Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Twilight Kalle - 1

Publicerad 2009-03-12 13:21:00 i Allmänt, Mustang, Propulärkultur,


Denna bild på Mustangen som vi här i Sverige kände som Gul Kalle tog jag på Duxford våren 2003. Nu börjar en snårig följetong om en - eller är det två? - Mustanger...


Från sent 1986 till tidigt 2002 ägde Flygexpo AB en N.A. P-51D Mustang (J 26) i flygande skick med hangaradress Västerås/Hässlö  - den välkända Gul Kalle, SE-BKG. Namnet Gul Kalle kom ifrån flygplanets förmodade gamla svenska flygvapen-identitet; 26158. En Mustang som hade flugit på F 16 Uppsala runt 1950 med anropet "Petter Gul Kalle". Just det, med ett gult "K" på fenan...


1952 såldes 26158 tillsammans med ytterligare ett 20-tal av flygvapnets J 26or till Israel. Där flögs Mustangen fram till slutet av 50-talet....

Gul Kalle hade köpts från Israel i en affär förmedlad av Stephen Grey, mannen bakom Duxford-baserade The Fighter Collection (TFC). Det var civilregistrerat i Israel, 4X-AIM, och flögs upp till Sverige som sådan i december 1986.

Efter en del arbeten var det dags för registreringsbesiktning på våren 1987. Dokumenten fanns i ordning, man kunde notera att siffrorna 26158 fanns instämplade här och var, samt i bakkroppen fanns en plåt på svenska som också angav flygvapennummer 26158 (klicka på "Kommentarer" längst ner för mer info). Detta nummer kunde man i sin tur härleda till det förra amerikanska identiteten, 44-63864. Med detta nummer som tillverkningsnummer registrerades Mustangen SE-BKG. Gissar att man hade angivet 44-63864 som tillverkningsnummer redan vid inregistreringen i Israel tre år tidigare.


Ska man vara petig så var det korrekta tillverkningsnumret för den P-51D som flög som 44-63864 - Twillight Tear i 78th Fighter Group, 82 Fighter Squadron, som 1944-45 var baserad på Duxford [sic]  - 122-31590.  Men det är en "annan sak" i detta sammanhang, åter till tråden.

Efter några månader började det dyka upp rubriker i pressen i stil med "Svensk Mustang stulen i Israel". Kort sagt; det blev ett jävla liv. Företrädare för det israeliska flygvapenmuseet hävdade att "Mussen" var deras och den förre israeliske ägaren stulit flygplanet från dem. Att han renoverat flygplanet till flygande skick under ett halvdussin år, därefter reggat kärran på sig själv och flugit med den i ett par år står emot detta påstående. Dessutom hade han inga problem med att få ett exporttillstånd...
  
I samma veva blev det "public knowledge" att det redan fanns en Mustang med id-nummer 44-63864 inregistrerad i USA, N251L. Eller hur var det med det? N251L hade havererat med dödlig utgång på Island under ferryflygning västerut den 6 juni 1963. 

Den Mustang som sedermera blev N251L hade köpts av William Lear i Israel 1960 och innan levererans modifierats med ett Cavalier-kit hos Israeli Aircraft Industries i Tel Aviv. Därefter användes N251L främst som följeflygplan och dylikt i utvecklingsarbetet av Lear Jet i Schweiz, då närmare bestämt baserad  i Geneve (Ni vet väl att Lear Jet är nära släkt med FFA P-16?). När det jobbet var klart sålde Lear N251L till en privatperson i Fullerton, CA, och det var dit planet var på väg när haveriet inträffade.

Alltså, inte nog med att Gul Kalle var stulen, Kalle'n var falsk också. Snacka om kaka på kaka...eller kalle på kalle. Det tog ett par år, men så ebbade den värsta debatten ut. Kanske för att det stormade så mycket om Gul Kalle "hittade" en amerikan vraket av N251L på Island. Det flygplanet håller på att återuppstå i Minnesota som N42805 och lär flyga igen nästa år. Frågan är dock hur mycket från vraket som man kunnat använda? 

Gul Kalle kom ändå vara en klar flygdagsfavorit under många år - klicka här för ett klipp från Norrköping 2001. Gamen flyger.

I början av 2002 var det dock tyvärr slut. Flygexpo beslutade att sälja sin ögonsten till engelska TFC. Med andra ord; till Stephen Grey som hade förmedlat affären 1986! På Duxford målades Mustangen om till 44-63864 med koden HL-W och namnet Twilight Tear. SE-BKG avregistrerades och G-CBNM inregistrerades.

Sommaren 2007 skeppades Mustangen över till USA, detta för att delta i Mustangs & Legends i Columbus, Ohio. Läs gärna detta gamla inlägg  - J 26:or på Mustang & Legends. Efter arrangemanget fortsatte "The Mustang formally known as Gul Kalle" västerut, till Chino -  här skulle Mussen bli föremål för en omfattande renovering hos Fighter Rebuilders. Den pågår fortfarande och den 30 oktober förra året avfördes G-CBNM i UK för att få en amerikansk registrering. Och nu börjar det bli riktigt intressant...

Tänk om man kunde få bägge 44-63864 att mötas upp! Båda Mustangerna kommer dessutom vara målade som Twillight Tear...och ägarna är tvärsäkra på att just hans Musse/häst är den riktiga. Är det bäddat för luftstrid månne? Vem ska - så att säga - få "lipa i skymningen"..? Det här ämnet återkommer vi till, det känns rätt säkert.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: mogskane.exilsmålänningen

Publicerad 2009-03-12 16:35:17

Har förstått att du har ett vist intresse för flyg o plan å de. snubblade över boken "flygare i sverige" av göran nilzen tror den är hyfsat ny?

Postat av: F

Publicerad 2009-03-12 16:41:32

Utgavs för någon månad sedan, om jag fattat saken rätt

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-03-12 18:32:44

Att två Mustanger sålts med samma identitet är nog ingen omöjlighet. Vissa har ju större näsa för affärer än andra.

Undrar hur detta skall sluta....om det kommer att sluta någon gång ?

Postat av: F

Publicerad 2009-03-12 18:52:33

Jag undrar smått med vilken id som f d Gul Kalle ska få (eller kanske redan fått) N-reg? Den som man åberopar är ju som sagt "spoken for". Minst en vinge och kroppen i den Mustangen härrör från 26158...det "räcker" för mig. Och även för salig Anders L som gjorde regbesiktningen av SE-BKG.



Trygve har mycket bra pejl på detta, det vet jag - hoppas han nappar på detta inlägg.

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-03-12 19:52:09

Man tycker ju att en kropp och en vinge från originalindividen borde räcka men man vet aldrig vad som händer om ett gäng jurister kopplas in på saken.

Om inte annat så kan kanske Ray Montana Band komma igen med en ny text till sin låt "skuggor i skymningen"...."lipa i skymningen"....:-)

Postat av: F

Publicerad 2009-03-12 20:02:28

...och i denna version fortsätta med exvis:



"I brist på tillverkningsplåt...skandalernas naaatt..." ;)



Om det är någon därute om pronto måste bekanta sig med "orginalet", klicka då här:



7I8" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=u4htyqU7I8

Postat av: Mårten

Publicerad 2009-03-12 20:21:28

Jo, det var en jäkla cirkus runt Gul Kalle... Vill minnas jag såg når foto på det Isländska vraket efter den icke-gul Kalle mussen eller vad man ska kalla den, det var bara sopor kvar.

Postat av: F

Publicerad 2009-03-12 20:34:22

Ja, det är knappast så mycket i vraket man har sin utgångspunkt när man restaurerar den 44-63864 som kraschade på Island. Utan snarare......... ;)

För precis som du säger, Mårten: Bara skit kvar.







Postat av: Mårten

Publicerad 2009-03-12 20:44:17

några vajerlås å något stag räcker väl för att det skall va "original" eller...

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-03-12 21:04:57

Mårten,

I bland räcker det faktiskt med det !

jag har själv varit med om att renovera flygplan där utgångsmaterialet visade sig vara så dåligt att när all var färdigt så var det inte så mycket mer än spaken som var original.......men avsikten var ju god från början. Men om man börjar med en Mustang som var så usel som bilderna från Island visade, då blir det hela mycket tveksamt.

Postat av: F

Publicerad 2009-03-12 21:10:09

Någon eller några partiklar är säkert utbultade och med i den "nya 44-63864". Men det som är viktigast i sammanhanget är att man har ett dokumentationsunderlag - det är alltså i princip som vilket chopperbygge som helst ;)



Och som sagt; tillverkningplåten "är" flygplanet - allt annat kan klassas som reservdelar ;)

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-03-12 21:14:17

Jag börjar nästan tro att "F" står för Figge......;-)

Postat av: F

Publicerad 2009-03-12 21:17:56

How lång did it take you to figge that out, Håkan? ;)

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-03-12 21:45:32

Nått lång. Ål Aj hädd to do oåss to sink abaot anodder Bergman http://www.musicman.com/00pic/10238.html



(Ingemars dåter)

Postat av: F

Publicerad 2009-03-12 21:58:36

Åh! Go an' Brusch yårsälf, Buffalo! :P



Italienskt orginal också. Hur var det nu? En av de bägge 44-63864, den falska - vilken det nu är - lär ha italienskt påbrå

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2009-03-13 03:55:13



Det var ganska uppenbart att cirkusen runt Gul Kalle inte egentligen handlade om vilken individ det var, utan att Tommy Björkman hade en agenda och gick ärende åt sina Israeliska vänner!! Tommy B kunde inte ett skit om "warbirds" vilket med pinsam klarhet framgick i hans artiklar. Han kunde inte ens skilja mellan en Bf 109 och en Spitfire! Och andra sidan är den berömda plåten med Fv-numret intressant. En mässingplåt där det stod "J26158"! Jag utmanar vem som helst som läser Fredrics blogg att hitta en motsvarande dylik i ett enda av flygplanen på Flygvapenmuseum!! Den som kan nåt om svensk flyghistoria vet att såna aldrig förekom! Löstagbara delar märktes med fv-nummer målade med schablonmall, bokstav angas ALDRIG!!! Mässingplåten är falsk, förmodligen tillverkad i ett desperat och okunnigt försök att bemöta Tommy Björkmans ännu mer okunniga skitsnack i sina artiklar!!



Som kuriosa kan det vara intressant att veta att den franske piloten som kraschade Bill Lear's fd Mustang på Island under landningen aldrig tidigare hade landat en endaste gång med en Mustang!

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-03-13 07:40:05

Chris,

Tack för klarläggandet!

Det var ny information för mig och det förklarar ju en hel del.

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-03-13 08:17:16

En länk till en israelisk sida med några bilder

http://www.merchav-aviri.org/pages/content/view/740/34/

Tyvärr blir det mest skit av översättningen om man använder Googles språkverktyg men bilderna kan man ju titta på i alla fall.



Översättningen blir ungefär "He screwed her on the table" = "Han skruvade fast henne på bordet"



Postat av: F

Publicerad 2009-03-13 09:11:00

Fast det tog ett tag efter inreg. som SE-BKG och Björkmans "avslöjanden"...och det var vid regbesiktning som Anders L sa sig ha sett svensk FV-id angiven på fler ställen. Plåten som SuperEchoChris nämner är bogus, det är inget snack om det...men det kanske fanns annat? Så upplevde det jag på Anders berättelse...



Jag är inte övertygad 100 procent åt ena eller andra hållet, men jag lutar åt ett håll ;)





Flygetyg - främst stridsflygplan - som använts av israelisk militär är ett "delikat" ämne att försöka civilregistrera. För några år sedan Gjorde Arnold S ett försök med ett knippe Bell 212, han släppte det.

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-03-13 11:11:08

"And it's the same old song...." Vi kommer nok til å høre denne historien i mange år fremover. Personlig tror jeg ikke at den Svenske Mustangen er 26158. Mine penger går til N251L. Må innrømme at jeg sitter og venter på å se om flyet (Gul Kalle) kommer på amerikanske plater med det første. En løsning er jo at flyet blir solgt til Ron Fagen for en "billig penge" siden han har papirene til maskinen. Bedre for ham enn å måtte bygge en ny, og Stephen Grey slipper mer mas om flyet, (han har jo en TF og leke med). Mulighet nummer to blir og prøve en liten vri. Registrer flyet i USA med constructor number og ikke militært serienummer (122-31590). Ett tredje alternativ er noe som har blitt gjort en rekke ganger før, nemlig å kjøpe papirene til en havarert P-51D som du overfører til det andre flyet (i dette tilfellet, Gul Kalle).

Postat av: F

Publicerad 2009-03-13 11:35:20

Tack Trygve! Osvuret är bäst, bränn inga broar etc. Jag var nog lite kaxig innan...

Har någon av oss kommit åt att inspektera båda Mustangerna ingående? Vi går på andra/tredjehands uppgifter, inte minst jag :O Frågan om id lär antagligen aldrig få sin lösning? Ämnet är dock mycket intressant.



En annan fråga: Kommer ex Gul Kalle stanna i USA? En del rykten förekommer att den är såld. Men det hör "branschen" till...

Postat av: Trygve

Publicerad 2009-03-13 11:36:04

En fjerde mulighet er at Stephen Grey kjøper vraket fra Ron Fagen og "dumper" det et sted>>>

Postat av: F

Publicerad 2009-03-13 11:46:27

Så synd på en så bra historia...om Grey skulle göra det. Eller, w8! Det blir ju då en än bättre historia ... he he ;O

Postat av: Marcus

Publicerad 2009-12-22 00:48:33

För den som är intresserad har FAA bestämt sig för vilket plan som är "äkta".

http://forum.keypublishing.co.uk/showthread.php?t=86049

http://warbirdinformationexchange.org/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=33746

Postat av: F

Publicerad 2009-12-22 00:54:40

Jag har följt båda dessa forumtrådar under dagen men ännu har inget framkommit vad FAA anser. Det är mycket gastande, men ingen vet...ändå

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela