När Saab Norrköping sålde Cessna

Mitt i bilden missar man inte Cessna 337C Super Skymaster SE-FBU. Två flygplan är nya: Cessna FR172F Reims Rocket SE-FKH och Cessna F172H SE-FKU. Cessna 172 SE-EHN och Cessna 336 Skymaster SE-ETZ är inbytesflygplan och har några år på nacken. Framför SE-EHN anas Hughes 369 SE-HDU. Längst bort syns Cessna Reims Rocket SE-FBP. Återkommer till den.
Till vänster ser man fenan - med Volvo-logga - på FBI. Vad är det här för något flygplan? Även de två följande bilderna tog Hans denna dag.



Bakom Värnamo Flygklubbs Cessna FR172E Reims Rocket SE-FBP syns Beech Twin Bonanza LN-DBE. Denna var ett inbyte och flygplanet kom länge bli stående på Kungsängen. (Till slut skänktes Twin Bonanzan till Arlandasamlingarna. För några år sedan anbefalldes en gallring av dessa samlingar och flygplanet är numera överlåtet till Aeroseum.)

Denna bild gissar jag är från 1963, tagen på andra sidan fältet, där Nordisk Aerotjänst hade huserat.

Följande artikel fanns att läsa i Flygrevyn 4/1967, vilken utkom i maj det året.

Motsvarande i Flyghorisont nummer 3/1967.

Saab övertog alltså Cessna-agenturen vid halvårskiftet 1967 från Solberg Flyg i Malmö och Delta Aviation i Stockholm. Man behöll den fram till årskiftet 1970-71. Det handlade om en relativt kort period, 3,5 år.

Stenberg-Flygts Cessna 337 SE-FKB fotograferad av Lars E Lundin hos dåvarande Cessna-agenten Saab på Norrköping-Kungsängen i mtten av april 1970.
Läs mer om Saabs Cessna-agentur i detta blogginlägg, där jag kopplar den till försöket att sälja MFI-15/17 till svenska försvaret. Kanske finns det en anledning till tillkomsten av den europeiska varianten av Cessna 172 - kallad Reims Rocket - i detta också?

SE-ETI, en Cessna A188 Agwagon 300, på Kungsängen en 30 augusti 1970. Bild: Lars E Lundin.
Saab-Scania - som man numera hette - fortsatte med att sälja Hughes-helikoptrar från Linköping (1984 omdöptes verksamheten till Saab Helikopter och flyttades då till Skavsta.).
När statliga Crownair köpte/slogs ihop med Svensk Flygtjänst i slutet av 1974, och bildade Crownair Flygtjänst AB Swedair (ett par år senare nedkortat till Swedair), stod även Cessna-försäljning på programmet. Agenturen hängde s a s med in i företaget då Svensk Flygtjänst övertagit Motorflygs position 1973.
I mitten av 70-talet sålde även BJS Business Jet Sweden AB, Bromma, och Nordic Aviation AB, också på Bromma, nya Cessna. Förutom Swedair. Cirka 1978 och framåt var det nästan uteslutande Swedair som gällde om du skulle ha en ny Cessna. Men visst, det hände också att Lapplandsflyg sålde någon enstaka Cessna 206 direkt från fabrik.
Innan Solberg Cessnaflyg/Flyg AB var Gösta Forslund Aviation i Gävle innehavare av agenturen för Cessna på 40- och 50-talet. Med andra ord, märkets representation i Sverige har en rätt brokig historia. Hur ser det ut nu?
