Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Buchon-Connie

Publicerad 2007-07-02 22:05:00 i Mustang, Propulärkultur, Spitfire,

Flygsnack, det syns på händerna. Det gäller att ingående diskutera fram kameravinklar och "anfallstaktik". Det är medlemmen i Confederate Air Force, Connie Edwards, som sitter i mitten och regisören för flygtagningarna, David Bracknell, till vänster.                                                                                                                                   

Bild och bildtext ur Flyghorisont 3/1969.

Jag har ibland undrat vilka saker som gjort att jag blivit det airhead som jag nu är, förutom vuxit upp med en liten flygklubb som andra hem. En sak som jag tveklöst tror påverkade mig mycket var serietidningen Pilot, en annan var pappa Bengts flygtidningar. På Noris finns fortfarande hela årgångar av Flygrevyn och, främst Flyghorisont, från mitten av 60-talet och framåt. Dessa bläddrade man tidigt i och lärde sig en massa onödiga saker utantill - saker som idag tar upp en massa hårddiskutrymme. Det är bara att konstatera detta faktum!

När jag hade gått i skolan något år så kunde man ju trevande ge sig i kast med olika artiklar i dessa tidningar. Något som fascinerade mig var en artikelserie som man kört i Flyghorisont i slutet av 60-talet som handlade om inspelningen av filmen Battle of Britain på sommaren 1968.



 
Ska jag vara riktigt ärlig så fascinerar denna film - som numera i "mina kretsar" åtnjuter kultstatus - minst lika mycket än idag. Tänk bara på hur många gånger jag omnämnt denna rulle här på bloggen. Läs till exempel gärna Wade in the water & BoB - och här finns ett introklipp från History Chanel (allt från just denna film). Fler klipp:

Battle of Britain - Opening

Battle of Britain - Shooting Heinkels

Battle of Britain - "Repeat please!"

För ett par månader sedan blev jag varse att en ny norsk bekant, Trygve, hade fått chansen att hänga en dag med en av de, så kallade, texasmiljonärer som var med och flög i filmen Battle of Britain. Namnet? Connie Edwards. Nu är det väl bäst att säga att denne man inte är vem som helst. Frågan är vem/vad man ska jämföra honom med? Jag skulle kanske vilja kalla honom warbird-rörelsens egen Sly Stone. Det finns en hel del myter och sanningar om Edwards och jag var lindrigt sagt sotis på Trygve och hans visit till Big Spring, Texas, 1991.

När vi pratade om detta så kom en "minnesbild" uppsmygande i bakhuvudet - den är nu funnen, skannad och toppar detta inlägget. Just det, i en gammal Flyghorisont från 1969 var Edwards omnämnd:

CAF [Confederate Air Force, min anm.] har idag blivit ett populärt inslag vid flygdagar och andra aktiviteter, och har svarat för en stor del av flygandet vid inspelningen av Harry Saltzmans Battle of Britain. Vid inspelningarna deltog fyra medlemmar från CAF, Lloyd Nolan, Lefty Gardner, Gerald Martin och Connie Edwards. Alla fyra är Texas-miljonärer med hobby att samla flygplan. Det var det senare som bidrog till att Group Captain Mahaddie - som ansvarat för anskaffandet av alla flygplan till filmen - tog kontakt med Connie Edwards, för att få låna flygplan till filmen, och kontakten resulterade i att de fyra medlemmarna av CAF reste till Tablada Air Base i Spanien för att vara piloter.

Som Connie lär ha sagt: - Låna gärna min fru, men flygplanen flyger jag själv.

Med Mahaddies hjälp fick Harry Salzman ihop ett flygvapen som i storleksordningen blev världens 35:e. Den siffran gäller inte längre idag då bl. a. Connie Edwards köpt 12 st av de Messerschmitt 109 som Mahaddie skaffat från olika håll.

Det rör sig naturligtvis om spansktillverkade Messerschmitt 109, eller med andra ord: Hispano Aviación HA-1112 M. 1. L Buchon. Och fortfarande, snart 40 år efter det att filmen spelades in, äger Edwards ett antal Buchon. Dessa står - bland en massa andra högintressanta flygplan - i hans hangarer på det privata flygfältet/ranchen i Big Spring. De flesta verkar oflugna sedan sommaren 1968.

Det finns en högintressant tråd om "den heliga graalen i Texas" på Warbird information exchange - klicka här. Rätt skapligt nytagna bilder, det är ju så att man kan få rysningar av att kolla på dem.

Och ja, det var här, i Big Spring, som Biltemas Mustang fanns avställd under 80- och halva 90-talet. Nedan ser vi en annan bild på Connie Edwards under inspelningen av Battle Of Britain.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Lorenzo Lamas

Publicerad 2007-07-03 18:40:44

Filmen tar oss till högre höjder,
och när vi lyfter,
burna av ellipser,
skjuter vi hål på molnen som öppnar
porten till himlen
i sisådär två timmar.

Postat av: F

Publicerad 2007-07-04 00:15:06

ah... skön lyrik, Lorenzo 'Moffatlar' Lamas :D

Postat av: Wingnut

Publicerad 2014-07-09 21:21:51

Det finnes vel knapt en Mustangeier i USA som ikke har hatt besøk av nordmannen, Trygve. En ekte entusiast! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela