Echo Whisky...eller Echo Walt
Beech K35 Bonanza med tillverkningsnummer D-6053 rullade ut från monteringen i Wichita 1959 och reggades i Västtyskland i augusti samma år som D-ENAR. Avregistrerades i juni 1963 som såld till Sverige, men återinfördes redan i augusti igen som D-ENAR. Sitt slutliga öde mötte D-ENAR den 30 juli 1981 och därefter "kansellerad".
Norrköping/Kungsängen den 17 mars 1963....
D-ENAR var tänkt att bli SE-EEW, jag undrar om detta applicerades på denna Bonanza? Inte helt omöjligt då kärran interimsregistrerades som SE-EEW i juli 1963 av den svenska Beech-agenten Travelair Scandinavia AB, Norrköping. En interim brukar vara valid i tre månader, så även i detta fallet och tillståndet utgick 63-10-08. Man undrar också vem det var som backade ut denna deal?
I mitten av 60-talet vet jag att en V-tail Bonanza - som ej gick med SE-regga - fanns baserad i Dalarna. Gagnef/Himmelslätta för att vara lite mer exakt. En id vad det gäller den vore också kul. Kanske är det så att detta inte är helt orelaterat till att D-ENAR fanns hos Travelair våren/sommaren 1963?
Travelair Scandinavia AB gick i putten något år in på 70-talet. Deras avknoppade taxiflygbolag, Kungsair, levde lite längre - namnet lever dessutom fortfarande i Kungsair Training AB. Och att norrköpingsbaserade WaltAir heter som det gör har ju med Beech att göra...Walt goes around, comes around.
Currently spinning:
Addis Black Widow Goes Around Comes Around
Rufus & Chaka Khan Do You Love What You Feel
Norrköping/Kungsängen den 17 mars 1963....
D-ENAR var tänkt att bli SE-EEW, jag undrar om detta applicerades på denna Bonanza? Inte helt omöjligt då kärran interimsregistrerades som SE-EEW i juli 1963 av den svenska Beech-agenten Travelair Scandinavia AB, Norrköping. En interim brukar vara valid i tre månader, så även i detta fallet och tillståndet utgick 63-10-08. Man undrar också vem det var som backade ut denna deal?
I mitten av 60-talet vet jag att en V-tail Bonanza - som ej gick med SE-regga - fanns baserad i Dalarna. Gagnef/Himmelslätta för att vara lite mer exakt. En id vad det gäller den vore också kul. Kanske är det så att detta inte är helt orelaterat till att D-ENAR fanns hos Travelair våren/sommaren 1963?
Travelair Scandinavia AB gick i putten något år in på 70-talet. Deras avknoppade taxiflygbolag, Kungsair, levde lite längre - namnet lever dessutom fortfarande i Kungsair Training AB. Och att norrköpingsbaserade WaltAir heter som det gör har ju med Beech att göra...Walt goes around, comes around.
Currently spinning:
Addis Black Widow Goes Around Comes Around
Rufus & Chaka Khan Do You Love What You Feel