Gosse! En ny Goose?!
Vissa äldre flygplanstyper upplevs ibland såsom de har mycket kvar att ge, att det finns något som i grund och botten gör dem - så att säga - "svåröverträffade". Ett sådant exempel är Grumman G-21, också rätt känd som Goose. I december skrev jag lite om amerikanska ambassadens olika gäss som fanns på Bromma i slutet av 40-talet, så typen är inte heller ny för bloggen. Av de 345 tillverkade 1937-45 flyger fortfarande ett 60-tal och det finns en latent efterfrågan - en god gås är en god gås...
Genom ett email skickat av Sven-Erik igår kväll blev jag uppmärksammad på det faktum att en uppdaterad Gås nu snart ska finnas tillgänglig för levererans, nytillverkad. Besök http://www.antillesseaplanes.com/
Gammal nyhet för somliga kanske, inte för mig. Saxat från deras nyhetsbrev utgivet i november förra året:
Antilles Seaplanes, LLC, announces that it has begun accepting deposit orders on the production of completely new "Antilles Super Goose" amphibious aircraft. Based on the legendary G-21 Goose, the company's version has been modernized to current day aviation standards to include turboprop engines, retractable wing floats, state-of-the-art avionics, interior environmental systems, and a variety of other technological improvements over the original airplane built by Grumman.
...och lite längre ner, det bästa: Antilles also offers a Goose with piston engines of 450-600 horsepower each.
Så, det ska bli intressant att se vad det blir av det här...om det blir något? Skulle vara kul att få utbrista: Gosse! En ny...Gås...Middag? Ja, tack piston-pasta a la Lae! Självklart, med en massa pesto..peston..piston...ehe...
Lååångsökt...
Gossen Krydden var förbi här igår, ilbesök i stan för att hämta de sportlovsfirande sönerna hos mor/farmor. När detta skrivs har han väl plattan i botten på väg söderut igen. Som vanligt bjöds det under kvällen en hel del sanningar och andra utlåtanden, bland annat till några självklara portioner Hall & Oats. Och pestodip...eller om det var piston-..?