Två sidor av samma mynt -
Saab 91C Safir SE-CAC. Bilden ovan är från Oklahoma City och tagen i februari 1955.
Denna bilden vet jag inte var den är tagen, men det är före 1958, eller? Då avregistrerades SE-CAC och dök upp några år senare i Argentina och blev 1964 registrerad LV-HSX. Notera ändringen av målningsschema.
I Argentina flög planet fram till 1987, då dess saga var all efter att ha havererat i en flod där bistittaren bredvid piloten omkom.
Safiren tillverkades 1954, det var alltså splitternytt när man skickade iväg det på en turné i början av 1955. Saab-folket besökte USA, Mexico, Domikanska republiken, Venezuela och Brasilien. Försäljningsresan gav ingen konkret utdelning i form av beställningar och planet lämnades i Miami. Vad hände därefter? Fanns det magasinerat Miami under åren fram till att det såldes till Argentina? Eller skeppades det hem - är bilden tagen i Europa? - och sedan hela vägen tillbaka, och ännu länge, till Argentina, i början av 60-talet? Eller flögs det, olagligt, i Argentina under dessa år?
Anledningen till besöket i Oklahoma City 1955? Jo, det fanns funderingar på en Safir Commander...