Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

A Chicken Has Been Killed

Publicerad 2008-02-18 12:04:00 i Allmänt, Biafra, Personligt urval,

 
- boken som aldrig kom att skrivas.

För x antal år sedan hade jag precis lyckats med att lägga fram min C-uppsats i historia, jag kallade den Biafraliften. Den handlade om luftbron till utbrytarstaten Biafra 1967-70 och frågeställningen var; huruvida de piloter, som i många ögon var klassade som legoknektar, avsiktligt förlängde kriget mellan Nigeria och Biafra. Jag kan inte påstå att det är ett direkt strålande vetenskapligt arbete när man tittar på uppsatsen idag - knappast var den bättre då - men den blev godkänd.


Det var under arbetet med denna som jag kom i kontakt med en hel rad, mer eller mindre, intressanta personligheter. Den mest färgstarke var nog Ulf. Han hade ett förflutet som Mosquito-pilot i flygvapnet på 40/50-talet och sedan därefter i diverse flygbolag - de flesta tämligen kortlivade. Ulf bodde på en båt; Anastatica, som låg förtöjd vid Standvägen i Stockholm. Jag hade talat med honom på telefon åtskilliga gånger och dessutom växlat ett otal brev. Då jag i februari månad var i Stockholm i ett annat ärende fick jag för mig att besöka honom.

Jag hittade Anastatica efter en stund, men var tvungen att hoppa över en annan båt för att komma ombord. Det bör sägas att detta företag var förenat med livsfara på grund av all snö och is. Nåväl, jag anlände - eller ska man till och med kanske säga landade - på Anastatica med en ordentlig duns. Direkt öppnades en lucka och en liten skäggig gubbe rosslande harang efter harang som fick snön på däcket att smälta, jag urskilde emellanåt en och annan svensk svordom. Minns att jag sa till mig själv "Jaha, Linus på linjen meets gubben i lådan, i en och samma person."

Med nöd och näppe lyckades jag kila in - bland den lille runde gubbens hårt kryddade verbaliter - vem jag var. Ulfs humör vände direkt och jag blev bjuden ner i kajutan. En stank av frän tobak, diesel och olika stadier av förmultning slog emot mig. Jag fick sätta mig ner och han ville bjuda på kaffe. Innan jag hann svara hade Ulf plockat upp en mugg ur diskhon och gav mig den. Jag noterade att det satt en kaja i en bur precis ovanför diskhon - instinktivt tittade jag ner i muggen. Det såg skapligt rent ut...

I den allmänna sörjan bland gamla tidningar och tomma vinare satt jag sedan och lyssnade hänförd på Ulf i två timmar. Han berättade om olika människor som han mött under Biafra-tiden;  om politiken, om pengarna och om äventyren. Han sa att det aldrig skulle gå att skriva något vetenskapligt om Biafra och luftbron dit - det måste nyanseras på något sätt. "Jag ska skriva en fiction", sa han. "Den ska heta A Chicken Has Been Killed". Namnet har varit klart länge."
SRC DC-7BF SE-ERS
 
De därpå följande åren besökte jag Ulf på båten flera gånger, men vart efter tiden gick blev det allt längre mellan tillfällena.  Det var nog tio år sedan jag hörde att han hade gått bort. Någon sa att han hade frusit ihjäl ombord på Anastatica. I det fallet var det verkligen ingen kyckling som dog, även om han aldrig, vad jag vet, kom att färdigställa boken. Ulf var något av flyg-Sveriges egne Charles Bukowski.

Ibland fantiserar jag om hur en film efter Ulfs oskrivna bokmanus skulle kunnat te sig. Tror till och med att soundtracket är mer eller mindre färdigt. Det mesta är utvalt i musikväg...


Doften från Ulfs och hans kajas kajuta sitter klistrad i lukthinnan för resten av livet.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan O

Publicerad 2008-02-18 19:12:35

Den där kommentaren om att detta är Sveriges bästa flygblogg skriver i alla fall jag under på !

Postat av: F

Publicerad 2008-02-18 19:44:55

Oj, ...tack. Men man ska inte tro på allt vad folk skriver... ;P

Postat av: Trygve Johansen

Publicerad 2008-02-19 13:07:05

Sa Fredric med røde roser i kinnene...

Postat av: F

Publicerad 2008-02-19 13:17:16

...för inte tala om öronen...knallröda ;)

Postat av: Martin Norlin

Publicerad 2008-03-11 21:14:17

Jag satt här hemma och gick igenom en låda med gamla bilder på min far. Tankarna vandrade till Ulf, som liksom pappa bodde på skuta vid strandvägen. När jag googlade på honom och Anastatica kom jag till din blogg.

Pappa och Ulf var vänner och vi var och hälsade på honom ett par gånger när jag var liten. Jag var där en gång själv under vattenfestivalen, jag minns inte vilket år. Jag minns kajan som enligt Ulf hade egenheten att den kunde öppna tändsticksaskar. Det var med i ett inslag på TV (kanske rapport) om skutorna på strandvägen.

Det gör mig ledsen att läsa att han inte längre är i livet. Jag har anat att något inte stått rätt till eftersom jag inte sett till Anastatica på många år nu.

Välkommen att skriva några rader till mig om denne säregene man, som på flera sätt påminde om min far. Han hette för övrigt Mikael Svaetichin och bodde ombord på Patria som han bl.a. körde charterturister med.

Postat av: Pontus Hanson

Publicerad 2022-02-18 09:38:34

Jag växte upp med Uffe, han var min pappa Curt Hansons bästa kompis och kompanjon genom åren, Uffe var lite som en andra pappa för mig. Bara för att klargöra så dog inte Uffe på båten, han avled på Sabbatsbergs sjukhus p.g.a. hjärtstillestånd.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela