Bromma-demo
Dags för fler bilder som kommer från Rolf Larsson. Denna gång ett gäng "captions" på olika flygplantyper som han fotograferat på Bromma i samband med att dessa demonstrerats för SAS och Linjeflyg...eller Transair.
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/ja8714_56545204.jpg)
Ovan bild på NAMC YS-11A-600 JA8714 (c/n 2070) tog Roffe på Bromma den 9 september 1968. YS-11'an kan ju ha varit demonstration av YS-11A-varianten då ju prototypen YS-11 flög redan 1962. Dessutom är JA8714 extra intressant i sig då det just var denna individ som var tänkt att bli SE-KTV i Sverige.
Hela raden av identiteter efter JA8714 lyder som följer: HL5206, RP-C1417, N125MP (konverterad till freighter i april '86), (SE-KTV), N125MP, P4-GLC, S9-CAP, XA-TQP. Vad är dess nuvarande status? Obekräftade uppgifter säger att YS-11'an hamnade hos colombianska armén som EJC-122 och är avställd på Bogota-El Dorado Air Base.
Den svenska registreringen SE-KTV resererverades den 9 juli 1991 av Euro Flight Sweden AB, Göteborg. Samtidigt reserverades SE-KTX för ytterligare en YS-11A-600. Men dessa intentioner rann ut i sanden, flygplanen stod kvar orörda i USA i något år till innan de kom i användning i ett annat bolag.
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/g-aray_56545584.jpg)
G-ARAY Hawker Siddeley HS 748 s.2 (c/n 1535) avbildad på Bromma 1964. Flygplanet, prototyp nummer två, tillverkades 1961 och kom att vara registrerad i många länder under sin karriär. I kronologisk ordning bar kärran kombinationerna G-ARAY, VY-C-AMC, G-ARAY, PP-VJQ, G-ARAY, VP-LIO, G-ARAY, PI-C748, G-ARAY, (G-11), OY-DFV (Falcks Flyvetjenste 1967-71) och G-ARAY. Skrotades 1990.
Flygplantypen och dess användning hos West Air Sweden var föremål för en egen bloggning för ett par år sedan. Läs gärna inlägget Den sista Avron...
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/cccp-75401_56545928.jpg)
Ilyushin Il-18 också, tyvärr inget exakt datum, men besökte Bromma antagligen i samband med en demonstration för Transair Sweden. Mer specifikt är frågan om en Ilyushin Il-18D, CCCP-75401 (c/n 186 0089 02), som registrerades den 27 mars 1966 med Aeroflot International som innehavare. Överförd till Aeroflot Ural i december 1978 och ankom till BASCO i Bykovo i juli 1982 för sin sista tillsyn. Överförd till Aeroflot Ukraina oktober 1983 och avregistrerad 1985.
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/n340el_56546440.jpg)
En annan litet udda maskin som var på Bromma 1959 för demo var Convair 540 med Napier Eland-motorer. Registreringen var N340EL, ex N8458H och G-ANVP, och denna variant salufördes som Napier Eland Convair.
Utgångspunkt för konverteringen var en Convair CV340-42 (c/n 153), där D. Napier and Son Limited i England år 1955 monterade två Napier Eland N-E1-1-motorer på 3 060 hk/st och fyrbladiga De Havilland propellrar. Flygplanet gjorde sin första flygning i denna konfiguration den 4 februari 1956. Hösten 1957 övertog amerikanska PacAero Engineering Corporation i Santa Monica G-ANVP som då omregistrerades N340EL. Med större motorer, N-E1-6 Eland 504 på 3 412 hk, skulle firman ordna den amerikanska certifieringen. Detta tog dock betydligt längre tid än väntat - ett Supplemental Type Certificate (STC) utfärdades dock i augusti 1958. Typen kallades då Napier Eland Convair 340/440 Mark I. Några månader senare följdes den i processen av dito Mark II, konverterad från en Convair CV440.
Planet kom i sin fortsatta karriär att bära de amerikanska registreringarna N271L, N517DC, N51FS, N629JM, N629J, N358SA. Det havererade under inflygning till Spokane International Airport, Washington, USA, den 1 april 1996. Men då hade Napier Eland-motorerna sedan minst 20 år bytts ut mot ett par Pratt & Whitney R-2800-CB16...
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/n505ea01_redigerad-1_56546204.jpg)
Boeing 757-225 N505EA (c/n 22195) på Bromma den 4 november 1982. Denna "sju-fem-sjua" är det näst största flygplan som besökt flygplatsen och den sjätte tillverkade sju-fem-sjuan. Följdfrågan blir naturligtvis då: Vilket är det största flygplan som besökt Bromma?
