J 26:or på Mustang & Legends
Följande Mustanger är anmälda till The Gathering of Mustangs & Legends, Rickenbacker International Airport (LCK) Columbus, OH, den 27 till 30 september.
Search By Serial Number
Click on a serial number below to view the plane's details.
Vilka av dessa har flugit i Sverige - i flygvapnet - under beteckningen J 26?
Före detta 26131 "gets airborne". Hon är i alla fall blå och gul...
Jag lyckades hitta sex stycken i listan:
44-63701 - "Grim Reaper" - var 26015 i flygvapnet och levererades till Bromma den 13 april 1945. Flögs på F 16 Uppsala som röd Martin och "15" fram till cirka 1950 då den skickades till F 21 Luleå med samma kod. Åter till F 16 (F 20) med fenkoden "3". Avförd den sista oktober 1952 och såld till Dominikanska republiken (AMD 1904). Numera civil i USA med registreringen N26PW och ägd av Sal Rubino Jr. Ägdes och restaurerades av svensken Bengt Kuller i USA 1995-2000.
Nummer 15 ur Sdiv. F 21 cirka 1950. Det rör sig om 26015, idag känd som "Grim Reaper"!
44-63864 - "Twilight Tear" - var 26158 under åren 1949 till -53 och flögs på F 16 som röd David och gul Kalle. Såld till Israel och levererad som IDF 3506. Flugen till cirka 1956/57. Iståndsatt igen och åter luftvärdig med civilregistrering 4X-AIM 1984. Två år senare såld till Sverige som SE-BKG och målad som F 16 gul Kalle, ägd och op av Flygexpo i Västerås. Sedan 2002 i UK (G-CBNM) efter försäljning till The Fighter Collection. Vanligtvis baserad Duxford. Provflögs efter montering i USA den 24 september. Ska efter Mustangs & Legends vidare till Chino för "rebuild" och väntas tillbaks till Duxford om något år.
44-64122 - "Kansas City Kitty" - var 26130 och levererades till flygvapnet 1947. Först använd av F 4 Östersund därefter utlånad till F 16 Uppsala och Försökscentralen på Malmen under 1949. I oktober 1949 till spaningsdivisionen på F 21 och flugen där med koderna svart 3 och röd 13. 1951 byggdes 26130 om till en S 26 vid CVM (Centrala Flygverkstaden i Malmslätt) och fick kamerera (SKa 10) installerad. Var en av de sista Mustangerna i flygvapnet och avfördes i oktober 1954 då den såldes tillsammans med ytterligare 24 stycken av samma typ till Nicaragua (GN80). Numera registrerad N339TH och ägd av Wes Stricker och baserad Jefferson City, MO.
44-72051 - "Sweet Revenge" - var 26026 och levererades till Bromma den 13 april 1945 (18 Mustang ankom Bromma denna dag). Hamnade på F 16 som blå Harald några veckor senare. Tillhörde Uppsala-flottiljen större delen av tiden i flygvapnet och kom att bli avförd den sista oktober 1952, detta efter försäljning till Dominikanska republiken (AMD 1912). Registrerad i USA som N68JR och ägd av Ron Fagen samt baserad Granite Falls MN.
44-72339 - "Comfortably Numb" - var 26115 i flygvapnet mellan åren 1948 och -52. Flygplanet tillhörde F 4 Östersund och bar koden blå Kalle. Såldes till Dominikanska republiken (AMD 1918) och flögs där ända fram till 1982. Flyger numera i USA som N510TT och ägs av Terry Tarditi samt är baserad i Lodi, CA.
44-72438 - "Hell-Er Bust" - var 26131 och kom till Sverige 1947. Året därpå tagen i bruk - efter omfattande översyn - av flygvapnet och tilldelad F 4 Östersund. Under hösten 1949 utlånad till F 16 Uppsala. I oktober 1950 tillbaka på F 4 och då kodad röd Filip. Avförd den sista oktober 1952 och såld till Dominikanska republiken (AMD 1920) och använd in på 80-talet. Numera ägd av John Sessions och baserad i Seattle, bär registreringen N7551T.
Edit. På fredagkväll hade 75 stycken Mustang anlänt till Columbus. Så evenmanget kom att samla runt 80, verkligen otroligt. Man hade siktat på 100 men i sista stund backade sponsorn som skulle stå för soppan, vilket antagligen fick en och annan längväga "Westcoaster" att stanna hemma.