AvArt: Swedecross DC-7BF
SE-ERS vänder runt i det tropiska regnet i afrikanatten. Kärran var en av de två "fullfjädrade" frakt-DC-7:or som Svenska Röd Korset (SRK) hann att anskaffa för sitt engagemang i luftbron till Biafra. Frågan är om de kom till användning? Att det fanns tveksamheter därom visste jag inte när jag gjorde teckningen. Den hamnade för övrigt på framsidan på min C-uppsats i historia. Ja, teckningen var liksom "beställd"...
Rörande Swedecross - som var callsign/arbetsnamn för SRKs flyg - så saxar jag ett stycke ur en gammal text:
Med ett antal DC-7/-7B från Internord hade SRK hösten 1968 börjat bygga upp en egen organisation för hjälpflygningar till Biafra. För att ersätta dessa tecknades i april 1969 kontrakt på fyra fraktkonverterade DC-7BF hos California Air Motive. De två första anlände Bromma runt månadsskiftet maj/juni 1969.
Den 5 juni 1969 kom en av SRK:s DC-7B skjutas ner av en Nigerian Air Force MiG-17 på väg in till Biafra. Alla flygningar till Biafra i Röda Korsets regi kom därefter att ställas in och aldrig att återupptas innan Biafra-konfliktens slut i januari 1970. Den 18 juni hade SRK avbeställt de två ännu ej levererade DC-7BF.
Under hösten 1969 kom SRK:s flygplansflotta samlas på Bromma, däribland de "åtråvärda" DC-7BF SE-ERF och SE-ERS som aldrig använts. Engelbrecht och Hansson avsåg att köpa loss dessa två för att starta eget. Man registrerade Air Trader Sweden AB den 13 augusti 1969. Men samtidigt var de mycket involverade i Hank Wartons ARCO (Bermuda) Ltd vars DC-7:or vid denna tid ofta stod uppställda på Bromma. Anledningen till detta var att dessa flögs av f d SRK besättningar, detta p g a förmedling av Engelbrecht och Hansson.
Vad det lider tänkte jag lägga ut en omarbetad artikel om flygbolaget ARCO (Bermuda) Ltd . Den skrevs från början 1994 och sedan dess har en del kompletterande uppgifter tillkommit etc.
De tidigare nämnda Engelbrecht och Hansson hette Ulf respektive Kurt i förnamn. Jag lärde känna Ulf under arbetet med uppsatsen, sannerligen en karraktär utöver det vanliga. Hoppas återkomma också till det.
Just gamla SE-ERS fick ett ovanligt långt liv. Från början levererades den som ny 1958 i passagerarutförande till American Airlines. Bara för några år sedan flög kärran som HI-622CT hos Aerolineas Mundo SA (AMSA), men numera befaras hon stå på skroten i Santo Domingo, Dominikanska Republiken.