BA-7 och MFI-9 på smalfilm


MFIsmalfilm from glenn strid on Vimeo.

Här kan vi se unika filmbilder på Björn Andreasson och hans skapelse BA-7 i San Diego och efterföljaren MFI-9 i Malmö. Se även de tidigare inläggen Björn Andreasson skriver om sin BA-7 1959 och Junior fyller 50 år - 1.

Det kommer mer MFI-relaterat på bloggen snart...


Tanka rätt 1988


Pontus Moth SE-ADN



Dessa två bilder tog jag på High Chapparall i Hillerstorp den 10 juni 1986. Att det har gått över 30 år känns obegripligt. Lite mer begripligt är att flygplanet på bilderna är de Havilland DH.60G-III Moth om bär den svenska registreringen SE-ADN. I början av 1991 detta flygplan tyvärr gå åt i en brand på High Chapparall.



Mothen tillverkades 1933 och inregistrerades som ny här i Sverige som SE-ADN i juli detta år. Ägare var då Svenska Luftfartsförbundet med postadess Stockholm, men det lånades ut till flygklubbar i landet. Först ett tag till Aeroklubben i Malmö (levererad Bulltofta den 2 maj 1933) och sedan - efter några år -  till Aeroklubben i Göteborg.
 


SE-ADN framför Blå hangaren på Torslanda. Bilden ur Urban "Pysen" Lindéns samlingar.

I maj 1938 inköptes SE-ADN av Linköpings flygklubb (LFK). Mothen kom att bli denna klubb trogen i nära nitton år och fick här smeknamnet "Pontus", ibland även kallad "Pontus Läderlapp". Nedanstående bild är tagen i Linköping 1938. Den är hämtad från från Bild Linköpings databas. Intressant att även se det bakre styrverket på SE-AHB till höger. Det finns ett inlägg om detta flygplan sedan många år i bloggskafferiet, men det är lågt ifrån färdigt. Åter till SE-ADN...


 
1957 sålde LFK sin Pontus Moth till Borlänge Flygklubb som 1961 sålde SE-ADN vidare till Mariestads flygklubb. I Linköping såväl i Borlänge hade segelflygbogsering främst stått på programmet - 1955 hade man "jackat upp" motorstyrkan i och med att man bytte Gipsy III mot en Gipsy Major I.
 
Sommaren 1963 köpte Karlsborg flygklubb SE-ADN för 2300 kr och kom att använda Mothen i cirka ett år. Den sista juli 1965 utgick luftvärdigheten och kom därefter inte att förnyas på nytt. För i stort sett samma köpeskilling kom gamle Pontus säljas 1966 till en privatperson och magasineras utanför Linköping. Den 4 juli 1968 avfördes SE-ADN ur luftfartygsregistret som "Ej luftvärdig sedan tre år".

1979 var tanken att exportera flygplanet till UK och det tilldelades "den historiska" registreringen G-ABEW. Dock blev det inget av med detta på grund av äganderättsproblematik. Istället hamnade Mothen på High Chapparall 1980 efter inköp av Big Bengt Erlandsson. Här kom Pontus Moth SE-ADN alltså bli lågornas rov vid en storbrand natten mellan den 13- och 14 januari 1991. Pontus var klart värd ett bättre öde...

Den avslutande bilden är tagen av Ernst Persson i Linköpings flygklubb och visar deras Pontus på skidor. Svårt vackert!


Lost & found MFI - 4



Här kommer några ytterligare bilder på den MFI-9B som länge varit "lost" men numera kan anses som "found". De är tagna i ett garage i Frankrike...
 

 
Kolla in de tidigare inläggen Lost & found MFI - 1 och Lost & found MFI - 2 samt Lost & found MFI - 3. Där finns bakgrunden...


Every Little Thing She Does Is Magic



The Police  Every Little Thing She Does Is Magic
 
...släpptes hösten 1981. Låten fick två veckor i Poporamas "Heta högen", den första i programmet som sändes den 15 oktober. En bit in i november kom den att bli englandsetta...

Sting hade skrivit låten redan fem år tidigare och den var singelsläpp nummer två från albumet Ghost In Machine. Den fjärde fredagen i juli 2016 blev dessutom  Every Little Thing She Does Is Magic Veckans fredagstreat på lae.blogg.se. Häpp! Och trevlig helg!


Snart dax för Fly in Flax nummer 4! (Klicka på flyern)


Veteranfordonsträff Prästängen 160719

 
Rullade igår kväll ner med min far och min syster samt hennes familj till Prästängens camping i Eksjö, detta för att kolla in lite entusiastfordon. Varje tisdag kl 18 är det under sommaren en träff därstädes och igår samlade den tydligen 110 ekipage. Kanske något av rekord vad det gäller besökare, fordon så väl som publikt? Kul! Detroit var starkt representerat. Här kommer det några bilder...



För lite jämförande studium, kolla det tidigare inlägget Veteranfordonsträff Prästängen 130618.


G-IISI

 
...som nämndes i förra inlägget MOV blev LVI, här har vi även denna Extra EA 300/200 på Fly Inet på Barkarby den 5 juni 2004. Enligt en anteckning på baksidan av den skannade papperskopian hade G-IISI ferryflugits Roskilde - Stockholm den 29 januari 2003 efter försäljning till Ian Scott. Kärran hade köpts i UK.

Han kom att behålla Extran under cirka ett och ett halvt års tid och basera den på Barkarby. Den 9 juli 2004 flög kärran söderut efter försäljning till Schweiz och den 6 augusti avregistrerades G-IISI. Som ersättare anskaffade Scott en Giles G.202, SE-XYR.

I Schweiz kom Extran få registreringen HB-MSW. Det var i november förra året involverat i ett haveri. Frågan är om den har repererats eller om det ska anses som totalkvaddad?

Men faktum är att jag hade stött på denna kärra redan tidigare. Den undre (halvtaskiga) bilden på G-IISI är tagen i luften i trakten av Silverstone under flygning mellan Old Warden och Turweston i slutet av september 2002. Läs mer om det äventyret här.


MOV blev LVI



Idag ska bloggen bjuda på ytterligare ett inlägg på tema "Två sidor av samma mynt", eller kanske snarare "Samma mynt, olika valuta". Den översta bilden visar Pitts S-2B SE-LVI på Barkarby när det var Fly In därstädes den 5 juni 2004. Den ägdes av engelsmannen Ian Scott boende i Vaxholm, vilken hade på den tiden syntes en hel del på Barkarby med sina flygplan. Har för mig att han tillsammans med Pittsen även hade en Extra 200 som gick på engelskt register, G-IISI. Det finns fler flygplan med i bilden, jag tror säkert att någon annan kan fylla på...

SE-LVI hade köpts i Frankrike och nedanstående bild togs på Eksjö/Ränneslätt den 10 september 2002, då med den franska registreringen F-GMOV. Maskinen hade tillverkats av Christen Industries 1988 och innan den kom i fransk ägo burit belgisk identitet; OO-MOV. 

Bilden togs alltså i samband med hämtning till den nya hemmabasen Barkarby. Ian sitter i baksitsen. SE-LVI blev en tämligen kortvarig företeelse. Redan 2005 såldes Pittsen till UK och bär numera reggen G-ZIII. Avslutningsvis kollade jag upp vilka identiteter som flygplanet. I tur och ordning är det följande (reservationer inom parentes): N10ZX > (N71ZX) > N10ZX > OO-MOV > F-GMOV > (SE-XVI) > SE-LVI > G-CDBH > G-ZIII.


Viscount Ray Charles


In The Evening

 
Sheryl Lee Ralph  In The Evening
 
...är väl ännu en låt som är plockad ur den så kallade guilty pleasure-filen. Om man ska hålla fredagstreaten igång så är det nog bara att förlika sig med att det kommer mer ur den...på gott och ont. Skådisen Sheryl Lee Ralph gjorde bara en platta och därifrån släpptes singeln In The Evening. Året var 1984. Varför tänker jag på radioprogrammet Metropol?

Låten har på senare år smugits in rotationen i ett otal remixer etc. Skulle vilja påstå att det är lite etiketten Lost & Found över den. Och ett bra driv! Ett bra driv in mot helgen. Häpp!
 

Spitfire Mk.22 någonstans i Sverige



Dessa bilder skickade Andreas Samuelsson till mig för en stund sedan. Platsen har angivits som Ängelholm/Barkåkra, det vill säga F 10:s hemmabas, men Andreas är tveksam till detta. Så även jag. Främst den översta bilden "ställer till det". Kan bilderna vara tagna i Halmstad? Någon som vet?


Tidpunkten är i början av juni 1946. Det var då som den legendariske provflygaren Jeffrey Quill gjorde en turné i Skandinavien med en Supermarine Spitfire Mk.22 (med RAF serial PK684) försedd med kontraroterande propeller. Från ett tidigare inlägg:

Att ingen mindre än Jeffrey Quill var på Bromma och gjorde en demo av Spitfire Mk.22 den 4 juni 1946 verkar lätt bortglömt. Jag antar att denna tilldragelse i svensk flyghistoria är mer eller mindre fullständigt överskuggat av vad som hände i Norrköping - närmare bestämt på F 13 Bråvalla - samma dag: Ankomsten av de första exemplaren av J 28A Vampire, det första "reaplanet" i Sverige och flygvapnet.

Det står mycket om ´"Vamparna" i Flyg nummer 13 1946, men även en artikel om "Spitten" på Bromma - läs den här.

Tack för att jag fick lägga ut bilderna, Andreas! Men var är de tagna..?


Uppdaterat kl 12.00

Det tog inte lång tid att klara ut platsen: Wapnö flygbas i Halmstad, och med det menar jag alltså där F 14 huserade! Tack till Mikael Carlsson.


Storknande nyheter



Det började för några månader sedan gå rykten om att Peter Holloway höll på att sälja sin Fieseler Fi 156A-1 Storch G-STCH till Norge. Nu verkar det som att affären har gått i lås och på Flying Legends web kunde man läsa att G-STCH numera ägs av Leidulf Heskje.
 
Leveransen till den nya basen Stavanger/Sola är tänkt att ske om några veckor. Man undrar lite försynt över den tänkta ferryrutten? G-STCH har i Holloways ägo varit baserad på Old Warden. Nedan bild från wikimedia är tagen där. För mer info om flygplanet, se detta två år gamla inslag från BBC..


El Extra



Den 24 juni provflögs den hybrid-eldrivna Extra 330LE D-EPWR för första gången och sedan dess har artiklar samt videklippp sipprat ut, främst under den senaste veckan. Igår publicerades till exempel videoklippet ovan och där ser vi Walter Extra himself flyga. 

Projektet är ett samarbete mellan Siemens, Extra Flugzeugbau, MT-Propeller och Pipistrel. AvWeb skriver i en notis:
 
Siemens completed the first public flight of its hybrid-electric motor, which is installed in an Extra 330LE aerobatic airplane, last week, from an airfield near Dinslaken, Germany. "The first flight of our propulsion system is a milestone on the road to electrification of aviation," said Siegfried Russwurm, chief technology officer for Seimens. "To continue this journey successfully, we need disruptive ideas and the courage to take risks." Siemens says the success of this design means “hybrid-electric aircraft with four or more seats will now be possible.”
 
Motorn heter SP260D - läs mer om den här. Större motorer väntar runt hörnet och Airbus projekterar redan ett passagerarflygplan för cirka 100 passagerare. 

Utvecklingen inom flyget står alltså inte stilla. Som jag skrev i det tidigare inlägget Hela Sverige ska leva - eller? -

Och jag tror för övrigt inte mycket på projektet rörande det den nya höghastighetsbanan för tåg. Det handlar mer om en slags "religion" snarare än "hållbart tänkande". Projektet förutsätter bland annat att flyget står still vad det gäller utsläpp etc, vilket insatta vet inte är fallet. Vårt land ser ut som det gör, vi kommer alltid vara beroende av flyg för att knyta ihop det. Sluta bekämpa flyg, allra helst de bitar som redan tidigare tagit mest stryk.

Så vilka bitar har fått mest stryk av företeelser som Swedavia, idiotisk och kortsiktig byråkrati från EASA/Transportstyrelsen etc? Kan det handla om de som först kommer kunna använda den nya tekniken?


Cesar 51

 
Denna bild hade jag länge förra året som skrivbordsunderlägg på min dator. Den är tagen den 7 maj 1972 av Lars E Lundin (LEL)Malmen. Fotoobjekt är en Saab J 29F "Flygande Tunnan" tillhörande Målflygdivisionen (MFD), ett förband som sattes upp på Malmen fem år tidigare. Piloten - eller flygföraren som det hette i Flygvapnet - är på väg in alternativt ut ur flygplanet. Man undrar vem han är?

1972 var MFD den sista enheten i Flygvapnet som opererade med "Flygande Tunnan" och typen var under utfasning och skulle ersättas med J 32D Lansen. Knappt ett halvdussin J 29F var kvar och drog mål som besköts under övningar med Flygvapnets olika divisioner.

"Vän av ordning" noterar även att kronmärket ser lite konstigt ut, det är förskjutet och den gula ringen är inte rund. Helt klart har en annan av MFDs J 29F fått släppa till "motorbaljan" till just detta exemplaret och man kan notera de gula fälten, som är utmärkande för de flygplan som drog mål, ser betydligt skabbigare ut tunt utloppsdelen till motorn.

MFDs emblem i sitt äldre utförande syns också. Den sitter precis där femman börjar på fenan. MFD tillhörde Östgöta flygflottilj, F 3 (därav trean på bakkroppen på flygplanet), som huserade på Malmen något år till innan förbandet lades ner. MFD överfördes då till F 13, men kom fortsatt vara utgångsbaserat på Malmen och ingick i detachementet kallat F 13M. Men då var Tunnorna ersatta med Lansar.

Redan i slutet av 60-talet kom "de dragande" J 29F om tillhörde F 3/MFD få fenkoder i 50-serien. Detta för att särskilja dem mot övriga typer om opererades vid flottiljen, främst J 35D Draken men även ett antal S 29C hos MFD som användes som störflygplan och för ren målgång vid övningar i Flygvapnet.

Just denna Tunna har FV-nr 29575 och hade överförts till F 3/MFD i juni 1968 samt då modifierats för målbogsering med vinsch typ MBV-2S - den ser vi hänga under vingen på bilden ovan.

29575 kasserades - tillsammans med flera av sina "tunnsystrar" vid MFD - den 20 december 1974 och överfördes till Flygvapenmuseum. Det är anledningen till att vi idag kan klappa 29575 i utställningen på Ängelholms Flygmuseum, dit denna J 29F sedan snart tiotalet år är deponerad. Den avslutande bilden på 29575 är tagen där i februari 2009.


Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

RSS 2.0