Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

När Saab Norrköping sålde Cessna

Publicerad 2022-12-22 16:22:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,

Denna intressanta bild tog Hans Spritt på Norrköping-Kungsängen den 23 augusti 1970. På norra sidan fältet fanns Saabs Norrköpingsavdelning, som i slutet av 60-talet sålde Cessna och helikoptrar. Det är som synes gott om Cessnor och man skymtar även en HKP 2 Alouette II med de vita kodsiffrorna 04. Den blir senare samma år registrerad SE-HDI.

Mitt i bilden missar man inte Cessna 337C Super Skymaster SE-FBU. Två flygplan är nya: Cessna FR172F Reims Rocket SE-FKH och Cessna F172H SE-FKU. Cessna 172 SE-EHN och Cessna 336 Skymaster SE-ETZ är inbytesflygplan och har några år på nacken. Framför SE-EHN anas Hughes 369 SE-HDU. Längst bort syns Cessna Reims Rocket SE-FBP. Återkommer till den.

Till vänster ser man fenan - med Volvo-logga - på FBI. Vad är det här för något flygplan? Även de två följande bilderna tog Hans denna dag.
Cessna 421 Golden Eagle SE-FBI, tillhörande Volvo AB. Med andra ord så sålde Saab i detta sammanhang till Volvo. Bakom syns en enmotorkärra...
Det är Ernst Carstens Cessna 210H Centurion SE-FBY. Läs mer om Ernst Carstens i Flygmaskiner för AB Ernst Carstens Specialmaskiner.
HKP 2 Alouette II nummer 02408 fotograferad hos Saab på Norrköping-Kungsängen den 13 September 1970. Helikoptern levererades ny till Armén 1960 och användes vid HkpS i Boden till 1969 då den överfördes den till Flygvapnet och hamnade hos F 4 på Frösön. 

Bakom Värnamo Flygklubbs Cessna FR172E Reims Rocket SE-FBP syns Beech Twin Bonanza LN-DBE. Denna var ett inbyte och flygplanet kom länge bli stående på Kungsängen. (Till slut skänktes Twin Bonanzan till Arlandasamlingarna. För några år sedan anbefalldes en gallring av dessa samlingar och flygplanet är numera överlåtet till Aeroseum.)
Saabs Norrköpingsavdelning hade tillkommit under det sena 50-talet och fyllde vakumet (och platsen) efter AB Nordisk Aerotjänst som lagts ner 1956. Här kom man syssla med bland annat montering och försäljning av helikoptrar och flygplan, byggt svävare och husvagnar. Vem minns SAABO? Chef var den inte helt okände Bo Bjernekull

Denna bild gissar jag är från 1963, tagen på andra sidan fältet, där Nordisk Aerotjänst hade huserat.
En av Arméns HKP 5A Hughes 269A i luften. De första civila Hughes 269 ankom 1963 - se De tre första... Lite längre bak ser vi Helio H-395A Courier SE-COA. På plattan: Svävaren Saab 401 MEFA och bredvid en demohelikopter av typen Sud SE.3160 Alouette III, SE-HDC. Till höger syns kabinen till en Sud  SE.3130 Alouette II. Åtskilliga exemplar av denna helikoptertyp monterades här f v b Armén och Marinen.

Följande artikel fanns att läsa i Flygrevyn 4/1967, vilken utkom i maj det året.


Motsvarande i Flyghorisont nummer 3/1967.


Saab övertog alltså Cessna-agenturen vid halvårskiftet 1967 från Solberg Flyg i Malmö och Delta Aviation i Stockholm. Man behöll den fram till årskiftet 1970-71. Det handlade om en relativt kort period, 3,5 år.

Stenberg-Flygts Cessna 337 SE-FKB fotograferad av Lars E Lundin hos dåvarande Cessna-agenten Saab på Norrköping-Kungsängen i mtten av april 1970.

Läs mer om Saabs Cessna-agentur i detta blogginlägg, där jag kopplar den till försöket att sälja MFI-15/17 till svenska försvaret. Kanske finns det en anledning till tillkomsten av den europeiska varianten av Cessna 172 - kallad Reims Rocket - i detta också?

På Kungsängen fanns vid denna tid även Travelair Scandinavia som sålde Beechcraft.
Under våren 1971 avvecklades Saabs Norrköpingsavdelning och Cessna kom nu säljas av Motorflyg i Stockholm AB (ägt av finska Wihuri-koncernen) och AB Lapplandsflyg (egentligen försäljare redan från 1969 om man ska vara petig), med teknisk uppbackning av Svensk Flygtjänst.

Saab-Scania - som man numera hette - fortsatte med att sälja Hughes-helikoptrar från Linköping (1984 omdöptes verksamheten till Saab Helikopter och flyttades då till Skavsta.).

När statliga Crownair köpte/slogs ihop med Svensk Flygtjänst i slutet av 1974, och bildade Crownair Flygtjänst AB Swedair (ett par år senare nedkortat till Swedair), stod även Cessna-försäljning på programmet. Agenturen hängde s a s med in i företaget då Svensk Flygtjänst övertagit Motorflygs position 1973.

I mitten av 70-talet sålde även BJS Business Jet Sweden AB, Bromma, och Nordic Aviation AB, också på Bromma, nya Cessna. Förutom Swedair. Cirka 1978 och framåt var det nästan uteslutande Swedair som gällde om du skulle ha en ny Cessna. Men visst, det hände också att Lapplandsflyg sålde någon enstaka Cessna 206 direkt från fabrik.

Innan Solberg Cessnaflyg/Flyg AB var Gösta Forslund Aviation i Gävle innehavare av agenturen för Cessna på 40- och 50-talet. Med andra ord, märkets representation i Sverige har en rätt brokig historia. Hur ser det ut nu?

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Olav Kjøll

Publicerad 2022-12-22 23:59:46

Særdeles interessant!Om du ser til høyre for sideror på-FBI så ser du rød og hvit nese på Sveriges første Hughes 500 SE-HDU.
Angående LN-DBE så antar jeg den var delbetaling for ny Cessna 402 LN-AED som Flytransport på Hamar fikk mai 1970.De gikk i konkurs tidlig 71.

Svar: Tack för infot, Olav! Ska fylla på med noteringen av SE-HDU, men även om den HKP 2 som har koden 04.
Har det funnits fler 402 som burit reg LN-AED? Fick bara träff på en 402B som senare blev SE-GMO.
Lazerjesus

Postat av: Olav Kjøll

Publicerad 2022-12-23 14:25:27

Jo;vi har hatt syv LN-AED i Norge!To var 402:En blå/mørk blå 1970 på Hamar og en Rød o svart hos Nordsjøfly 1975.Nyge tok den i innbytte 12/75 for to stk Chieftain.

Postat av: Sune Larsson

Publicerad 2022-12-23 20:04:11

Tycket det är fantastiskt intressant med svensk Cessna nostalgi.All heder åt herr Lagerqvist ! Speciellt som jag är relativt ny som Cessna 172 ägare(2019). Passar på att tillägga att SE-KYX är importerad från England 1990 (G-AYOD) (tot 2 engelska ägare) och tidigare stationerad i nuvarande Kamerun -dåvarande Franska Equatorial Africa.Den levererades 18/1 1956 från Cessna Wichita,Kansas, USA till kunden Transports Aeriens du Gabon ,Libreville Gabon. Tillv.nr är 379 (28379).Den har heller ingen bokstav efter 172.Denna superba info togs fram av Cessna Aircraft UK. Lev.sedeln eller AIRPLANE ORDER fanns alltså sparad ,fantastiskt ! F-OARV var reg.nr till 1970,då den skeppades per båt till UK. Är nu under större renovering.Detta gäller dock inte Volvomotorn som utan problem hittills snurrat lite över 300 tim. Han skall så fortsätta göra efter att all korrosion är åtgärdad Bästa Julhälsningar Sune Larsson Gislaved

Postat av: Stellan

Publicerad 2022-12-24 01:03:29

Eftersom du började så fint med Skymastern mitt i bild...har du något i skafferiet om de Skymasters som användes av Kustbevakningen?

https://www.facebook.com/kustbevakningen/posts/1803040926609987/

https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=18&t=14113


Svar: Nej, men jag har skrivit om KBVs Cessna 337 ur ett plastmodellperspektiv en gång: https://lae.blogg.se/2009/january/mer-cessna-sug-och-blas.html
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela