Om Slingsby Firefly
![](https://cdn2.cdnme.se/28197/9-3/g-bjgh_slingsby_1986_63616d86e087c30d29dfb282.jpg)
Fråga: Hur många Slingsby Firefly tror du det har funnits i Sverige? Spontant kanske man svarar två stycken? Oj, det är ju också antalet vad jag vet just nu...
SE-LBD och SE-MIG är deras registreringar. Faktum är det nog totalt handlar om åtta stycken. Fick för mig att lägga lite krut på ett blogginlägg om typen. Sagt och gjort.
![](https://cdn1.cdnme.se/28197/9-3/20221225_134352_64c22902e087c376626bdba6.jpg)
Från inlägget Björn Löwgrens Moth Minor G-AFPN och Slingsby G-BJGH:
I MACH nummer 29, som utkom i slutet av maj 1987, rapporteras det att Slingsby T-67 Firefly har fått en svensk representant: AFT - vilket ska uttydas Avancerad FlygTräning. AFT har adress Bromma men bas är Skå-Edeby. Tyvärr havererar AFTs Slingsby T-67A Firefly G-BJGH utanför Alsike söder om Uppsala den 12 juli 1987 och piloten omkommer. G-BJGH var sedan mars 1985 registrerad på Specialist Flying Training Ltd., Carisle.
Efter det tragiska haveriet rann det hela ut i sanden - AFT kom inte engagera sig i försäljning av Slingsby T-67 Firefly. Lite intressant är det att påpeka att typen från början är en Fournier. 1981 sålde René Fournier rättigheterna rörande sin RF-6B till Slingsby, som bytte beteckning till T-67.
Konstruktionen utvecklades och förbättrades. Vad det gäller materialval bytte man från trä till komposit. T-67M - där M står för Military - var inriktad på en annan och mer kvalificerad nisch vad det gäller skolflygplan. Här infördes starkare motoralternativ, constant-speed propeller och inverterat bränsle- och oljesystem.
I början av 90-talet kom typen att offereras i en upphandling av ett nytt skolflygplan åt US Air Force. Amerikanarna var ute efter vad man då kallade en Enhanced Flight Screener (EFS). Saab deltog med en variant på MFI-15/17 som var tänkt att tillverkas i USA under namnet Schweizer SA-2-39 och jag har för lite sedan även skrivit om Mooneys kandiat.
Några av dessa kom att opereras av Kungsair Training och en av dem, SE-LBD, inköptes så småningom.
Denna Firefly 200 används fortfarande av företaget och har på senare tid setts utlånad till TFHS i Ljungbyhed. SE-LBD är det enda exemplar av de sex norska som blev kvar i Sverige.
Ytterligare en Slingsby T-67M Firefly 260 hamnade i Sverige 2014, då Skellefteå Aero Club importerade ett exemplar som fram till 2009 använts av Babcock för Defence Elementary Flying Training i UK. Flygplanet är registrerat SE-MIG. Se till exempel detta reportage publicerat för några månader sedan.
I MACH nummer 29, som utkom i slutet av maj 1987, rapporteras det att Slingsby T-67 Firefly har fått en svensk representant: AFT - vilket ska uttydas Avancerad FlygTräning. AFT har adress Bromma men bas är Skå-Edeby. Tyvärr havererar AFTs Slingsby T-67A Firefly G-BJGH utanför Alsike söder om Uppsala den 12 juli 1987 och piloten omkommer. G-BJGH var sedan mars 1985 registrerad på Specialist Flying Training Ltd., Carisle.
Efter det tragiska haveriet rann det hela ut i sanden - AFT kom inte engagera sig i försäljning av Slingsby T-67 Firefly. Lite intressant är det att påpeka att typen från början är en Fournier. 1981 sålde René Fournier rättigheterna rörande sin RF-6B till Slingsby, som bytte beteckning till T-67.
![](https://cdn3.cdnme.se/28197/9-3/rf-6_64e06d50ddf2b3263537dcb6.jpg)
I början av 90-talet kom typen att offereras i en upphandling av ett nytt skolflygplan åt US Air Force. Amerikanarna var ute efter vad man då kallade en Enhanced Flight Screener (EFS). Saab deltog med en variant på MFI-15/17 som var tänkt att tillverkas i USA under namnet Schweizer SA-2-39 och jag har för lite sedan även skrivit om Mooneys kandiat.
![](https://cdn3.cdnme.se/28197/9-3/t-3a_in_flight_64cb6373ddf2b31f8f57e653.png)
Som vinnare i EFS-upphandlingen valdes 1992 Slingsby Firefly. Ett hundratal flygplan levererades med beteckningen T-3A, men efter ett antal haverier kom typen tas ur tjänst redan 1997 och bli "persona non grata". Alla kvarvarande exemplar kom att skrotas efter ett beslut 2006.
Historien om Slingsby T-3A är rätt märklig, valet svårt att förstå...och slutet blev snöpligt. Numera screen'ar USAF sina flygelever på civila flygskolor, gärna på Cessna 172 - en typ som Slingsby T-3A ironiskt nog skulle ha ersatt.
Historien om Slingsby T-3A är rätt märklig, valet svårt att förstå...och slutet blev snöpligt. Numera screen'ar USAF sina flygelever på civila flygskolor, gärna på Cessna 172 - en typ som Slingsby T-3A ironiskt nog skulle ha ersatt.
![](https://cdn1.cdnme.se/28197/9-3/se-lba_som_ln-tfa_groningen_1988_64e06a99ddf2b3262578aed4.jpg)
I slutet av 1993 kom ett halvdussin Slingsby T-67M Fireflyg 200 att importeras till Sverige av Leif Olofsson i Ekshärad. Dessa hade tidigare använts av den norska Statens Trafikkflygerskole (STFS) på Torp och tilldelades registreringar enligt följande: LN-TFA > SE-LBA, LN-TFB > SE-LBB, LN-TFC > SE-LBC, LN-TFD > SE-LBD, LN-TFE > SE-LBE och LN-TFF > SE-LBF. Alla verkade varit tillverkade 1987.
![](https://cdn3.cdnme.se/28197/9-3/se-lbc_1995_64cb9bcaddf2b374be2afb89.jpg)
Några av dessa kom att opereras av Kungsair Training och en av dem, SE-LBD, inköptes så småningom.
![SE-LBD Slingsby T67M-200 Firefly, Västerås ESOW](https://live.staticflickr.com/65535/49935237733_3e8bb2e77d_z.jpg)
Denna Firefly 200 används fortfarande av företaget och har på senare tid setts utlånad till TFHS i Ljungbyhed. SE-LBD är det enda exemplar av de sex norska som blev kvar i Sverige.
Ytterligare en Slingsby T-67M Firefly 260 hamnade i Sverige 2014, då Skellefteå Aero Club importerade ett exemplar som fram till 2009 använts av Babcock för Defence Elementary Flying Training i UK. Flygplanet är registrerat SE-MIG. Se till exempel detta reportage publicerat för några månader sedan.
![](https://cdn1.cdnme.se/28197/9-3/se-mig_64cb88f5e087c34c0cfb2e79.jpg)