1981 Cessna 402 & Cessna 404


Sveriges sista Cessna 402?


 
Hittade några bilder jag tagit på - vad jag tror - var den sista/senaste Cessna 402:an som användes i Sverige (I runda slängar har cirka 35 stycken av typen figuerat i landet.). Den översta bilden tog jag i Visby den 7 oktober 1992. Cessna 402B SE-GGU (tillverkningsnummer 402B-0109) ägdes av Avia från sent 1987 fram till våren 1992, då Gotlands Grafiska, KAI-Tryck i Visby AB tog över.

Sommaren 1993 såldes planet till Air Klinten AB, som jag tror var för ändamålet bildat runt ops av flygplanet.

SE-GGU på Bromma den 12 maj 1996.

Just denna Cessna 402B var tillverkad 1971 och hade innan den kom till Sverige burit registreringarna N7859Q och D-IDAL. I januari 1975 registrerades SE-GGU på Johnson Metall AB i Örebro. Ett och ett halvt år senare överfördes ägandet till Örebro Air som alltså sedermera kom att sälja det till Avia 1987. Då hade Örebro Air sedan något år eller två gått upp i Golden Air, men det är en annan historia...

Sugen på att bygga Örebro Airs SE-GGU i skala 1/72? Kolla då här!

Vid pumpen i Visby den 21 augusti 2001.

Har för mig att Air Klinten, eller snarare person bakom företaget, även var involverad i Rederi AB Gotland, i folkmun allt som oftast kallat Gotlandsbolaget. Ska dock inte gå mer in på det, det var en historia som slutade tragiskt.

Den avslutande bilden på SE-GGU är tagen i Nordflyg Services hangar på Kjula den 27 augusti 2004. Lite senare samma år blev maskinen N402MY - amerikanskregistrerad men då baserad i England. Numera verkar den dock ha flyttat vidare och finns i USA.


Bråvallareklam



Ni kanske minns inlägget Saab - Nothing On Earth Comes Close? Här ovan bjuds det på ännu en klassisk Saab-reklam, denna gång från anno 1987! Det var väl vid denna tid som bilsidan av Saab faktiskt lyckades gå med vinst under ett-, eller om det var två, år (?). Misstänker att filmen är inspelad på Bråvalla...och även om den inte skulle vara det, så kan man dock vara säker på att den Jaktviggen som "tar priset" i sluttampen är hemmahörande just där.

Detta ger mig en passande anledning att lägga ut nedanstående bild som kommer från F 13 Kamratförening via wikipedia: "Blå platta" på Bråvalla 1982 eller -83, nya JA 37 Jaktviggen tillhörande 2/F 13 i olika färgsättningar. Förresten, ni vet väl att kamratföreningen nu jobbar med att återställa just en JA 37 som ska ingå i en permanent utställning om F 13 på den gamla hemmabasen Bråvalla? Om inte så är ni härmed informerade om detta lovvärda initiativ.


Visingsö Fly in 2015

 
Måste - min vana trogen - puffa för nästa helgs stora begivenhet i FlygSverige: Visingsö Fly In! Så här beskrivs det lilla flygfältet (med platsindikatorn ESSI) på en turistsajt:
 
Det finns förmodligen ingen vackrare plats att landa sitt plan på än Visingsö! Öns nordligaste ände är ett härligt utflyktsmål för privatflygare. Hit kommer flygande besökare från runt om i landet men även besökare längre bortifrån än så, varken tyska eller engeska plan är en ovanlig syn på "öa". Strax efter landningen kan man ta ett svalkande dopp i Vättern, flygfältet ligger nämligen granne med öns förnämligaste badstrand – Sandudden.
 
 
Visingsö Fly in, i år alltså den 1-2 augusti. Kolla gärna in dessa blogginlägg gjorda efter besök på ESSI för att få en liten aptitretare: 2006 - 2007 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013  - 2014. Mer information finns på arrangören Jönköpings flygklubbs site. Väl mött på öa!


Song Sung Blue



Neil Diamond  Song Sung Blue

...minns man från sin barndoms somrar, de som kunde vara i en evighet. Song Sung Blue var under den del av 70-talet som jag minns en ständig radio-evergreen, och ger mig minnesbilder av öppna köksfönster, doft av nyslaget hö (gärna blandat med nybakade bullar som intas med hallonsaft), limpsadel på cykeln, simskola, ljudet av en höfläkt, ljudet av flera höfläktar, hösnuva, äta klappgröt, äta krusbärskräm, äta 88:an och 89:an samt läsa 91:an, läsa Fantomen, läsa Pilot, sommarlovsföljetonger på radion; Tordyveln flyger i skymningen och Flygaren från väster, kräftfiske, Renault 4, den otäcke Falconetti, den gode Ronnie Peterson - solen skiner och det regnar nästan, nästan, aldrig...

Song Sung Blue toppade amerikanska Billboardlistan första veckan i juli 1972, 43 år senare blev den Veckans fredagstreat på lae.blogg.se. 


1970 Cessna 421


The Battle Of Säve - 15

 
I oktober 2013 gjorde Transportstyrelsen en verksamhetskontroll på Säve flygplats. När man efter begäran fått ut dokumentet upprättat efter myndighetens besök ser det ut så här...

 
 

Inte mycket man fick reda på där... 

Man blir rätt förvånad över denna "total cover up" när man minns hur det gick för Transportstyrelsen när man maskade i dokument rörande Bromma flygplats - se inlägget The Battle Of Bromma - 14. Efter överklagan till Kammarätten fick Transportstyrelsen bakläxa, bland annat skrevs det då så här i beslutet:
 
En begäran att få ta del av allmänna handlingar innebär att den beslutande myndigheten noggrant ska pröva vilka uppgifter i handlingarna som kan respektive inte kan vara föremål för sekretess. En detaljprövning av vilka handlingar som kan lämnas ut ska således ske. Det begärda materialet innehåller uppgifter av utpräglat tekniskt slag men även också uppgifter med ett mer allmänt innehåll. Det ankommer på Transportstyrelsen att göra en mer detaljerad prövning. Med hänsyn till det nu anförda ska handlingarna i målet överlämnas till myndigheten för ny handläggning.

Kammarrättens beslut kan inte överklagas.

Har Transportstyrelsen gjort en "detaljerad prövning" när man släppt ovan dokument? Ja, vad säger du som läser detta..? Och vad säger Kammarrätten? Det handlar som vanligt om att mygla och tricksa för att vinna tid. Jag väntar att vilken dag som helst kommer Swedavia med tillkännagivandet att man sålt Säve flygplats till Serneke - se det förra inlägget om Säveskandalen.
  
PS. Nu verkar det också att Swedavia planerar att stänga Landvetter nattetid. Har de förstått vad det kommer betyda för den tunga flygtrafiken? En praxis som man hämtat från Sturup?
  

Martin Mars tillbaka på jobbet

   
För ett par år sedan bestämdes det att tiden hade kommit, det var dags att pensionera de väldiga flygbåtarna av typ Martin Mars från skogsbrandsbekämare. Men sedan någon vecka tillbaka är de återigen tagna i tjänst, detta kunde man läsa i lördags:

 

The Martin Mars water bomber was deployed to fight its first forest fire in British Columbia since it was retired two years ago.

Provincial Fire Information Officer Ryan Turcot says the bomber was sent to a seven-hectare fire east of Nelson on Saturday.


 
Tillbaka på jobbet alltså; Martin Mars! Så här berättas det på operatörerns facebooksida för några timmar sedan:

The Mars had an excellent first mission with the BCFS on Saturday, fighting a fire in Nelson.
For the day we flew approximately 8 hrs with ferrying back and fourth to Nelson taking 4 hrs.
The other 4 hrs were steady on-site working, producing 9 loads equalling 200,000 liters.
 

By comparison, that would be 67 drops by the smaller BC Government SEATS water-scooping aircraft.
 

This was a great test for the Mars as we can carry up to 9 hrs of fuel allowing the Mars a long duration of firefighting capability.

There are no other air tankers that can fly across 80% of the Province, drop 200,000 liters and fly 2 hrs back home.

When the Mars is stationed on an ideal body of water we can drop 600,000 liters in a day! We proved that at Lake Shasta in 2008 in Northern California.

The indisputable world record for volume of water dropped in a single day was the Hawaii Mars in the late 1970s--a whopping 200,000 gallons or 750,000 liters!!!
  
Imponerande! Vad kan egentligen ersätta dessa flygbåtar från andra världskriget i denna roll som skogsbrandsbekämpare? Siffrorna talar för sig själva...

 
Saxat från det tidigare blogginlägget Marsianerna på väg mot Kalifornien:

Urtidsdjur, dinosaurer...kalla dem vad ni vill: Det är frågan om en av de sista Martin Mars - världens största flygbåt som nådde serieproduktion. Spännvidden är till exempel 60 meter.

Så värst många kom inte att tillverkas, bara sex stycken. Två av dessa finns kvar och opereras numera av Coulson Group. En Martin Mars kan skopa över 27 kubikmeter vatten (eller så kallat fire retardant) i ett "drop"...
 
Avslutar med ett informativt filmklipp om "Marsianen", enjoy!
 


Saab Safir 70 år Fly In - 1



Inte nog med detta: Den 22 augusti kommer man inviga Linköpings flygklubbs nya "basområde" med pompa och ståt. Läs mer om detta i detta inlägg på ordförandebloggen på klubbsajten.


Mer 84001



I juni förra året publicerade jag ett hyllningsblogginlägg för Flygvapnets äldsta Hercules; 84001. För lite sedan hittade jag ytterligare ett par tidigt tagna bilder på flygplanet. Självklart skulle även de upp här på bloggen..!


Bästa sommarlåtarna nu på spotify



Satte för några dagar sedan ihop en spotifylista med de flesta låtarna som varit föremål för inlägg i bloggkategorin Bästa sommarlåtarna. Länk till listan finns här.

Väl bekomme och fortsätt njut av sommaren...och helgen med för den delen!


En annan Sparmann - 2

Hittade en högintressant artikel skriven av Harald Millgård i Segelflygsport nummer 1/1987. Den handlade om just den apparat som jag tillägnade blogginlägget En annan Sparmann för över sex år sedan: Sparmann S-2. En verkligt udda och bortglömd fågel i svensk flyghistoria...


Fly in Flax lördagen den 15 augusti


Idag är det en månad kvar till Fritz von Flaxen Fly In på Eksjö/Ränneslätt (ESMC). Notera i era kalendrar! Ovanstående flyer finns här som pdf - printa ut och sätt upp där det passar vettja!

Vad handlar det om? Jo, det är enkelt: Flyg, fika och trivs...och - sist men inte minst - grilla. Vi flaggar för lite party på kvällskvisten. Tälta vid klubbstugan? - inget problem. Lite mer ombonat boende? - kolla här:  http://www.visiteksjo.se/boende 

För info om Eksjö/Ränneslätt (ESMC), se http://norrasmalandsfk.se/nsfk/info.html

Välkomna!

Etiopiska flygvapenmuseet 1996

 photo EthiopianSAABB17Lowres.jpg

Dessa bilder kommer från John Millers photobucket. Jag minns mycket väl den Aeroplane Monthly-artikel där de publicerades sommaren 1996. Att det var en stor sensation att få se bilderna och läsa om dessa maskiner var det inget snack om. Helt klart en skaplig pulshöjare...

SAAB Safir A-model photo EthiopianSafirALowres.jpg

I princip var detta den etiopiska flygvapenmuseisamlingen som fanns utomhus vid Debre Zeit Air Base, även känd som Harar Meda. Flygplantyperna känner ni väl igen?

Ethiopian Bobcat photo EthiopianCessnaBobcatLR.jpg

Samlingen såldes därifrån till Sydafrika. Därifrån har flera av dessa sekiner sedan vandarat vidare, till exempel Fireflyn nedan som jag tror numera är i Kanada.

 photo EthiopiaFireflyLR.jpg

Nej, flyg är ju inte direkt Swedavias paradgren...


Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

RSS 2.0