Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tvilling - 2

Publicerad 2008-01-30 08:32:07 i Håtuna,

Vet inte med säkerhet, men många av er har nog gissat att något har hänt med ett flygplan av typ Miles M.65 Gemini efter att ha läst inägget Tvilling - 1 häromdagen? Jo, det stämmer.

Gem 2

Innan de ska åka till Nya Zeeland var herrarna omnämnda i inlägget Wanaka-bound i England i förra veckan för att att "titta på ett objekt". Jupp, det blev tydligen affär...

Den "ensamma tvillingen" som redan finns i landet är familjen Esbjörnssons SE-AYM. Den var tidigare G-AKDA, är tillverkad 1947 och köptes av Gunnar Esbjörnsson 1950 samt ferrades då från England tillsammans med Rune Glad.  Esbjörnsson använde den till 1976. Därefter blev den stående i lite över tio år innan en av sönerna, Björn, påbörjade renoveringen. SE-AYM kom åter i luften 2003: Hela tiden alltså i samma familjs ägo och baserad Kågeröd.

"Tvilling nummer två" - den nu stundande importen -  är G-AISD. Detta är den den sjunde tillverkade Gemin och den rullade ut från tillverkningslinjen vid Woodley Aerodrome utanför Reading runt årskiftet 1946-47.


Mellan 20 och 25 Gemini  har överlevt, detta av en produktion som slutade vid 170 tillverkade exemplar. Av dessa är kanske fem stycken för närvarande i flygande skick: Två (snart) i Sverige, resten i UK (naturligtvis). Och genom åren har det funnits ett skapligt antal Miles Gemini i Sverige: G-AISD blir också Gemini nummer sju som hamnar på svenskt register... 

De andra fem Gemini som funnits i Sverige, vilka var de?  

SE-AYA var tillverkad 1947 och användes innan blev svenskregistrerad av egyptiska ambassaden i Stockholm, då som SU-ADY. Den brann upp på Färila-fältet i början av 50-talet.

Sedan fanns på 50-talet hos AB Jordbruksflyg SE-BUG (ex G-AIDO) och SE-BUY (ex G-AGUS). Dessa var faktiskt prototyperna: G-AGUS var den första som F. G. Miles provflög den 26 oktober 1945 och G-AIDO var "Miles Company Demonstrator" färdigställd i början av 1946. Båda flygplanen gick åt i havererier här i Sverige 1952-53.

Utöver dessa har även SE-CMX (ex G-AMKZ) och SE-EGX (ex G-AKDI och F-BGTM) funnits. Båda skrotades i slutet av 60-talet.

Gem 1

Gemini 1A G-AISD, med tillverkningsnummer  6285, fick sitt första luftvärdighetsbevis den 3 april 1947. I samma år flögs den till Sydafrika, men registrerades i Kenya som VP-KDH. Pilot under trippen till Sydafrika var ingen mindre än Alex Henshaw, som vid denna tid var anställd av Miles för att syssla med försäljningen där. 

På 50-talet såldes maskinen till Belgien och var först tänkt som OO-PRD men blev istället OO-RLD. Under senare år har den hoppat mellan engelskt och belgiskt ägarskap några gånger. Så sent som den 19 januari förra året återinfördes planet som G-AISD på engelskt register. Ägare: William Tomkins Ltd och baserad Spanhoe. Total gångtid är en bit över 2 300 flygtimmar.

Om det nu går som det är tänkt så ferras kärran till Sverige i april. Sedan spörs det vad hon kommer få "heta" här i Sverige. Föreslaget är SE-AYE, SE-AYO eller SE-BMG....

Uppdatering -

Det blir antagligen SE-BMG - kan utläsas som Swedish Early - British Miles Gemini.


Inget ont som inte har något gott med sig alltså: När Percival Proctor SE-BTR (eller snarare vraket av detstamma) såldes till England för några månader sedan  väckte det - som förväntat - rubriker som "Proctor coming home" eller "flygplanet räddat" och så vidare i flygpressen därborta. Ska bli intressant och se om de är lika glada när de blir av med den äldsta Miles Gemini...för affärerna är ju knappast orelaterade...                                                                                                  


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela