Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Weekend på Old Warden - 2

Publicerad 2007-12-04 10:31:29 i Propulärkultur,

Miles M.14A Magister G-AKPF/V1075. Enroute Thurweston to Old Warden. Photo taken from Miles Falcon G-AEEG.

Här kommer den utlovade fortsättningen på texten som lades ut i lördags. Det handlar om en flygning till England för fem år sedan...

På söndagsmorgonen efter frukost drogs planen ut ur hangaren igen. Det glada gänget från pubkvällen innan skulle på ett fly-in på närbelägna Turweston (EGBT): Jag skulle flyga med Peter i 'Maggie'n', Nils åka med Rob Berger i Extra 300/200 G-IISI (Peter har sponsrat dennes dekor) och Frank & Lisa flög Falcon G-AEEG.

G-IISI

Avro XIX Anson

Medan vi drog ut kärrorna checkade Andy Sephton ut en ny kille i Avro XIX Anson G-AHKX - den låter mer än var den ser ut. På väg mot Turweston passerade vi över Woburn Abbey, slottet där det årliga Moth-rallyt brukar hållas, och Silverstone Racing Court (där över gjorde dessutom Extran en extra frivolt - en så kallad looping helt enkelt).


Old Warden
Old Warden från luften.

Falcon ovan Milton Keynes
Miles Falcon över Milton Keynes enroute Turweston.

Fly-in'et drog kanske ett femtiotal flygande deltagare - det fanns en massa äldre bilar, och framförallt, motorcyklar att titta på också då VAC var medarrangör (de tog £7 i landningsavgift för non-VAC-members, vilket var rätt magstarkt). När man ställt sig en kö för att  "grab some lunch" vände sig en engelsman och sa: '- Jag hör att ni pratar svenska.' Det visade sig att han hade en svensk fru och ett hus i Havsviksund. Hit brukade han varje sommar flyga med sin CASA Jungmann G-CDRU (och basera kärran i Fjällbacka), och när jag tänker på det, är en återkommande deltagare vid Kräftstjärtsvängen.




Dagens flygplats Turweston var bitar av det som en gång var en Wellington-bas från andra världskriget. Det mesta av fältet verkade gått tillbaka till jordbruk. I en avsides hangar, täkt av ett lager spannmålsdamm, fanns Peters nyligen sålda Miles Messenger G-AKBO som vi kollade lite närmare på.


Maggie taxar ut
G-AKPF taxar ut.

Maggie air to air
Nils och Peter innan regnskuren.

Nils fick åka Maggie tillbaka medan jag satt bak i Falcon - tur för mig då vi passerade genom en regnskur. Efter landningen på Old Warden fick bägge de gamla Miles-damerna varsin puts innan de låstes in i hangaren. Några timmar senare åt vi middag på en annan pub i Biggleswade. Peter tog med Andy, som han uttryckte var en "Total Aviation Person". Något som jag lätt skulle kunna hålla med om.


Kvällen slutade med ett par whisky i Andys kök i hans övernattningslya på Old Warden. Precis innanför dörren visade han sin flygdagbok. I den stod en massa olika roliga flygplan från senaste veckan, till exempel Bristol Boxkite och olika marks av Spitfire. Men det var inte det han ville visa - han pekade på 'Swedish AF 842'! Det är väl bäst att tillägga att Andy i veckorna jobbar som provflygare åt Marshalls i Cambridge som är stora på Hercules-underhåll. Totalt har han flugit över 140 olika flygplanstyper, framförallt efter det han skickats av RAF till franska provflygarskolan 1981-82. Sedan fick vi också se hans smått otroliga samling av modeller- och modellplansmotorer...



Måndagmorgon efter en stadig engelskfrukost så skjutsade Peter oss till Cranfield. På vägen dit hade han ordnat ett besök åt oss på SkySport Engineering, Rotary Farm. Stället var totalt vansinnigt! Det stod skrot staplat överallt, för det ovana ögat tog det ett tag att se att det här var en guldgruva. Firman specialiserar sig i restaurerings- och replikaarbeten, bland annat byggde man upp Hendon-museets Bristol Bulldog från en hög kaffeved till utställningsskick för ett par år sedan.


Ägaren visade oss runt i kaoset. I olika skjul stod plan i olika stadier av färdigställande, till exempel en Hawker Demon. Just nu var man involverade i ett betällningsarbete åt Channel 4 - att bygga en replika av Leonardo da Vincis (flygplans?)konstruktion från sent 1400-tal.


Miles Falcon G-AEEG/SE-AFN restaurerades/ägdes av SkySport under början av 90-talet.



På Cranfield tankades 152 liter. En sömnig kille på breifingen tog £35 för landning + två dagars parkering. Därefter kunde SE-LNK starta eastbound lite efter klockan tolv engelsk tid. Vädret på sträckan hem såg bra ut förutom en motvind på cirka 30 knop och lite spridda CB med toppar på FL180. Färdplanen var satt till Ängelholm med Jönköping som alternativ.

Och Jönköping fick det bli - här landade November Kilo efter 4 timmar 20 minuter i luften vid halv sex. Då var det tur att man grillade korv på Jönköpings flygklubb för vi hade missat lunchen...

Avro XIX


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Bosse

Publicerad 2007-12-04 13:47:14

Riktigt trevlig läsning och bra bilder.
:-)

Postat av: F

Publicerad 2007-12-04 13:51:00

Tackar Bosse! Men bilderna har ju varit liiite "återhållsamma" ju ;)

Postat av: PC

Publicerad 2007-12-04 14:01:54

NEJ! Redan slut!?

Skämt åsido, ännu ett trevligt inlägg.

Postat av: F

Publicerad 2007-12-04 14:23:21

PC: "..snipp, snapp..." du vet :P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela