Bromma-demo
Dags för fler bilder som kommer från Rolf Larsson. Denna gång ett gäng "captions" på olika flygplantyper som han fotograferat på Bromma i samband med att dessa demonstrerats för SAS och Linjeflyg...eller Transair.
Ovan bild på NAMC YS-11A-600 JA8714 (c/n 2070) tog Roffe på Bromma den 9 september 1968. YS-11'an kan ju ha varit demonstration av YS-11A-varianten då ju prototypen YS-11 flög redan 1962. Dessutom är JA8714 extra intressant i sig då det just var denna individ som var tänkt att bli SE-KTV i Sverige.
Hela raden av identiteter efter JA8714 lyder som följer: HL5206, RP-C1417, N125MP (konverterad till freighter i april '86), (SE-KTV), N125MP, P4-GLC, S9-CAP, XA-TQP. Vad är dess nuvarande status? Obekräftade uppgifter säger att YS-11'an hamnade hos colombianska armén som EJC-122 och är avställd på Bogota-El Dorado Air Base.
Den svenska registreringen SE-KTV resererverades den 9 juli 1991 av Euro Flight Sweden AB, Göteborg. Samtidigt reserverades SE-KTX för ytterligare en YS-11A-600. Men dessa intentioner rann ut i sanden, flygplanen stod kvar orörda i USA i något år till innan de kom i användning i ett annat bolag.
G-ARAY Hawker Siddeley HS 748 s.2 (c/n 1535) avbildad på Bromma 1964. Flygplanet, prototyp nummer två, tillverkades 1961 och kom att vara registrerad i många länder under sin karriär. I kronologisk ordning bar kärran kombinationerna G-ARAY, VY-C-AMC, G-ARAY, PP-VJQ, G-ARAY, VP-LIO, G-ARAY, PI-C748, G-ARAY, (G-11), OY-DFV (Falcks Flyvetjenste 1967-71) och G-ARAY. Skrotades 1990.
Flygplantypen och dess användning hos West Air Sweden var föremål för en egen bloggning för ett par år sedan. Läs gärna inlägget Den sista Avron...
Ilyushin Il-18 också, tyvärr inget exakt datum, men besökte Bromma antagligen i samband med en demonstration för Transair Sweden. Mer specifikt är frågan om en Ilyushin Il-18D, CCCP-75401 (c/n 186 0089 02), som registrerades den 27 mars 1966 med Aeroflot International som innehavare. Överförd till Aeroflot Ural i december 1978 och ankom till BASCO i Bykovo i juli 1982 för sin sista tillsyn. Överförd till Aeroflot Ukraina oktober 1983 och avregistrerad 1985.
En annan litet udda maskin som var på Bromma 1959 för demo var Convair 540 med Napier Eland-motorer. Registreringen var N340EL, ex N8458H och G-ANVP, och denna variant salufördes som Napier Eland Convair.
Utgångspunkt för konverteringen var en Convair CV340-42 (c/n 153), där D. Napier and Son Limited i England år 1955 monterade två Napier Eland N-E1-1-motorer på 3 060 hk/st och fyrbladiga De Havilland propellrar. Flygplanet gjorde sin första flygning i denna konfiguration den 4 februari 1956. Hösten 1957 övertog amerikanska PacAero Engineering Corporation i Santa Monica G-ANVP som då omregistrerades N340EL. Med större motorer, N-E1-6 Eland 504 på 3 412 hk, skulle firman ordna den amerikanska certifieringen. Detta tog dock betydligt längre tid än väntat - ett Supplemental Type Certificate (STC) utfärdades dock i augusti 1958. Typen kallades då Napier Eland Convair 340/440 Mark I. Några månader senare följdes den i processen av dito Mark II, konverterad från en Convair CV440.
Planet kom i sin fortsatta karriär att bära de amerikanska registreringarna N271L, N517DC, N51FS, N629JM, N629J, N358SA. Det havererade under inflygning till Spokane International Airport, Washington, USA, den 1 april 1996. Men då hade Napier Eland-motorerna sedan minst 20 år bytts ut mot ett par Pratt & Whitney R-2800-CB16...
Boeing 757-225 N505EA (c/n 22195) på Bromma den 4 november 1982. Denna "sju-fem-sjua" är det näst största flygplan som besökt flygplatsen och den sjätte tillverkade sju-fem-sjuan. Följdfrågan blir naturligtvis då: Vilket är det största flygplan som besökt Bromma?
Ovan bild på NAMC YS-11A-600 JA8714 (c/n 2070) tog Roffe på Bromma den 9 september 1968. YS-11'an kan ju ha varit demonstration av YS-11A-varianten då ju prototypen YS-11 flög redan 1962. Dessutom är JA8714 extra intressant i sig då det just var denna individ som var tänkt att bli SE-KTV i Sverige.
Hela raden av identiteter efter JA8714 lyder som följer: HL5206, RP-C1417, N125MP (konverterad till freighter i april '86), (SE-KTV), N125MP, P4-GLC, S9-CAP, XA-TQP. Vad är dess nuvarande status? Obekräftade uppgifter säger att YS-11'an hamnade hos colombianska armén som EJC-122 och är avställd på Bogota-El Dorado Air Base.
Den svenska registreringen SE-KTV resererverades den 9 juli 1991 av Euro Flight Sweden AB, Göteborg. Samtidigt reserverades SE-KTX för ytterligare en YS-11A-600. Men dessa intentioner rann ut i sanden, flygplanen stod kvar orörda i USA i något år till innan de kom i användning i ett annat bolag.
G-ARAY Hawker Siddeley HS 748 s.2 (c/n 1535) avbildad på Bromma 1964. Flygplanet, prototyp nummer två, tillverkades 1961 och kom att vara registrerad i många länder under sin karriär. I kronologisk ordning bar kärran kombinationerna G-ARAY, VY-C-AMC, G-ARAY, PP-VJQ, G-ARAY, VP-LIO, G-ARAY, PI-C748, G-ARAY, (G-11), OY-DFV (Falcks Flyvetjenste 1967-71) och G-ARAY. Skrotades 1990.
Flygplantypen och dess användning hos West Air Sweden var föremål för en egen bloggning för ett par år sedan. Läs gärna inlägget Den sista Avron...
Ilyushin Il-18 också, tyvärr inget exakt datum, men besökte Bromma antagligen i samband med en demonstration för Transair Sweden. Mer specifikt är frågan om en Ilyushin Il-18D, CCCP-75401 (c/n 186 0089 02), som registrerades den 27 mars 1966 med Aeroflot International som innehavare. Överförd till Aeroflot Ural i december 1978 och ankom till BASCO i Bykovo i juli 1982 för sin sista tillsyn. Överförd till Aeroflot Ukraina oktober 1983 och avregistrerad 1985.
En annan litet udda maskin som var på Bromma 1959 för demo var Convair 540 med Napier Eland-motorer. Registreringen var N340EL, ex N8458H och G-ANVP, och denna variant salufördes som Napier Eland Convair.
Utgångspunkt för konverteringen var en Convair CV340-42 (c/n 153), där D. Napier and Son Limited i England år 1955 monterade två Napier Eland N-E1-1-motorer på 3 060 hk/st och fyrbladiga De Havilland propellrar. Flygplanet gjorde sin första flygning i denna konfiguration den 4 februari 1956. Hösten 1957 övertog amerikanska PacAero Engineering Corporation i Santa Monica G-ANVP som då omregistrerades N340EL. Med större motorer, N-E1-6 Eland 504 på 3 412 hk, skulle firman ordna den amerikanska certifieringen. Detta tog dock betydligt längre tid än väntat - ett Supplemental Type Certificate (STC) utfärdades dock i augusti 1958. Typen kallades då Napier Eland Convair 340/440 Mark I. Några månader senare följdes den i processen av dito Mark II, konverterad från en Convair CV440.
Planet kom i sin fortsatta karriär att bära de amerikanska registreringarna N271L, N517DC, N51FS, N629JM, N629J, N358SA. Det havererade under inflygning till Spokane International Airport, Washington, USA, den 1 april 1996. Men då hade Napier Eland-motorerna sedan minst 20 år bytts ut mot ett par Pratt & Whitney R-2800-CB16...
Boeing 757-225 N505EA (c/n 22195) på Bromma den 4 november 1982. Denna "sju-fem-sjua" är det näst största flygplan som besökt flygplatsen och den sjätte tillverkade sju-fem-sjuan. Följdfrågan blir naturligtvis då: Vilket är det största flygplan som besökt Bromma?