Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tango Fox - 7

Publicerad 2008-07-07 10:33:02 i Saab Safir, Saab Safir Tango Fox,



Saab i Linköping - gissar att tidpunkten är i maj 1955. Tre sprillans nya Saab Safir är uppradade för lite PR-foto. Flygplansindividerna är SE-CAE (B-modell) och SE-CAF (C-modell), närmast står antagligen SE-CAC eller -CAD (C-modell båda två). 

Troligen är det SE-CAD på bilden då SE-CAC var "på äventyr i västerled" - läs inlägget CAC.

De propert klädda, kvinnan på vingen och mannen med glasögon, vet jag inte vilka de är. Dock tror jag mig känna igen provflygaren Ceylon Utterborn (1924-2001)  i overall och flytväst.


Anledningen till att denna bild kommer fram här är att vi surrar lite om guleböjens kommande look. Hur ska kärran se ut? Ett uppenbart alternativ är att såsmåningom (korrekt) återställa den som en norsk flygvapen-Safir. Ett annat, som jag vurmar lite för, är att göra den till en Saab-demokärra från 50-talet. Gul ska den nog förbli...annars kan man ju inte kalla den för guleböjen ju.

Men först och främst är det i nuläget frågan om att få till den svenska reggan SE-ITF snyggt, de tyska bokstäverna är "ordentligt välapplicerade"...


Kul var även att kunna bidra lite med märknings-know-how till SE-BNN som med tiden kommer bli kodad F 10-30...som en Tp 91 alltså.

Häromdagen räknade jag igenom antalet Safir i Sverige och kom fram till att ett 60-tal finns kvar i landet, varav hälften är i flygande skick.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Trygve

Publicerad 2008-07-07 11:09:26

Ta bort de norske fargene..? Hedning... ;-)

Postat av: F

Publicerad 2008-07-07 11:19:51

Fast du kan inte tycka att de är korrekta nu heller, va? Den blå ringen är för tjock ;)



Sedan, med tanke på att man extrört modifierat kärran och tagit bort strålkastarna från vingarna, gör att hon inte kan bli helt ackurat norsk ;)



Finns flera aspekter att fundera över :)

Postat av: Trygve

Publicerad 2008-07-07 15:05:26

Hard lobbyvirksomhet er nok eneste utvei her ser jeg. Nei, jeg er vel heller ikke helt fornøyd med dagens "norske" farger. Men det kan jo ordnes med... Skal også innrømme at SE-CAF ser bra ut med den røde stripen. Er dette Saab's "fargeskjema" som Safir kom med på 50 tallet?

Finnes det noen liste over flygbare Safirer i grannelandet? Her på bjerget står jo halvparten av de gamle B-2 modellene lagret i garasjer, hangarer, etc.

Postat av: F

Publicerad 2008-07-08 06:29:34

Jo, jag tycker att dessa Saabs demo-Safir'er of the 50s är mycket snygga - de på bilden där samt även SE-BWB (ex 50001). Undrar om man kan hitta schabloner till "Safir" som det står under bakrutan?



Vid genomgången av flygande Safir tog jag upp följande kärror:



SE-AUR,BNN, CAB, FVV, IGK, IGM, IGO, IIL, IKE, IKK, IRN, IRY, KFD, KGZ, KPN, KRF, KUB, KUC, KVD, KVU, KVY, KVZ, KYA, KYF, KYG, KZN, LAP, LAR, LAS, LAZ, LCD och LDD



...kan ha missat någon...

Postat av: Trygve

Publicerad 2008-07-08 16:01:55

Gracias amigo.

Sitter nå og teller dagene frem til torsdag. Duxford denne helgen. Trenger et "fighter kick" kjenner jeg. Vi snakkes vel i Göteborg i august?

Postat av: F

Publicerad 2008-07-08 16:10:09

Nema problema :)



En produktionslista över Safir finns på nätet: http://www.fcfk.com/safir/index.htm



Såg också din fråga om Safir-boken. Om jag fattat rätt skulle den utkommit förra året i en ny upplaga. Status just nu "okänd".



Aaa...du ska på flying legends. Som vanligt är man avis...jag får härda så gott det går ;)

Säve är bokat, jajjemen...om inte förr så syns vi där :)



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela