Barkarby idag för 60 år sedan
Den 8 maj 1951, på Barkarby, på den tiden hemvist för F 8, Kungl. Svea Flygflottilj - Republic 2PA Model 204A Guardsman, svensk beteckning B 6 med flygvapennummer 7204 ur 4./F 8 efter ett landningshaveri.
Titta på haveriprotokollet genom att klicka här. Flygplanet reparerades och kom att användas i ytterligare nästan två år.
Kanske intressant i sammanhanget är det tidigare inlägget Bengts Guardsman. Därifrån saxar jag följande:
52 stycken flygplan av typen Guardsman beställdes - men bara två kom fram till Sverige 1940, varav den ena havererade rätt omgående. Den andra - alltså nummer 7204 - hamnade i december 1940 i F 8:s inventarielistor och användes av 4.division 1941 fram till den 13 mars 1953 då flygplanet råkade ut för ett haveri vid landning på Barkarby. Flygplanet flögs under det sista året rätt flitigt av dåvarande flygvapenchefen, generalen Bengt Nordenskiöld.
Förmodligen var anledningen till det att favoriten J 9 hade utgått under 1952, något som ni som följer bloggen numera har rätt bra koll på. I annat fall, se till exempel inlägget Nordenskiölds Seversky - 4 och klicka bakåt bland länkarna.
Den första koden som B 6:an fick var "46". Till flygvapenövningen 1942 byttes denna till "53", då applicerades även övningsmarkeringar i form av lysröda band långt ut på vingarna samt runt bakkropen.
1944 eller -45 målades flygplanet om i standardkamuflaget; mörkt olivgrön ovansida och gråblå undersida. Nu ändrades koden till "04" vilket också var de två sista siffrorna i FV-nummret. Siffrorna var gula.
Ovanstående bilder på 7204 - jämte haveriutredning - kommer via Lia. Det tackar man för.
1950 lutades det nu rätt så skabbiga kamuoflaget av flygplanet, det fick nu sin snyggaste look: Aluminumblank med svarta siffror. Spinnern var vit, hjuldiskarna var vita med en röd prick i mitten.
Den 13 mars 1953 råkar flygplanet ut för en ground loop på Barkarby. Kostnaderna för reperation beräkandes till cirka 20 000 kronor, vilket i hänsyn till flygplanets ålder inte ansågs skäligt. Därför kom 7204 att kasseras och gå till skrot. Tilläggas kan att samma dag totalhavererade även en Sk 16B (16215) i samband med start i kraftig sidvind på Barkarby.