Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Oves bågar - 1

Publicerad 2008-09-18 10:45:33 i Mooney,


Mooney M20J SE-IKH i hangar på ESME den 3 oktober 1990. 

Frågade ju läsekretsen i ett tidigare inlägg om någon kände till vilka flygplan som den flerfaldige världsmästaren i speedway Ove Fundin har ägt. Så här långt inget svar...och då han tröttnat på att vänta så säger bloggisten att han känner till två stycken.

På den övre bilden ser vi Mooney M20J - "populärt" kallad Mooney 201 - med registrering SE-IKH. Den tillverkades 1978 och importerades begagnad från Västtyskland fyra år senare. 1986 köpte Ove SE-IKH, på den tiden gick kärran i uthyrningsverksamhet på Bromma och kunde bokas genom BFF Aerorent AB (där BFF stod för Bromma Flygplanägarförening). Runt 1990 gick denna verksamhet omkull och SE-IKH kom att baseras istället på Eslövs-fältet nere i Skåne. 

I mitten av augusti 1992 havererade denna Mooney på Sturup - vikning i starten, buklandning, studs, ställ ut...nödlandning plus banan...och in i radioantenner på fältet. Flygplanet klassades som "total loss" men var nog egentligen reperabelt och såldes till Danmark.


Kommer ni ihåg bilden längst ner i inlägget som jag länkade till innan? I Danmark "återuppstod" det som en gång varit Mooney M20J SE-IKH i form av en modifierad M20C Mooney Mark 21, som var från början tillverkad 1965. Hur hänger detta ihop kanske ni undrar? Också denna danska M20C, OY-DDL, var kvaddad, troligen i högre grad mer än den andra kärran. Användbara delar från SE-IKH togs tillvara och OY-DDL ståtade med en markant ny look när kärran rullade ut från verkstaden cirka 1994. Kan jämföras med denna bild, tagen 20 år tidigare. Just OY-DDL har en förhistoria i Sverige, då som N79805 i mitten av 60-talet - det avser jag återkomma till.


Som ersättare till den kvaddade Mooney "tvånollettan" köpte Ove 1993 en Piper Cherokee Arrow B av årsmodell 1970, SE-FPO, som då hade knappt tusen timmar totalt i loggboken. Denna PARO behöll han bara i några år. Anledning: Om man bor i Frankrike används flygplanet inte så värst ofta om det står i hangar i Sverige. Bättre då att sälja...


- Uppdatering

Aj, aj, aj. Jag missade en "båge". Ytterligare ett inlägg i ämnet är på väg, håll utkik efter Oves bågar - 2.


Nedan: Piper PA-28R-180 Cherokee Arrow SE-FPO på ESMC den 31 juli 1996.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: emma

Publicerad 2008-09-18 20:29:14

klena framhjul. lugnt att dom kommer trilla av snart.. ^^

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela