Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Mer GBS: Vit duva-dags och dagispop

Publicerad 2008-03-28 10:18:25 i Musik - 70-tal,

To be filed under dagispop...



GBS - George Baker Selection  Paloma Blanca

...gick in i Poporamas Heta högen den 9 oktober 1975. Känner ni igen gruppen från det tidigare inlägget Reservoir Hits?

Jag trodde i min enfald att denna sak var äldre faktiskt. Jag trodde, eller till och med hoppades, att jag gick på dagis. Kanske hade det förhoppningsvis förklarat en del...men nej. Inte bara jag hade inträtt i det lägre stadiet, tydligen ... och nu är jag så att säga "där igen". Dessutom kan den som vill kan även få lida lite av det - klicka igång klippet bara.

Efter det ni letat fram era "börja-den-kommunala-musikskolan-blockflöjter" fortsätt vidare; Leta fram mockasiner och/eller sockiplast. Johannes "Hans" Bouwens, a. k. a. George Baker, slängde ihop Paloma Blanca på en halvtimme, sedan behövde väl han inte göra så mycket mer i livet (?). Antar att han blev på kuppen bjuden på en livstidskonsumtion av sockiplast...eller till och med kalasbyxor? Paloma-blockflöjten ligger troligen inlåst i ett bankfack i Zürich, eller så finns den numera i Fantomens skattkammare.

Vill man se en mer pråper tysk version - mer George Der Frälser  - kann mann zu zee dise alternativmuz. Notera färgen på kostymen. Och det gjordes även en "riktig" video - bara så ni vet

Dansa på 2

Och på svenskaste toppen hörde man 1975 Säwes sjunga Åh, La Paloma Blanca...skön såsom sommar skyn... Istället för att leta fram en vit duva ansåg man hos Mariann Records att Säwes-killarna skulle stå vid ett kärr på LP-omslaget. Logiskt så in i vassen...


Rädda denna helg - låt den inte vara alltför vit, du va...

sockiplast från anno 1976

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Sprafen

Publicerad 2008-03-28 15:32:44

Jösses! Men visst fanns det en svensk version av denna som var megastor på typ svensktoppen..."Paloma Blanca skön såsom sommar skyn"... Jag gillade som faan när jag var liten. Men vem sjöng den svenska? Siwan...?

Postat av: F

Publicerad 2008-03-28 15:53:39

Åh, La Paloma Blanca skön såsom sommar skyn :D .. ja, herrejösses. Det var säkert den man hörde först dessutom, den svenska paloman. Fast idag har man försökt förtränga det (?). Men ett idogt googlande pekar på att det var Siwan.

Kom att tänka på en annan låt, ungefär samtida; "Cuidate mucho querida"....var den svensk från början?

Postat av: Sprafen

Publicerad 2008-03-28 16:06:24

nej nej nu kom jag på det - inte Siwan!!!! Utan det var dansbandet Säwes som hade en jättehit med denna. Utgivet på Mariann records 1975...

Postat av: F

Publicerad 2008-03-28 16:11:58

ja, hade för mig att det var en mansröst i alla fall ändå. LP'n den ligger som spår ett på har den fantasifulla titeln "Dansa på 2".

Postat av: Sprafen

Publicerad 2008-03-28 16:15:14

"Cuidate mucho querida" framfördes och tror jag även skrevs av Göran Mulert, så den torde vara en svensk komposition.

Postat av: Sprafen

Publicerad 2008-03-28 16:16:45

Säwes version:www.youtube.com/watch?v=3My6RrHyfwA

Postat av: Sprafen

Publicerad 2008-03-28 16:19:27

jag har fastnat i en Säwes loop känner jag - men visst var det dom som gjorde dansbanddisco med en svens version av "Y.M.C.A" som hette"R.F.S.U"!? Rätta mig om jag har fel...

Postat av: Sprafen

Publicerad 2008-03-28 16:26:15

Säga vad man vill men Säwes var konsekventa med sina skivomslag. Check this shit: http://katastrofalaomslag.blogspot.com/2008/02/swes-rfsu.html

Postat av: F

Publicerad 2008-03-28 16:26:45

Den där Muhlert var blind har jag för mig... låten var också en dagislåt av första rang, om du kommer ihåg den?

Säwes gjorde RFSU av YMCA, jajjemen!! Ännu en av de mer klockrena översättningarna...1979 :D
Ska Säwes upp på listan över svensk "blåögd sol"? :P

Postat av: F

Publicerad 2008-03-28 16:30:25

...haha ... just det, gummihumorn ... svenskt så att det förslår.. lite albert & herbert över det ;)

Det är inte för inte du hittat Katastrofala omslag-bloggen bland länkarna till höger ;)

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2008-03-28 17:30:14

Ja det kändes faktiskt som 72-73... en liten undran är det dina sockiplast du använder då du bloggar... tänkte att man får in den rätta känslan då... ;-)

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2008-03-28 17:31:25

fel... det är ju riktiga mockasiner för bövelen!

Postat av: F

Publicerad 2008-03-28 18:19:47

Håller med om dateringen, Sid - "1972-trallala"-feeling.

När jag sitter här och lyssnar på Göran Rydhs "Keep on Bloggin' " och har på mig kalasbyxor, en mockasin på en foten...och för att få jämvikt...en sockiplast på den andra-

Postat av: tuppluren

Publicerad 2008-03-28 20:05:17

MMMM.... mockasiner och sockiplast... får mig direkt att tänka "Klapp och klang". Det var bättre förr, ju mer förr desto bättre. (/tuppluren -paelokonservativ)

Postat av: F

Publicerad 2008-03-28 21:56:46

"Klapp och klang"? För oss boende i F-län har detta en särskild betydelse...utöver den vanliga :P

/Lae

Naivkonservativ

Postat av: Anonym person

Publicerad 2010-05-14 15:05:09

Om man kollar på http://www.hitparad.se/showitem.asp?interpret=Siw+Malmkvist&titel=Paloma+blanca&cat=s kan man se att Siw Malmkvist också spelade in den. Det var ju ganska vanligt att många gjorde samma låt förr.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela