Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Junex flög för allt vad tyget höll - 1

Publicerad 2007-12-19 19:45:00 i Flygföretagande, Propulärkultur,

Staggerwing ändå var uppe på tapeten...

SE-BRY SAJK ca 1958
Bilden är tagen på SAJK, det vill säga Jönköping/Rocksjön, cirka 1958 av Bo Carlson. Kameran tillhörde mannen på bilden, Björn Hjelme-Lundberg, så gjorde även SE-BRY på den tiden...

Konfektionsfirman Junex var inte helt okänd när det begav sig - främst på 50- och 60-talet. En hel del damer satt i Huskvarna och Jönköping och var involverade i klädproduktionen, så även i Skånes Fagerhult och Örkelljunga.

Vad jag kan förstå så var Junex ett av de första bolag att lämna Sverige, man började lägga ner produktionen på hemmaplan runt 1970. Några år senare krisade det ordentligt för den svenska tekoindustrin och en bit in på 80-talet så var väl den mesta produktionen flyttad utomlands, då till exempel till Portugal. Numera är det väl Vitryssland etc som gäller.

Nu var det inte om Junex som klädmärke som detta skulle handla. Nej, självklart var det bara sagt som en inledning. Junex - och Björn Hjelme-Lundberg (1928-2006) - var nämligen ägare av ett antal intressanta flygplan också. På Rocksjö-fältet i Jönköping hade man i tur och ordning dessa kärror:

Caudron C.635 Simoun SE-ALF (7740)  - köpt av Björn Hjelme-Lundberg av Pelle Lovén våren 1951. Såld i mars 1952 och skrotad på Bromma.

DeHavilland Dragon Rapide SE-BTT (6467)  - köpt i UK sommaren 1951. Såld till Danmark vår-vintern 1953.

Beech D17S Staggerwing SE-BRY (4920) -  köpt för 16 000 kronor (gör om det idag!) av Björn Hjelme-Lundberg/Junex AB i april 1958. Såld i oktober 1960.

Domine SE-BTT
Junex Konfektions ABs Dragon Rapide SE-BTT på Bromma i augusti 1952. Bild Lars Olausson.
  
Cirka 1963/64 flyttade Hjelme-Lundberg till England. Med en London West One-adress angiven ägdes (?) sedan dessa - mer eller mindre skapligt udda - flygplan av Junex of Sweden Ltd.

Nord 1101 Noralpha G-ASTN (54) - ex F-BLTR. Haveri Oldenburg, Tyskland, 5 augusti 1964.


Super Aero 45 G-ASYY (51186) - ägd december 1964 till oktober -66. 

Stinson Reliant G-AFVT (C3-5911)

Cessna 175A G-ARCK (56745)

Avro Anson C.19 s.2 G-AWRS (33785) - sedd med Junex of Sweden-titlar sommaren 1968.

Aermacchi-Lockheed AL.60B-1 G-AXEZ (6144-2) - ditchade i havet  utanför Yarmouth den 30 augusti 1969.

 
Tre av flygplanen, Reliant'en, Cessnan och AL.60'n användes av en mysko organisation som kallades National Air Guard vilken höll till på Biggin Hill på sent 60- och tidigt 70-tal. Den verkar ha varit en slags "flyg-scout-klubb" och man undrar om Junex kanske sydde upp deras uniformer? Bakom National Air Guard fanns en Mr Osbourne, samme man var involverad i utförseln av två Gloster Meteor till Biafra 1969. Det är en annan historia, men ändå berättat i ett inlägg för en tid sedan. Cirkeln sluter sig...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mats Werner

Publicerad 2007-12-20 09:53:43

Kul att läsa! Kände både Björn och hans pappa John väl. Visste dock inte om Björns flygintresse. Kanske för att jag var mer intresserad av deras Rolls....(eller var det en Bentley?).

Har lagt in ett par bilder till i mitt inlägg om syster Karin. Bl.a. en med just Olle Ringstrand och vår andre pilot vars förnamn jag är lite osäker på. Kanske Du kan hjälpa mig. Vet att jag hade kontakt med honom för ett antal år sedan via X-Transairs website (som väl fortfarande fungerar).

Postat av: F

Publicerad 2007-12-20 10:57:57

Se där, flyger man Staggerwing kan man ju inte heller åka i vad som helst i bilväg - RR eller Bentley torde vara helt i linje ;)

Du har strax ett mail :)

Postat av: Mats Werner

Publicerad 2012-04-24 10:17:40

Toje Engstrand hette den andre piloten!

Postat av: Bo Rydelius

Publicerad 2016-12-19 10:39:29

Kul att du tog upp detta. Björn var en god vän till familjen och ofta gäst hemma. En av hans söner blev så vitt jag vet helikopterpilot. Björn bodde tidvis också i Belgien. John hade en RR.

Svar: Kul att du tycker, Bo! Förstår att din pappa kände Hjelme-Lundberg rätt väl. För några år sedan publicerade jag en liten uppföljare: http://lae.blogg.se/2013/february/junex-flog-for-allt-vad-tyget-holl-2.html
Lazerjesus

Postat av: Henrik J.M. Brandsky

Publicerad 2017-03-13 15:48:47

Du har rätt i det mesta när det gäller Björn Hjelme-Lundberg och hans förehavande Du har fel att NAG var nogon mystisk sammanslutning.Det var en frivilligt vaktflyg som flög och kollade så inga konstigheter eller olyckor hände runt kursterna i södra England.Piloterna var gamla RAF flygare och Piloter från BOAC,BEA.Det var Björn som startade detta NAG med hjälp från flera andra stora företag ex Agenten för Grundig i England som sedermera blev CEO för VOLVO UK.ALLA SOM KÄNDE BJÖRN VET ATT HAN VAR GALEN I ATT FLYGA OCH I OLIKA FLYGPLAN UNDER SIN LEVNAD.Björn Var min bästa vän i mera än 40 år och min chef i 6 år i England och min arbetskamrat sammanlagt i 11 år.Björn var den mest väluppfostrade och artiga person jag har träffat,Ändå satte Ja-sägare och rövslickare på JUNEX kviven i ryggen på honom så fort dom kunde ,HEMSKA OÄRLIGA SKITHÖGAR.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela