstallation ligger på ca 2000 USD, sedan krävs validering av Flight permit (specialflygtillstånd när ferrytank är installerad). Det krävs överflygningstillstånd från Island på ca 1000 SEK. Livbåt kostar 1200 USD, men den kan ju säljas här i Sverige. Tyvärr är det omöjligt att få med en sådan i bagaget när man åker med reguljärt flyg. Man behöver överlevnadsdräkt, portabel nödsändare, kortvågsradio med antenn som skall monteras på flygplanet m.m.

Låter man ett företag som sysslar med ferryflygningar göra uppdraget, gissar jag att kostnaden ligger på ca 10000 USD, kanske mer.

/Sven-Erik

Postat av: anders/tuppluren

Publicerad 2008-08-24 08:29:40

Jätteskoj att läsa om din flygning Sven-Erik och stort tack för att få ett överslag på vad det går loss på. Vi är lite smått sugna på att ta hem en Mooney från staterna (nu vet jag att F går igång på alla sex cylindrarna).

Postat av: F

Publicerad 2008-08-24 19:51:17

Tack för all info Sven-Erik! Ser fram emot att se bilderna :)



Anders - ja, alla sex cylindrarna! Har du bytt hangarplats? Om man ska ha en Mooney fast baserad på ett gräsfält så ska det vara ett sjutusan till såndant ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela