Cat's Eyes & Gamen
Dags att avge svar på "fredagsquizen": Sir Chris hade helt rätt!
Nedanför står en äldre man som poserar lite försiktigt. Det syns inte på bilden, men han har den för engelska gentlemen väldigt typiska rutiga skjortan. Han heter John Cunningham, även känd som Cat's Eyes.
Cunningham och den engelske flygattachén.
John Cunningham (1917-2002) var under kriget antagligen den mest kände av de engelska flygaressen inom nattjakten. Han fick namnet Cat's Eyes av pressen, som hade intutats att han tillhörde en grupp nattjaktspiloter som var framgångsrika på grund av att de levde på en kost av morötter och befann sig i ständigt mörker. Det där med att deras Bristol Blenheims och Beaufighters hade radar var självklart sekretessbelagt...
Senare kom Cunningham att flyga De Havilland Mosquito och efter det att kriget tog slut fortsatte han som provflygare hos just De Havilland - ett jobb som han faktiskt hade före krigsutbrottet.
En av de flygplantyper som han nu fick vara med om att prova ut var Vampire. 1948 lyckades han få upp en Vampire till 18 119 meter - höjdrekord! Året därpå blev Cunningham den som provflög det första jetdrivna passagerarflygplanet, De Havilland Comet.
Sverige var den första exportkunden för De Havilland Vampire. Den första flygflottiljen som fick J 28A (som Vampire F.1 kom att kallas i flygvapnet) var F 13 i Norrköping och de första exemplaren - tillika de första jetflygplanen i Sverige - ankom sin nya hemmabas den 4 juni 1946. John Cunningham var en av piloterna. Han var visserligen den ende av dem som var engelsman (de övriga var från Flygvapnet), men han var ett affischnamn: Legenden Cat's Eyes var De Havillands PR-ambassadör.
Det var därför Cat's Eyes och Gamen - båda gamla provflygare - hittade varandra på Bråvalla, den där dagen för snart 12 år sedan: Den 4 juni 1996 fyllde jetflyget - eller som man sa förr; rea - i Sverige 50 år.
Att Vampire SE-DXS bar (och bär än idag) koden "50" var nog ingen slump. Och ni såg väl "rebusen" på noshjulsluckan på bilden i inlägget när jag ställde frågorna?
Platsen är Bråvalla, Röd platta på gamla nedlagda flygflottiljen F 13, i utkanten av Norrköping. Tidpunkten är eftermiddagen den 4 juni 1996. Piloten i Vampiren bär dagen till ära Flygvapnets gamla sommaroverall, flytväst och gul halsduk (skulle alltså tillhört 3.division om det funnits någon). Han heter Kjell Nordström, även känd som Gamen.
Nedanför står en äldre man som poserar lite försiktigt. Det syns inte på bilden, men han har den för engelska gentlemen väldigt typiska rutiga skjortan. Han heter John Cunningham, även känd som Cat's Eyes.
Cunningham och den engelske flygattachén.
John Cunningham (1917-2002) var under kriget antagligen den mest kände av de engelska flygaressen inom nattjakten. Han fick namnet Cat's Eyes av pressen, som hade intutats att han tillhörde en grupp nattjaktspiloter som var framgångsrika på grund av att de levde på en kost av morötter och befann sig i ständigt mörker. Det där med att deras Bristol Blenheims och Beaufighters hade radar var självklart sekretessbelagt...
Senare kom Cunningham att flyga De Havilland Mosquito och efter det att kriget tog slut fortsatte han som provflygare hos just De Havilland - ett jobb som han faktiskt hade före krigsutbrottet.
En av de flygplantyper som han nu fick vara med om att prova ut var Vampire. 1948 lyckades han få upp en Vampire till 18 119 meter - höjdrekord! Året därpå blev Cunningham den som provflög det första jetdrivna passagerarflygplanet, De Havilland Comet.
Sverige var den första exportkunden för De Havilland Vampire. Den första flygflottiljen som fick J 28A (som Vampire F.1 kom att kallas i flygvapnet) var F 13 i Norrköping och de första exemplaren - tillika de första jetflygplanen i Sverige - ankom sin nya hemmabas den 4 juni 1946. John Cunningham var en av piloterna. Han var visserligen den ende av dem som var engelsman (de övriga var från Flygvapnet), men han var ett affischnamn: Legenden Cat's Eyes var De Havillands PR-ambassadör.
Det var därför Cat's Eyes och Gamen - båda gamla provflygare - hittade varandra på Bråvalla, den där dagen för snart 12 år sedan: Den 4 juni 1996 fyllde jetflyget - eller som man sa förr; rea - i Sverige 50 år.
Att Vampire SE-DXS bar (och bär än idag) koden "50" var nog ingen slump. Och ni såg väl "rebusen" på noshjulsluckan på bilden i inlägget när jag ställde frågorna?