Sparmann S-1B Hawk Major på Barkarby?
En Sparmann S-1B? Kunde kanske så ha varit, för det är en hel del drag som känns gemensamma med Sparmann S-1A. Men nej, det finns inget släktskap...
Bilden är tagen den 26 november 1934 på Barkarby flygfält. Flygplanet är en Miles M.2H Hawk Major med engelsk registrering G-ACZJ (c/n 122). Denna Hawk Major var sprillans ny och hade fått sina papper och registrerats endast tio dagar tidigare, den 16 november, som ägare stod Aircraft Distributors Ltd, Heston. 39 stycken Miles M.2H tillverkades under perioden november 1934 till september 1935 - då hade det totalt byggts 55 stycken Hawk Major av alla varianter.
I juni 1937 såldes G-ACZJ till Indien och blev där VT-AIR. Det inmönstrades under kriget som LV768 och följande kan man läsa i Peter Moss' Impressments Log:
Owner not known. Used by the Com. Flt. Peshawar, No. 223 Group, as LV768 until 16.3.43, when it swung on landing at Chacklala aerodrome and its port undercarriage leg collapsed. Struck off charge during the 30.11.43 ACSEA census.
Ett annat exemplar av (föregångaren) Miles M.2 Hawkletade sig till Sverige några år senare. Det var G-ACZD (c/n 130) som flögs sommaren 1937 som SE-AFS.
Apropå Barkarby förresten. Dagen innan julafton gick Barkarby flygklubb - uppsagda från den 1 januari 2009 - ut med följande på sin hemsida (som modifierades med lite annorlunda skrivning dagen innan nyårsafton):
Eftersom vi inte tillåtits träffa beslutsfattare med rätt att besluta i ärendet har meningsfull dialog ej kunnat äga rum så har klubben därvid tvingats att göra en juridisk värdering av vår situation och då funnit att uppsägningen av avtalet skett på felaktiga grunder varför arrendet fortsatt gäller. Vi har därför tillställt kommunen brev där vi förklarat vår hållning och att vi avser bedriva fortsatt verksamhet.
Med bakgrund av detta så kommer vi att fortsätta att flyga även efter årsskiftet vilket i praktiken innebär att vi kommer att vara kvar på fältet tillsvidare.
Läs hela texten här: http://www.barkarbyflygklubb.se/
Civil olydnad i flygklubbs-Sverige - något helt nytt. Och jag tycker att det i det här fallet är "klockrent"!