Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Safir SE-CAC

Publicerad 2007-01-10 20:14:00 i Allmänt, Propulärkultur,

SE-CAC
Två sidor av samma mynt - Saab 91C Safir SE-CAC. Bilden ovan är från Oklahoma City och tagen i februari 1955.
CAC

Denna bilden vet jag inte var den är tagen, men det är före 1958, eller?  Då avregistrerades SE-CAC och dök upp några år senare i Argentina och blev 1964 registrerad LV-HSX. Notera ändringen av målningsschema.

I Argentina flög planet fram till 1987, då dess saga var all efter att ha havererat i en flod där bistittaren bredvid piloten omkom.
 
Safiren tillverkades 1954, det var alltså splitternytt när man skickade iväg det på en turné i början av 1955. Saab-folket besökte USA, Mexico, Domikanska republiken, Venezuela och Brasilien. Försäljningsresan gav ingen konkret utdelning i form av beställningar och planet lämnades i Miami. Vad hände därefter? Fanns det magasinerat Miami under åren fram till att det såldes till Argentina? Eller skeppades det hem - är bilden tagen i Europa? - och sedan hela vägen tillbaka, och ännu länge, till Argentina, i början av 60-talet? Eller flögs det, olagligt, i Argentina under dessa år?

Anledningen till besöket i Oklahoma City 1955? Jo, det fanns funderingar på en Safir Commander...

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela