Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Linjeflyg-demo

Publicerad 2009-10-13 10:33:00 i Allmänt, Flygföretagande,

Här kommer ett par intressanta bilder från Rolf Larsson. Det demonstreras flygplan för hans gamla arbetsgivare Linjeflyg (LIN) på Bromma...



Nord 262 demonstrerades för Linjeflyg 1966 med det här exemplaret, F-BLHX (c/n 20), som kom i Alisarda-målning. Rolf berättar:

...när Nord 262 demonstrerades, jag vill bestämt minnas att detta hände: Norden gjorde några rundturer med bl.a. inbjudna som gick ut genom en egen utgång på Bromma. Samtidigt gick passagerarna ut till en vanlig LIN-flygning varvid dessa två "köer" korsade varandra. En kvinna (tror jag det var) kom av misstag med Norden istället för den reguljära flygningen och tyckte efter landning på Bromma igen att det var en ovanligt kort resa !

Sedermera köpte ju Linjeflyg fyra stycken Nord 262; SE-CCR, SE-CCS, SE-CCT och SE-FUA. Bolagets användning av typen har berörts i ett tidigare inlägg.


Nedan ser vi Fokker F28-1000 Fellowship PH-MAT (c/n 11008) på Bromma 3 oktober 1969 - LINs Convair i bakgrunden, Ehrenströms VW-buss synlig och åskådarterassen upp till höger. Fokkern hade gjort sin första flygning den 24 juli 1969 och leasades tillbaka av tillverkaren mer eller mindre omgående efter leveransen. Hos Martinair bar hon namnet "Prinses Margriet". Ett litet sammanträffande är att PH-MAT senare kom att flyga just för Linjeflyg - från Michael Sanz Linjeflyg - Från start till landning

Prinses Margriet kom till Linjeflyg första perioden 11/3-11/5 1974, för att ersätta Linjeflygs egna Fellowship när de skickades på stor översyn. Sedan återkom hon åtminstone tre gånger genom åren: 7/3-26/4 1975, 11/3-17/8 1976 och 1/11-2/2 1977. Mellan varven på Linjeflyg tjänstgjorde hon hemma hos Martinair men också för Air France.

1980 såldes flygplanet till australiensiska Ansett som använde det som VH-FKF fram till utgången av mars 1995. Sedermera skrotad i Melbourne i januari året därpå. Rolf igen:

Jag flög PH-MAT mycket som styrman och återsåg maskinen många år senare när jag och Tommy Lakmaker flög med den till Alice Springs i Australien men då var registrerad VH-FKF. Jag vill minnas att när vi flög de PH-registrerade F28:orna så fanns det i cockpit något slags kollektivt certifikat som gällde för oss som var utcheckade på PH-MAT, PH-SIX och PH-ZBL, någon slags validering av våra certifikat till holländska


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Per Börjeson

Publicerad 2009-10-13 16:49:25

Ännu ett festligt inlägg kring svensk civilflyghistoria. Kul att se lite udda bilder av dessa i sammanhanget udda (icke LIN-märkta...) fåglar.

Farsan vurmar mycket för Norden, som tyvärr kom lite för tidigt i historien för att jag skulle hinna uppleva den. Fast det fanns en i kongolesiska flygvapnet som jag hade turen att se en gång i Pointe Noire. Så tjusig den var, fransmännen kan bygga snygga flygplan också....

Ganska kort efteråt gick kärran dessvärre åt i ett haveri där flera inflytelserika politiker omkom, märkligt nog nästan identiskt med Oskarshamns-olyckan som inträffade i samma veva. Ödets ironi?

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2009-10-13 18:13:34

Trots att Norden är högvingad och har landstället i poddr på kroppen så har den, precis som Per säger, en otrolig elegans. Den ser ut att gå mycket snabbt även med kuperade motorer.



Man tackar !

Postat av: F

Publicerad 2009-10-14 18:12:36

Rörande Nörd 262 - tänk om LIN hade behållit dem och konverterat dem till Mohawks istället? Fast då hade väl Crownair inte fått sina Twottrar..?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela