Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Systemhaveriet Svenskt Flyg - 7

Publicerad 2016-12-10 14:25:00 i Allmänt, Flygföretagande, Meddelanden från våra sponsorer, Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,


Jag kommer antagligen få skit för detta, men jag tycker nog ändå att det behövs sägas.

Nu har ju Naturskyddsföreningen med bestämdhet sagt till att "ska du vara Vår Tomte får du fan bara åka tåg!" Tomten vägrade! Och Naturskyddsföreningen "took him down" ändå. Så, "don't mess" med Naturskyddsföreningen. De kolvmotordrivna renarna gick på skattad bensin á 22 kr/litern.

- Man tackar, sa tomten!



Förklaring: Över 90 procent av alla i Sverige registrerade flygplan tankas med skattad bensin (enligt uppgift är skattesatsen för närvarande 7 kr och 12 öre/litern).

Att säga att det inte finns någon flygskatt är alltså LÖGN! Men detta är inget som drabbar det dussintalet medlemmarna i Svenskt Flyg. Därför har vi en mycket skev och i mitt tycke rätt absurd debatt om den så kallade flygskatten. När bränsleskatten infördes vid halvårskiftet 2008; var någonstans fanns Svenskt Flyg då?

Jaja, bara en eftermiddagsfundering när alltihop i debatten  - med eller utan flit, eller kunskap? - buntas ihop såsom "flyget". Ett är i varjefall säkert: Branschorganisationen Svenskt Flyg är inte vad den heter.

Kritik

Publicerad 2016-12-09 14:41:00 i Musik - 80-tal,



Alexander O'Neal    Criticize

Denna fredag ska jag göra det lätt för mig -  det spiller helt enkelt över från förra veckan: Criticize var det mest framgångsrika singelsläppet från Alexander O'Neals platta Hearsay. Han hade skrivit låten själv tillsammans med kompisen "Jellybean" Johnson. Som bästa listplaceringen får nog en fjärdeplats i UK klassas. 

Criticize är något av en signatur för senhösten 1987 för bloggisten...och det ligger ingen direkt kritik bakom det. Tvärtom! Trevlig Helg!

The Battle Of Rörberg

Publicerad 2016-12-07 22:17:00 i Flygföretagande,




Det började med att Gävle kommun gick ut med att man avsåg modernisera sin flygplats med den nya tekniken Remote Tower. Styrelsen i Gavlefastigheter Gävle kommun AB, GFAB, beslutade den 14 september 2016 att ställa sig bakom förslaget att behålla och utveckla Gävle flygplats med fjärrmanövrering (Remote Tower). Detta skulle göra den modernare och betydligt mer kostnadseffektiv. "Superbra". "Fantastiskt vad man kan göra med ny teknik". "Ett lyft för flygplatsen". "Nu vänder det för Rörberg". Ja, så lät det.
 
Sedan kom meddelande om vad notan för renovering och införandet av Remote Tower skulle kosta. Enligt kommunens egna beräkningar skulle det kosta 17 miljoner kronor att rusta upp och modernisera flygplatsen, samt ytterligare åtta miljoner kronor per år att driva den. Åtta av de 17 miljonerna var tänka att gå till Remote Tower-installationen.

Det slutade med att Gävle kommun la ner sin trafikflygplats. Istället.

 
Och fort gick det. Anmärkningsvärt fort. Tycker du att det var rätt konstigt förfarande: Att först sondera möjligheterna till modernisering och - pang! - när kostnaderna blev kända, blixtsnabbt lägga ner trafikflygplatsen? Jo, det handlar om ännu ett mord på en flygplats, och visst känns det som att "inriktningsbeslutet" att lägga ner var taget bra mycket tidigare. Var det ett spel för galleriet? Fanns det andra alternativa kostnadskalyler?

I det nålsöga av tidsutrymme vad det gäller debatt, fanns det dock de som ansåg att beslutsunderlaget som har lagts fram till politikerna var otillräckligt – och rentav felaktigt. Läs även denna kloka insändare - där anges det akuta investeringsbehovet till under tre miljoner. En helt annan kostnadsbild. Inte konstigt att debatten fortsätter även efter det beslutet mycket raskt har tagits.

Hur illa genomtänkt nedläggningsbeslutet är finns det tydliga indikationer på. För någon månad sedan yttrade kommunalrådet att man kunde tänka sig låta en annan aktör överta flygplatsdriften. På fråga om detta svarar det kommunala bostadsbolaget nu istället följande:
 
Gävle Kommunfullmäktige fattade i november beslutet att avveckla Gävle flygplats som Instrumentflygplats och omklassa Flygplatsen till en ”Icke godkänd flygplats”. Vårt uppdrag är att avveckla Gävle Flygplats ABs verksamhet, avveckla Instrument flygplatsen och omklassa flygplatsen till ”Icke godkänd flygplats”. Detta så att intressenterna ute på flygplatsen kan fortsätta sin verksamhet men utan Gävle kommuns insats.
 
Gavlefastigheter Gävle kommun AB eller Gävle kommun har inte för avsikt att sälja fastigheterna ute på Flygplatsen.
 
Nej, det rimmar inte. Är det så att man i kommunfullmäktige lurats in att tro att Remote Tower var den enda tänkbara lösningen för fortsatt drift? Mycket verkar peka på det. En sak är säker: Lekstugan Remote Tower behöver alltså uppenbarligen inte betyda att det blir säkrare och billigare...

Flyg är tyvärr numera något fult i mångas ögon i Sverige. På kommunal nivå ställs gärna flygplatsdriften mot daghemsplatser. Men flyg behövs för att föra oss närmare varandra inom rimlig tid, i nöd såväl som i lust. Och det, kära medborgare, är i grund och botten en demokratifråga.

Snipp, snapp, snut - och där var Gävle sjukhus närhet till ambulansflyget slut.

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela