Junex flög för allt vad tyget höll - 1
Bilden är tagen på SAJK, det vill säga Jönköping/Rocksjön, cirka 1958 av Bo Carlson. Kameran tillhörde mannen på bilden, Björn Hjelme-Lundberg, så gjorde även SE-BRY på den tiden...
Konfektionsfirman Junex var inte helt okänd när det begav sig - främst på 50- och 60-talet. En hel del damer satt i Huskvarna och Jönköping och var involverade i klädproduktionen, så även i Skånes Fagerhult och Örkelljunga.
Vad jag kan förstå så var Junex ett av de första bolag att lämna Sverige, man började lägga ner produktionen på hemmaplan runt 1970. Några år senare krisade det ordentligt för den svenska tekoindustrin och en bit in på 80-talet så var väl den mesta produktionen flyttad utomlands, då till exempel till Portugal. Numera är det väl Vitryssland etc som gäller.
Nu var det inte om Junex som klädmärke som detta skulle handla. Nej, självklart var det bara sagt som en inledning. Junex - och Björn Hjelme-Lundberg (1928-2006) - var nämligen ägare av ett antal intressanta flygplan också. På Rocksjö-fältet i Jönköping hade man i tur och ordning dessa kärror:
Caudron C.635 Simoun SE-ALF (7740) - köpt av Björn Hjelme-Lundberg av Pelle Lovén våren 1951. Såld i mars 1952 och skrotad på Bromma.
DeHavilland Dragon Rapide SE-BTT (6467) - köpt i UK sommaren 1951. Såld till Danmark vår-vintern 1953.
Beech D17S Staggerwing SE-BRY (4920) - köpt för 16 000 kronor (gör om det idag!) av Björn Hjelme-Lundberg/Junex AB i april 1958. Såld i oktober 1960.
Cirka 1963/64 flyttade Hjelme-Lundberg till England. Med en London West One-adress angiven ägdes (?) sedan dessa - mer eller mindre skapligt udda - flygplan av Junex of Sweden Ltd.
Nord 1101 Noralpha G-ASTN (54) - ex F-BLTR. Haveri Oldenburg, Tyskland, 5 augusti 1964.
Super Aero 45 G-ASYY (51186) - ägd december 1964 till oktober -66.
Stinson Reliant G-AFVT (C3-5911)
Cessna 175A G-ARCK (56745)
Avro Anson C.19 s.2 G-AWRS (33785) - sedd med Junex of Sweden-titlar sommaren 1968.
Aermacchi-Lockheed AL.60B-1 G-AXEZ (6144-2) - ditchade i havet utanför Yarmouth den 30 augusti 1969.
Se även Junex flög för allt vad tygen höll - 2 och Junex flög för allt vad tygen höll - 3.
Tre av flygplanen, Relianten, Cessnan och AL.60n användes av en mysko organisation som kallades National Air Guard vilken höll till på Biggin Hill på sent 60- och tidigt 70-tal. Den verkar ha varit en slags "flyg-scout-klubb" och man undrar om Junex kanske sydde upp deras uniformer?
Bakom National Air Guard fanns en Mr Osbourne, samme man var involverad i utförseln av två Gloster Meteor till Biafra 1969. Det är en annan historia, men ändå berättat i ett inlägg för en tid sedan. Cirkeln sluter sig...