Tango Fox - 7
Saab i Linköping - gissar att tidpunkten är i maj 1955. Tre sprillans nya Saab Safir är uppradade för lite PR-foto. Flygplansindividerna är SE-CAE (B-modell) och SE-CAF (C-modell), närmast står antagligen SE-CAC eller -CAD (C-modell båda två).
Troligen är det SE-CAD på bilden då SE-CAC var "på äventyr i västerled" - läs inlägget CAC.
De propert klädda, kvinnan på vingen och mannen med glasögon, vet jag inte vilka de är. Dock tror jag mig känna igen provflygaren Ceylon Utterborn (1924-2001) i overall och flytväst.
Anledningen till att denna bild kommer fram här är att vi surrar lite om guleböjens kommande look. Hur ska kärran se ut? Ett uppenbart alternativ är att såsmåningom (korrekt) återställa den som en norsk flygvapen-Safir. Ett annat, som jag vurmar lite för, är att göra den till en Saab-demokärra från 50-talet. Gul ska den nog förbli...annars kan man ju inte kalla den för guleböjen ju.
Men först och främst är det i nuläget frågan om att få till den svenska reggan SE-ITF snyggt, de tyska bokstäverna är "ordentligt välapplicerade"...
Kul var även att kunna bidra lite med märknings-know-how till SE-BNN som med tiden kommer bli kodad F 10-30...som en Tp 91 alltså.
Häromdagen räknade jag igenom antalet Safir i Sverige och kom fram till att ett 60-tal finns kvar i landet, varav hälften är i flygande skick.