Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Örnen - quo vadis - 3

Publicerad 2007-07-28 20:09:00 i Allmänt, DC-3, Personligt urval,

Örnen har startat
Örnen har startat! Bilden togs vid en low pass (syns det?) som planet - med dåvarande radioanrop "Swedic 794" - gjorde precis efter start från Bromma innan man satte kurs mot "hemmet", Linköping/Malmen, den 3 april 1984.

Detta var den sista militära flygningen med DC-3/TP 79 i Sverige! Därefter blev gamla 794 civil i Zaire med registreringen 9Q-CYE. Örnen som är målad på nosen finns kvar på planet än idag.

Tack till SuperEchoChris för lånet av bilden.

  
De senaste dagarna har x antal e-mail skickats mellan mig och David, mest rörande "Örnen". I juni var en bild på DC-3:an publicerad i Airliner World, något som han då försökte göra mig uppmärksammad på. Nåväl, naturligtvis missade jag det numret, men häromdagen skickade en dansk DC-3-entusiast mig en scannad kopia. Jag hajjade till när jag såg 9Q-CYE "Örnen" - först trodde man ju att skrotning hade påbörjats, en "kal" flygplanskropp utan vingar etc, dock stående på landstället.

Men snart fick man en förklaring: Örnen hade tidigare i år plockats isär för att på väg kunna flyttas från Kinshasas ena flygplats, N'Djili, till den andra, lite mindre: N'Dolo.

Denna flygplats var bas på 60-talet för Air Brousse, som blev Cogeair 1971, som blev AMAZ ett par år senare. Senare på 70-talet tog det bolag som 1983 skulle bli Transport Aérien Zaïrois (TAZ) över faciliterna efter AMAZ.

TAZ was founded by Åke Jansson, a Swede that started to fly with Anstalt Wigmo in the Congo during the 1960s. During the 1970- and 80s did the company grow and earned contracts from the Goverment and other big companies in the Congo.

TAZ bytte namn 1996 till Transport Aérien Congo (TAC) och några år senare till Air Kasai. För något år sedan flög man med tre-fyra DC-3, ett par Antonov  (varav en havererade mycket olyckligt hösten 2005) med mera. Vad jag förstått så har man nu koncentrerat verksamheten kring några Antonov An-2. Bolaget sköts av en viss "Pappa Lars".

Att montera ner och flytta den sedan några år "oflugna" Örnen var alltså helt i sin ordning...ja, till och med en förutsättning för det fortsätta skeendet i detta projektet - med sikte på att flyga hem henne till Karlsborg. Det såg bara så konstigt ut på bilden i Airliner World...

Nu har jag blivit tillfrågad att hänga på ner till Kongo, när det nu blir? Visst, vilket äventyr...men frågan är om jag inte skulle vara mest ivägen? Man är tveksam, kanske lite för bekväm...och andra aspekter med. Men det är ju en sådan upplevelse man sedan på gamla dar  "berättar för barnbarnen" - när man var med om DC-3-rumlet in the djunglet...

 "The Rumble in the Djungle", den 30 oktober 1974 - Muhammad Ali vs George Foreman rd8ko


När jag sitter och knackar ner detta slås jag av ett barndomsminne. Jag var väl nio-tio år, det var en fin höstdag som en av flygvapnets DC-3:or låg och nöt på lågan över Noris och Brännemon - hela dagen! Troligtvis var det någon form av målgång man höll på med. Minns det stora aluminiumblanka flygplanet, hur det svängde ömsom höger och ömsom vänster och man då ibland såg ovansidan av vingarna, med kronmärkena...och ljudet..!

Tror bestämt att jag måste fejkat sjukdom, varför annars var jag hemma och inte i skolan? Frågan är om jag blivit frisk, än? Fejkad? Nja, knappast...eller vem ska man fråga?


Currently spinning:

Johnny Wakelin  In Zaire

What was the 1976 song "In Zaire" by Johnny Wakelin about? The song is about the rumble in the jungle boxing fight between Ali and Foreman.

Lipps Inc.    Funkytown

"Gotta make a move to a town that's right for me..."


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Trygve Johansen

Publicerad 2007-07-29 23:32:24

Not going to Congo??? Are you a chicken... ;-)
Trygve

Postat av: F

Publicerad 2007-07-29 23:37:44

"ka-ka..ka-kaa..." men tid är pengar, och Kongo ett *harkel* "ställe"...sen finns ju "aspekter" ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela