Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om Slingsby Firefly

Publicerad 2023-08-20 11:00:00 i Allmänt, Propulärkultur,


Fråga: Hur många Slingsby Firefly tror du det har funnits i Sverige? Spontant kanske man svarar två stycken? Oj, det är ju också antalet vad jag vet just nu...

SE-LBD och SE-MIG är deras registreringar. Faktum är det nog totalt handlar om åtta stycken. Fick för mig att lägga lite krut på ett blogginlägg om typen. Sagt och gjort.
Från inlägget Björn Löwgrens Moth Minor G-AFPN och Slingsby G-BJGH:  

I MACH nummer 29, som utkom i slutet av maj 1987, rapporteras det att Slingsby T-67 Firefly har fått en svensk representant: AFT - vilket ska uttydas Avancerad FlygTräning. AFT har adress Bromma men bas är Skå-Edeby. Tyvärr havererar AFTs Slingsby T-67A Firefly G-BJGH utanför Alsike söder om Uppsala den 12 juli 1987 och piloten omkommer. G-BJGH var sedan mars 1985 registrerad på Specialist Flying Training Ltd., Carisle. 

Efter det tragiska haveriet rann det hela ut i sanden - AFT kom inte engagera sig i försäljning av Slingsby T-67 Firefly. Lite intressant är det att påpeka att typen från början är en Fournier. 1981 sålde René Fournier rättigheterna rörande sin RF-6B till Slingsby, som bytte beteckning till T-67.
 
Konstruktionen utvecklades och förbättrades. Vad det gäller materialval bytte man från trä till komposit. T-67M - där M står för Military - var inriktad på en annan och mer kvalificerad nisch vad det gäller skolflygplan. Här infördes starkare motoralternativ, constant-speed propeller och inverterat bränsle- och oljesystem. 

I början av 90-talet kom typen att offereras i en upphandling av ett nytt skolflygplan åt US Air Force. Amerikanarna var ute efter vad man då kallade en Enhanced Flight Screener (EFS). Saab deltog med en variant på MFI-15/17 som var tänkt att tillverkas i USA under namnet Schweizer SA-2-39 och jag har för lite sedan även skrivit om Mooneys kandiat.
Som vinnare i EFS-upphandlingen valdes 1992 Slingsby Firefly. Ett hundratal flygplan levererades med beteckningen T-3A, men efter ett antal haverier kom typen tas ur tjänst redan 1997 och bli "persona non grata". Alla kvarvarande exemplar kom att skrotas efter ett beslut 2006.

Historien om Slingsby T-3A är rätt märklig, valet svårt att förstå...och slutet blev snöpligt. Numera screen'ar USAF sina flygelever på civila flygskolor, gärna på Cessna 172 - en typ som Slingsby T-3A ironiskt nog skulle ha ersatt. 

I slutet av 1993 kom ett halvdussin Slingsby T-67M Fireflyg 200 att importeras till Sverige av Leif Olofsson i Ekshärad. Dessa hade tidigare använts av den norska Statens Trafikkflygerskole (STFS) på Torp och tilldelades registreringar enligt följande: LN-TFA > SE-LBA, LN-TFB > SE-LBB, LN-TFC > SE-LBC, LN-TFD > SE-LBD, LN-TFE > SE-LBE och LN-TFF > SE-LBF. Alla verkade varit tillverkade 1987.

Några av dessa kom att opereras av Kungsair Training och en av dem, SE-LBD, inköptes så småningom. 
SE-LBD Slingsby T67M-200 Firefly, Västerås ESOW
Denna Firefly 200 används fortfarande av företaget och har på senare tid setts utlånad till TFHS i Ljungbyhed. SE-LBD är det enda exemplar av de sex norska som blev kvar i Sverige.

Ytterligare en Slingsby T-67M Firefly 260 hamnade i Sverige 2014, då Skellefteå Aero Club importerade ett exemplar som fram till 2009 använts av Babcock för Defence Elementary Flying Training i UK. Flygplanet är registrerat SE-MIG. Se till exempel detta reportage publicerat för några månader sedan.

Liknande inlägg

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela