Twilight Kalle - 1
Denna bild på Mustangen som vi här i Sverige kände som Gul Kalle tog jag på Duxford våren 2003. Nu börjar en snårig följetong om en - eller är det två? - Mustanger...
Från sent 1986 till tidigt 2002 ägde Flygexpo AB en N.A. P-51D Mustang (J 26) i flygande skick med hangaradress Västerås/Hässlö - den välkända Gul Kalle, SE-BKG. Namnet Gul Kalle kom ifrån flygplanets förmodade gamla svenska flygvapen-identitet; 26158. En Mustang som hade flugit på F 16 Uppsala runt 1950 med anropet "Petter Gul Kalle". Just det, med ett gult "K" på fenan...
1952 såldes 26158 tillsammans med ytterligare ett 20-tal av flygvapnets J 26or till Israel. Där flögs Mustangen fram till slutet av 50-talet....
Efter en del arbeten var det dags för registreringsbesiktning på våren 1987. Dokumenten fanns i ordning, man kunde notera att siffrorna 26158 fanns instämplade här och var, samt i bakkroppen fanns en plåt på svenska som också angav flygvapennummer 26158 (klicka på "Kommentarer" längst ner för mer info). Detta nummer kunde man i sin tur härleda till det förra amerikanska identiteten, 44-63864. Med detta nummer som tillverkningsnummer registrerades Mustangen SE-BKG. Gissar att man hade angivet 44-63864 som tillverkningsnummer redan vid inregistreringen i Israel tre år tidigare.
Ska man vara petig så var det korrekta tillverkningsnumret för den P-51D som flög som 44-63864 - Twillight Tear i 78th Fighter Group, 82 Fighter Squadron, som 1944-45 var baserad på Duxford [sic] - 122-31590. Men det är en "annan sak" i detta sammanhang, åter till tråden.
Efter några månader började det dyka upp rubriker i pressen i stil med "Svensk Mustang stulen i Israel". Kort sagt; det blev ett jävla liv. Företrädare för det israeliska flygvapenmuseet hävdade att "Mussen" var deras och den förre israeliske ägaren stulit flygplanet från dem. Att han renoverat flygplanet till flygande skick under ett halvdussin år, därefter reggat kärran på sig själv och flugit med den i ett par år står emot detta påstående. Dessutom hade han inga problem med att få ett exporttillstånd...
I samma veva blev det "public knowledge" att det redan fanns en Mustang med id-nummer 44-63864 inregistrerad i USA, N251L. Eller hur var det med det? N251L hade havererat med dödlig utgång på Island under ferryflygning västerut den 6 juni 1963.
Den Mustang som sedermera blev N251L hade köpts av William Lear i Israel 1960 och innan levererans modifierats med ett Cavalier-kit hos Israeli Aircraft Industries i Tel Aviv. Därefter användes N251L främst som följeflygplan och dylikt i utvecklingsarbetet av Lear Jet i Schweiz, då närmare bestämt baserad i Geneve (Ni vet väl att Lear Jet är nära släkt med FFA P-16?). När det jobbet var klart sålde Lear N251L till en privatperson i Fullerton, CA, och det var dit planet var på väg när haveriet inträffade.
Alltså, inte nog med att Gul Kalle var stulen, Kalle'n var falsk också. Snacka om kaka på kaka...eller kalle på kalle. Det tog ett par år, men så ebbade den värsta debatten ut. Kanske för att det stormade så mycket om Gul Kalle "hittade" en amerikan vraket av N251L på Island. Det flygplanet håller på att återuppstå i Minnesota som N42805 och lär flyga igen nästa år. Frågan är dock hur mycket från vraket som man kunnat använda?
Gul Kalle kom ändå vara en klar flygdagsfavorit under många år - klicka här för ett klipp från Norrköping 2001. Gamen flyger.
I början av 2002 var det dock tyvärr slut. Flygexpo beslutade att sälja sin ögonsten till engelska TFC. Med andra ord; till Stephen Grey som hade förmedlat affären 1986! På Duxford målades Mustangen om till 44-63864 med koden HL-W och namnet Twilight Tear. SE-BKG avregistrerades och G-CBNM inregistrerades.
Sommaren 2007 skeppades Mustangen över till USA, detta för att delta i Mustangs & Legends i Columbus, Ohio. Läs gärna detta gamla inlägg - J 26:or på Mustang & Legends. Efter arrangemanget fortsatte "The Mustang formally known as Gul Kalle" västerut, till Chino - här skulle Mussen bli föremål för en omfattande renovering hos Fighter Rebuilders. Den pågår fortfarande och den 30 oktober förra året avfördes G-CBNM i UK för att få en amerikansk registrering. Och nu börjar det bli riktigt intressant...
Tänk om man kunde få bägge 44-63864 att mötas upp! Båda Mustangerna kommer dessutom vara målade som Twillight Tear...och ägarna är tvärsäkra på att just hans Musse/häst är den riktiga. Är det bäddat för luftstrid månne? Vem ska - så att säga - få "lipa i skymningen"..? Det här ämnet återkommer vi till, det känns rätt säkert.