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/bmajun82a_58178921.jpg)
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/ja8714_56545204.jpg)
Ovan bild på NAMC YS-11A-600 JA8714 (c/n 2070) tog Roffe på Bromma den 9 september 1968. YS-11'an kan ju ha varit demonstration av YS-11A-varianten då ju prototypen YS-11 flög redan 1962. Dessutom är JA8714 extra intressant i sig då det just var denna individ som var tänkt att bli SE-KTV i Sverige.
Hela raden av identiteter efter JA8714 lyder som följer: HL5206, RP-C1417, N125MP (konverterad till freighter i april '86), (SE-KTV), N125MP, P4-GLC, S9-CAP, XA-TQP. Vad är dess nuvarande status? Obekräftade uppgifter säger att YS-11'an hamnade hos colombianska armén som EJC-122 och är avställd på Bogota-El Dorado Air Base.
Den svenska registreringen SE-KTV resererverades den 9 juli 1991 av Euro Flight Sweden AB, Göteborg. Samtidigt reserverades SE-KTX för ytterligare en YS-11A-600. Men dessa intentioner rann ut i sanden, flygplanen stod kvar orörda i USA i något år till innan de kom i användning i ett annat bolag.
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/g-aray_56545584.jpg)
G-ARAY Hawker Siddeley HS 748 s.2 (c/n 1535) avbildad på Bromma 1964. Flygplanet, prototyp nummer två, tillverkades 1961 och kom att vara registrerad i många länder under sin karriär. I kronologisk ordning bar kärran kombinationerna G-ARAY, VY-C-AMC, G-ARAY, PP-VJQ, G-ARAY, VP-LIO, G-ARAY, PI-C748, G-ARAY, (G-11), OY-DFV (Falcks Flyvetjenste 1967-71) och G-ARAY. Skrotades 1990.
Flygplantypen och dess användning hos West Air Sweden var föremål för en egen bloggning för ett par år sedan. Läs gärna inlägget Den sista Avron...
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/cccp-75401_56545928.jpg)
Ilyushin Il-18 också, tyvärr inget exakt datum, men besökte Bromma antagligen i samband med en demonstration för Transair Sweden. Mer specifikt är frågan om en Ilyushin Il-18D, CCCP-75401 (c/n 186 0089 02), som registrerades den 27 mars 1966 med Aeroflot International som innehavare. Överförd till Aeroflot Ural i december 1978 och ankom till BASCO i Bykovo i juli 1982 för sin sista tillsyn. Överförd till Aeroflot Ukraina oktober 1983 och avregistrerad 1985.
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/n340el_56546440.jpg)
En annan litet udda maskin som var på Bromma 1959 för demo var Convair 540 med Napier Eland-motorer. Registreringen var N340EL, ex N8458H och G-ANVP, och denna variant salufördes som Napier Eland Convair.
Utgångspunkt för konverteringen var en Convair CV340-42 (c/n 153), där D. Napier and Son Limited i England år 1955 monterade två Napier Eland N-E1-1-motorer på 3 060 hk/st och fyrbladiga De Havilland propellrar. Flygplanet gjorde sin första flygning i denna konfiguration den 4 februari 1956. Hösten 1957 övertog amerikanska PacAero Engineering Corporation i Santa Monica G-ANVP som då omregistrerades N340EL. Med större motorer, N-E1-6 Eland 504 på 3 412 hk, skulle firman ordna den amerikanska certifieringen. Detta tog dock betydligt längre tid än väntat - ett Supplemental Type Certificate (STC) utfärdades dock i augusti 1958. Typen kallades då Napier Eland Convair 340/440 Mark I. Några månader senare följdes den i processen av dito Mark II, konverterad från en Convair CV440.
Planet kom i sin fortsatta karriär att bära de amerikanska registreringarna N271L, N517DC, N51FS, N629JM, N629J, N358SA. Det havererade under inflygning till Spokane International Airport, Washington, USA, den 1 april 1996. Men då hade Napier Eland-motorerna sedan minst 20 år bytts ut mot ett par Pratt & Whitney R-2800-CB16...
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/n505ea01_redigerad-1_56546204.jpg)
Boeing 757-225 N505EA (c/n 22195) på Bromma den 4 november 1982. Denna "sju-fem-sjua" är det näst största flygplan som besökt flygplatsen och den sjätte tillverkade sju-fem-sjuan. Följdfrågan blir naturligtvis då: Vilket är det största flygplan som besökt Bromma?
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-2/28197/images/2009/bmajun82a_58178921.jpg)