Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Barkarby idag för 60 år sedan

Publicerad 2011-05-08 09:22:00 i Propulärkultur,


Den 8 maj 1951, på Barkarby, på den tiden hemvist för F 8, Kungl. Svea Flygflottilj - Republic 2PA Model 204A Guardsman, svensk beteckning B 6 med flygvapennummer 7204 ur 4./F 8 efter ett landningshaveri.

Titta på haveriprotokollet genom att klicka här. Flygplanet reparerades och kom att användas i ytterligare nästan två år.

Kanske intressant i sammanhanget är det tidigare inlägget Bengts Guardsman. Därifrån saxar jag följande:

52 stycken flygplan av typen Guardsman beställdes - men bara två kom fram till Sverige 1940, varav den ena havererade rätt omgående. Den andra - alltså nummer 7204 - hamnade i december 1940 i F 8:s inventarielistor och användes av 4.division 1941 fram till den 13 mars 1953 då flygplanet råkade ut för ett haveri vid landning på Barkarby. Flygplanet flögs under det sista året rätt flitigt av dåvarande flygvapenchefen, generalen Bengt Nordenskiöld.



Förmodligen var anledningen till det att favoriten J 9 hade utgått under 1952, något som ni som följer bloggen numera har rätt bra koll på. I annat fall, se till exempel inlägget Nordenskiölds Seversky - 4 och klicka bakåt bland länkarna.



Den första koden som B 6:an fick var "46". Till flygvapenövningen 1942 byttes denna till "53", då applicerades även övningsmarkeringar i form av lysröda band långt ut på vingarna samt runt bakkropen. 

1944 eller -45 målades flygplanet om i standardkamuflaget; mörkt olivgrön ovansida och gråblå undersida. Nu ändrades koden till "04" vilket också var de två sista siffrorna i FV-nummret. Siffrorna var gula.



Ovanstående bilder på 7204 - jämte haveriutredning - kommer via Lia. Det tackar man för.



1950 lutades det nu rätt så skabbiga kamuoflaget av flygplanet, det fick nu sin snyggaste look: Aluminumblank med svarta siffror. Spinnern var vit, hjuldiskarna var vita med en röd prick i mitten.

Den 13 mars 1953 råkar flygplanet ut för en ground loop på Barkarby. Kostnaderna för reperation beräkandes till cirka 20 000 kronor, vilket i hänsyn till flygplanets ålder inte ansågs skäligt. Därför kom 7204 att kasseras och gå till skrot. Tilläggas kan att samma dag totalhavererade även en Sk 16B (16215) i samband med start i kraftig sidvind på Barkarby.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2011-05-08 11:44:21



Man blir nyfiken på vad "kraftig sidvind" innebär? Det fanns minst tre banor vid den tidpunkten och det gick förmodligen att starta på gräset i ytterligare riktningar. Jag har läst haverirapporten om Birger Schybergs ground loop med B 6:an för väääääldigt länge sedan. Jag minns inte att vinden skulle ha varit särskillt "kraftig" men karln fick för sig att han skulle landa med vinden snett bakifrån! Ganska korkat i en sporrhjulskärra! Kort tid efteråt försökte han sig på att plöja en egen gata i skogen med en Sk 16C, nånstans uppåt Söderhamnstrakten har jag för mig. Därefter var det slutfluget för honom för alltid. Gamla armégeneraler borde nog hålla sig till skrivbordet.

Postat av: F

Publicerad 2011-05-08 14:21:41

Från Lias Sk 16-bok s.108:



"Även de amerikanskbyggda Sk 16B och C drabbades av totalhaverier, det första den 18 mars 1953. Det inträffade med Sk 16B nummer 16215, som nyligen hade levererats till F 8 på Barkarby och som denna dag skulle användas till en rutinmässig övningsflygnng, med en värnpliktig som passagerare.



Piloten, en flygingenjör, genomförde starten från F 8 i kraftig sidvind, vilket skulle visa sig ödesdigert. Han var ovan vid Sk 16 och förlorade snart kontrollen över maskinen.



Efter lättningen kolliderade flygplanet med ett kraftledningsnät alldeles intill flygfältet och flygningen fick ett hastigt slut när fplyplanet kraschlandade i en trädgård. Det fattade eld, men mirakulöst nog klarade sig besättningen oskadd."



Schybergs 'slutgiltiga haveri' inträffade den 4 juni 1953 (flög Sk 16C nr 16272).

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela