Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Junex flög för allt vad tyget höll - 3

Publicerad 2017-12-05 20:02:00 i Propulärkultur,



Här ser vi Björn Hjelme-Lundberg (1928-2006) stående på vingen på sin då nyanskaffade Nord 1101 Noralpha, G-ASTN. Gissar att pojken på huk kan vara hans son. Bilden togs av Bill Fisher på Biggin Hill sommaren 1964 och man noterar saknaden av spinner på flygplanet.


Hjelme-Lundberg hade 1963 med familjen flyttat till London från Jönköping. Man ägde konfektionsfirman Junex som inte var helt okänd när det begav sig - främst på 50- och 60-talet. En hel del damer satt i Huskvarna och Jönköping och var involverade i klädproduktionen, så även i Skånes Fagerhult och Örkelljunga. Denna skylt i Huskvarna minner fortfarande om storhetstiden...


Från en artikel publicerad av jnytt

Så småningom kom den yttre verklighetenen ifatt verksamheten och hela Sveriges konfektionsindustri försvann mer eller mindre till andra platser i företrädesvis Europa med lägre produktionskostnad.  År 1960 överfördes hela ägandet till en bank med fodringar på Junex, aktier som lämnades tillbaka tre år senare. Sedan följde en uppehållande strid i väntan på slutet. Den 30 juli 1970 försvann Junex helt ur familjen Hjelme-Lundberg...
 
Björn Hjelme-Lundberg kom att äga ett rätt skapligt antal flygplan genom åren, i Sverige såväl i England. Se vidare de tidigare inläggen Junex flög för allt vad tyget höll -1 och Junex flög för allt vad tyget höll - 2. Med tanke på vad som sägs i citatet ovan är det signifikant att 1960 såldes Beech Staggerwing SE-BRY och det tar fyra år innan nästa flygplan anskaffas...
  
Denna Nord 1101 Noralpha - eller lite mer korrekt; Nord 1101 Ramier - inköptes av Junex of Sweden Ltd. i början av 1964 i Frankrike (där den bar registreringen F-BLTR, tillverkningsnummer 54, byggd 1947), och var sannolikt det första flygplan som Hjelme-Lundberg ägde efter flytten utomlands. Den infördes på det engelska registret som G-ASTN den 3 juni 1964.

Tyvärr blev det ingen lägre tid med Noralphan - redan den 5 augusti 1964 havererade G-ASTN utanför Oldenburg i Västtyskland vid en nödlandning  på grund av motorproblem. Alla fem ombord klarade sig. Var man månne på väg till Jönköping?

 
Det dröjde inte länge innan Hjelme-Lundberg hade köpt in en ersättningsmaskin, även den från Frankrike. I december 1964 infördes Super Aero 45S G-ASYY (tillverkningsnummer 51-186) med Junex of Sweden Ltd. som ägare på det engelska civilregistret. Den hade tidigare haft den franska registreringen F-BKGY och ägts av Ste. J.A. Goldschmidt & Cie och varit baserad Toussus-le-Noble utanför Paris.

Aero 45:an hade från början tillverkats 1955 och bar först den tjeckiska regstreringen OK-INB. Tanken var att den skulle gå på export via Aviawest till Västtyskland där manskinen 1956 reserverades D-EFUT, men kom istället få en schweizisk ägare och bli HB-EKN. Därifrån såldes planet 1962 till J.A.G. & Cie i Frankrike.


G-ASYY kom att ägas av Hjelme-Lundberg till oktober 1966. Numera finns maskinen i USA som N145SA.

Kan finnas anledning till att återvända Björn Hjelme-Lundbergs flygplansägande. Detta var två intressanta kärror, och det finns fler - se de tidigare inläggen! Undrar om han även ägde något flygplan under tiden boende i Belgien?

1955 Let Aero Ae-45S Super N145SA

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela