Junex flög för allt vad tyget höll - 3

Här ser vi Björn Hjelme-Lundberg stående på vingen på sin då nyanskaffade Nord 1101 Noralpha, G-ASTN. Gissar att pojken på huk kan vara hans son. Bilden togs av Bill Fisher på Biggin Hill sommaren 1964 och man noterar saknaden av spinner på flygplanet.
Björn Hjelme-Lundberg (1928-2006) hade 1963 med familjen flyttat till London från Jönköping. Man ägde konfektionsfirman Junex som inte var helt okänd när det begav sig - främst på 50- och 60-talet. En hel del damer satt i Huskvarna och Jönköping och var involverade i klädproduktionen, så även i Skånes Fagerhult och Örkelljunga. Denna skylt i Huskvarna minner fortfarande om storhetstiden...

Från en artikel publicerad av jnytt:
Så småningom kom den yttre verklighetenen ifatt verksamheten och hela Sveriges konfektionsindustri försvann mer eller mindre till andra platser i företrädesvis Europa med lägre produktionskostnad. År 1960 överfördes hela ägandet till en bank med fodringar på Junex, aktier som lämnades tillbaka tre år senare. Sedan följde en uppehållande strid i väntan på slutet. Den 30 juli 1970 försvann Junex helt ur familjen Hjelme-Lundberg...
Denna Nord 1101 Noralpha - eller lite mer korrekt; Nord 1101 Ramier - inköptes av Junex of Sweden Ltd. i början av 1964 i Frankrike (där den bar registreringen F-BLTR, tillverkningsnummer 54, byggd 1947), och var sannolikt det första flygplan som Hjelme-Lundberg ägde efter flytten utomlands. Den infördes på det engelska registret som G-ASTN den 3 juni 1964.
Tyvärr blev det ingen lägre tid med Noralphan - redan den 5 augusti 1964 havererade G-ASTN utanför Oldenburg i Västtyskland vid en nödlandning på grund av motorproblem. Alla fem ombord klarade sig. Var man månne på väg till Jönköping?

Det dröjde inte länge innan Hjelme-Lundberg hade köpt in en ersättningsmaskin, även den från Frankrike. I december 1964 infördes Super Aero 45S G-ASYY (tillverkningsnummer 51-186) med Junex of Sweden Ltd. som ägare på det engelska civilregistret. Den hade tidigare haft den franska registreringen F-BKGY och ägts av Ste. J.A. Goldschmidt & Cie och varit baserad Toussus-le-Noble utanför Paris.

Aero 45:an hade från början tillverkats 1955 och bar först den tjeckiska regstreringen OK-INB. Tanken var att den skulle gå på export via Aviawest till Västtyskland där manskinen 1956 reserverades D-EFUT, men kom istället få en schweizisk ägare och bli HB-EKN. Därifrån såldes planet 1962 till J.A.G. & Cie i Frankrike.

G-ASYY kom att ägas av Hjelme-Lundberg till oktober 1966. Numera finns maskinen i USA som N145SA.
Kan finnas anledning till att återvända Björn Hjelme-Lundbergs flygplansägande. Detta var två intressanta kärror, och det finns fler - se de tidigare inläggen! Undrar om han även ägde något flygplan under tiden boende i Belgien?
