Ryan Navion SE-CPL - 1
När man/jag väl kommit upp i skapligt modern tid minns man kärran som allt som oftast parkerad på norra på Bromma. Vore inte helt fel att säga att SE-CPL var (är?) en av flygplatsens "karräktärsinnevånare", eller ett "Bromma-orginal" till flygplan...
Om man tittar i sammanställningen "Svenskt civilregister 3 - SE-CAA tom SE-CZZ" , utgiven av Svensk Flyghistorisk Förening 1995, står det att denna Navion tidigare burit registreringarna N4786K, N9828F och varit tänkt att bli D-ELMI. Alltså där står inget om något förflutet i Grekland eller Turkiet, så jag tänkte väl att det bara var en skröna. Men så fick jag ett e-mail häromdagen från en engelsk kontakt:
However, according to the website http://www.l-17.org/ c/n NAV-4-1786 was an L-17B and from new, had military serial 49-1962. So, I'm just wondering whether the p.i. "N4786K" is, in fact, correct. Had this c/n been built as a civil aircraft, then that mark would indeed have been correct. I read somewhere, that the last 5 ordered by the USAF, this example being one of them, were actually for the Greek AF...
Nedan ser vi alltså två sidor av samma "mynt", eller samma flygplan...
Grekiska flygvapnet använde L-17B Navion mellan 1950 och 1960/61, dessa var betalade med amerikanska pengar via Military Assistance Program (Ofta förkortat MAP, därav det amerikanska militära serienumret 49-1962 som indikerar att flygplanet var betalt med pengar ur 1949-års budget.). Enligt uppgift reserverades D-ELMI för "vår Navion" i mitten av maj 1961, men denna begäran drogs tillbaka några veckor senare.
"So far so good", men efter att ha lyft telefonklykan och ringt nämnde Sven så blir historien reviderad. Det visar sig att han köpte denna Navion i Aten redan 1960. Den var då nedmonterad och skulle småningom skeppas tillbaka stateside. En amerikan vid namn Leon Oles ansvarade för detta och erbjöd Rehnström ett klipp. Kärran monterades igen, besiktigades och blev N9828F. Därefter ferrades den hem senare på året av Rehnström och Bengt Alverstrand, bland annat via Nice och Schiphol, upp till Bulltofta. Sedan använde man planet i över ett år på amerikansk regga.
1967 bytte Sven in sin Navion hos Saab i Norrköping som dellikvid i ett köp av en Hughes 269 - med denna helikopter bildades Rehnström Aero.
Idag finns det kanske ett tiotal Navion i flygande skick i Europa. Förutom SE-CPL finns ytterligare en i Sverige, SE-FUR. Även den importerades av Sven Rehnström. SE-FUR har dock inte flugit sedan mitten av 80-talet då den råkande ut för en buklandning. En lång restaurering har därpå följt och jag tror att FURen vid det här laget nästan är "flygfärdig" igen.
Förresten, undrar om vi ska kunna lyckas identifiera den Navion som 1950 målades upp i USA som RSAF 707 med kronmärken?