Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Oves bågar - 2

Publicerad 2008-09-21 11:21:00 i Allmänt, Propulärkultur,


Cessna Reims Rocket SE-FBT, Eslöv i september 1990.

I inlägget Oves bågar - 1 skulle jag avhandla de flygplan som Ove Fundin ägt. Två stycken nämnde jag, Mooney 201 SE-IKH och Piper Arrow SE-FPO. Men det fanns en till som jag missade: Cessna FR.172E Reims Rocket SE-FBT.

I ett mail skrev Ove följande:

Jag borjade flyga pa SAAB's flygplats i Linkoping 1955 for Arne Kjellstrom, en harlig man, kommer Du ihag honom? 1956 blev det en fru, inget flygplan.....

Forst 1979 tog jag upp flygning igen, var da over i Vero Beach, Florida, och fick mitt amerikanska cert efter 20 dagar (rekord pa flygskolan) och grejade svenskt cert foljande ar i Malmo. Hade da kopt en Cessna Reims Rocket SE-FBT flog ocksa mycket fallskarmshoppare pa Rinkaby och Kristianstad med Cessna 205 och 206.

Ja sa trottnade jag pa den langsamma FBT sa jag kopte en Mooney, den lyckades jag ju "kvadda" - tank att den har ateruppstatt och sa fin den ser ut....Var har Du hittat den?

Mitt nasta flygplan blev Arrowen FPO...

1994 fick mitt i-bevis med hjalp av Bosse Soder, Eslovs jatteduktige flyglarare.  Jag glommer aldrig hur Bosse aven fick mej att kunna morse (som da var ett maste) ..... 95 var jag i USA och tog sjo-cert....

Efter 1990 flygtimmar har jag sedan forra sommaren inte fornyat min medical, certet gar ut i host 2008, men jag har ju kvar mitt USA cert, dar far man behalla certet i livstid, sa vem vet kanske jag vid USA besok grejar medical och flyger de 10 timmarna som fattas i 2000....

Självklart kommer man ihåg, Arne Kjellström, "Mr Cub", legendarisk flyglärare i Linköpings flygklubb. Även om doktorn sköt ner honom redan i slutet av 70-talet så satt han ofta i soffan på klubben med sitt stora leende, säkert 20 år efter sitt sista Cub-pass. Nedan ses en dålig kopiering av en bild som finns i Linköpings flygklubbs jubileumsbok från 1983. Arne Kjellström till vänster och Ove Fundin till höger...eller är det Mel Ferrer..? 

 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Bengt

Publicerad 2008-09-21 13:32:30

Ja, Kjellis fanns på klubben nästan varje dag. Kom åkande i sin Volvo 343 och vaggade in och snackade skit. Det var inte förrän under hans sista år som han slutade komma. Han flyttade in på vårdhem och sen dröjde det inte länge innan han gick bort. Jag var med på hans begravning som representant för flygklubben och för att jag ville hedra hans minne, han var mycket trevlig och kul att slänga käft med. Frid över hans minne!

Postat av: F

Publicerad 2008-09-21 13:50:32

Sant, Bengt, en genomgo' gubbe var han. Har t o m fått åka i den nämnda remjohan, tror det var en novemberkväll för 10 år sedan då Sune o jag hade fått divert'a ESSL enroute ESSB-ESMC pga av mörker. Kjellis var som vanligt på plats och körde ner oss på stan så vi kunde hitta ett hotell.

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-09-21 20:07:01

"Det går att göra en långsam roll med en Super Cub utan att fölora höjd men man får inte ha mer än halvfullt med bränsle då."



Ett citat från Kjellis någon gång i den ljusa forntiden.



Postat av: Lars K

Publicerad 2016-11-01 14:15:17

Han kallades allmänt för "Silverräven" och hjälpte mig att komma in på en Artilleriflygskolan i Nyköping när jag skulle göra lumpen. En hyvens man som gladde alla damer i närheten.

Han hade en svart Volvo PV som han körde omkring med på den tiden.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela