Bröderna Ryans klassiker



Barry Ryan  Eloise

...får bli denna veckas fredagstreat. Har legat i bloggskafferiet ett tag och "mognat", eller hur man ska uttrycka det? Denna klassiker är från 1968, enligt somliga då kanske till och med övermogen. Fast det tycker naturligtvis inte jag...

Låten skrevs av Paul Ryan som var tvillingbror till Barry. För sin tid var Eloise rätt banbrytande, dels för att den var rätt lång och hade en rejäl tempoväxling. Att det dessutom var påkostat och pompöst producerat, samt dagens filmklipp state of the art-filmat, gjorde det inte sämre. Och som barn av sin tid minns man naturligtvis även covern gjord av The Damned i mitten av 80-talet. Nu är det på sin tid att säga Trevlig helg!


The Battle Of Bromma - 42

 
Det märks att det börjar dra ihop sig till val, temperaturen i Brommadebatten har höjts betänkligt de senaste veckorna. Svenska Dagbladet publicerade i onsdagskväll på sin ledarsida en text under rubriken En levande landsbygd à la MP. Ett citat:

En nedläggning skulle kräva regeringsbeslut och här har Stefan Löfven än så länge avvisat miljöpartisternas krav. Problemet är bara att MP har så många olika krav på Löfven och på någon punkt kommer han bli tvungen att ge upp. I valet mellan kärnkraft, förbifart, försvar och en flygplats ligger det nog nära till hands att det blir Bromma som offras på förhandlingsbordet.

Detta vet Swedavia, Malmö Aviation/Braathens och andra mer ljusskygga aktörer. Man kan gissa att de rent utav skälver av rädsla för detta högst trovärdiga scenario om det skulle bli regeringskifte efter den 14 september. Malmö Aviations köp av ett ännu inte certifierat - påstått "tyst" - och oprövat stort jetdrivet trafikflygplan, är en satsning/vågspel som saknar motstycke i svensk flyg- och näringslivshistoria. Man kan undra vem/vilka som gav de där behövliga garantierna angående Bromma, som gjorde att Malmö Aviation vågade placera en beställning på ett tiotal Bombardier CS300/CS100 till en kostnad av 2,6 miljarder kronor?

Vilka är de ljusskygga aktörerna måntro? Tja, det ligger nära till hands att tro att till exempel PEAB och familjen Paulsson är involverade. Man har varit storintressent i Sverigeflyg - vilket såldes till Braathens Aviation för något år sedan - och man äger Ängelholms flygplats. När jag påpekade dessa sammanhang i en kommentar till en artikel i Helsingborgs Dagblad för lite sedan skedde något rätt förvånande - moderatorn tog anstöt (?) och plockade bort följande:

Vem är det som äger Ängelholms flygplats? Vem är det som sitter som VD i Sverigeflyg? Vilket företag lär få stora kontrakt på att bygga om Bromma flygplats?

Tidigare idag publicerade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd någon form av debattinlägg på Flygtorget. En sak känns rätt säker när man läser hennes text; hon verkar inte förstå hur flygets egna infrastruktur är uppbyggd - hela flyget, från det lilla klubb- och allmänflyget och uppåt. Därför kan man i mina ögon inte riktigt ta detta debattinlägg riktigt på allvar. Och detta är typiskt för nya moderaterna, Stockholms Handelskammare med fleras argumentation i Brommadebatten: Man gapar högt men utan att veta något om hur det civila flyget egentligen är uppbyggt och vad det har för behov för lösa olika uppgifter i samhället. Varför ens prata om detta som så viktigt när man ändå förstör förutsättningarna för svenskt flyg? Det stora flyget kan inte existera utan det lilla flyget, infrastrukturministern.

 
Än så länge handlar Brommadebatten om att lägga ner eller bygga ut, men ni som följt bloggen vet att det inte är så svart eller vitt. Nyckeln till att Brommafrågan nu blivit en stötesten i valet 2014 beror ju på hur Swedavia följer avtalet från 2007. Den gemene väljaren kanske undrar lite smått hur var det egentligen var tänkt?

Nej, det "nya Bromma" som Swedavia nu håller på att skapa är inte vad som avsågs i avtalet. Efter att man i allmänflygkretsar uppmärksammat villaföreningar i flygplatsens grannskap om detta faktum så började Brommafrågan synliggöras. För det är faktiskt så att dessa grannar och allmän-/affärsflyget gemensamt varken eftersträvar det Bromma som antingen miljöpartiet, eller nya moderaterna, vill ha - man vill att Bromma flygplats ska drivas och utvecklas enligt de intentioner som som gällde när man skrev avtalet för sju år sedan!

Läs mer om det kryphål i avtalet som Malmö Aviation utnyttjat med Swedavias goda minne här. Allmänflyget hör hemma på Bromma. Allmänflyget är anledningen till att flygplatsen finns idag. Utan allmänflyget på Bromma - Swedavia har ju med all tydlighet slängt ut det - kan man därmed starkt ifrågasätta flygplatsens existensberättigande...


ESKN 140827

  
Lite bilder från en trevlig dag på Skavsta (ESKN). På programmet: Åtgärda en servicebulletin för Mooney 252 och byte av noshjulsdäck samt påfyllning av syrgas. Objekt: November Kilot a.k.a Ellen Key.



Som synes är det främst FFK-rörelser, Saab Target och några bilder från F 11 museum som gett mest avtryck. "Ryanair och Wizzair då" frågar sig säkert någon? Nä, det är inget jag går igång på...


Bonanza i Karlskoga - 2

 
Minns ni kanske inlägget Bonanza i Karlskoga i början av förra året? Det börjar närma sig för luftdopet och här är ett par bilder innefrån hangaren som jag fått från Krister Karlsmoen.


 
She Bop är en låt med Cyndi Lauper - här kommer SE-BOP!

Nedan en bild tagen av Pelle Lindquist, detta när Bonanzan motorkörs den 21 augusti.
 

ESMK 140824



Igår var det flygdag på Kristianstad/Everöd (ESMK) och det ska ju också uppmärksammas här på bloggen. Ovan ser vi en nyligen publicerad youtube-film innefrån Biltemas Spitfire Mk.XVI. Enjoy the ride med Pär Cederquist som pilot!

 
Det som gjorde flygdagen unik för att vara i Sverige, var att i uppvisningsprogrammet - för första gången i vårt land - fanns en Hawker Hurricane med. Som många av er säkert förstått så var det frågan om det exemplar som nyligen varit i Finland och är på väg tillbaka hem till UK. Se inlägget Hurricane på väg genom Sverige.

 
Jag fick ett knippe bilder från min gamle vän Morten Rosenberg (Tack!) och det är ju bara tacksamt för bloggisten å publicera...


Den gula US Navy-målade Harvard III som det även berättades om i det tidigare länkade blogginlägget.


En gyrokopter av typ Calidus.


Den här har inte jag sett tidigare - en svenskägd Laser med amerikansk registrering N93UK. Det här med SE-prefix kommer bli en allt mindre förekommande företeelse...


Bengt Anderssons välkända Pitts S-2C SE-LYX, bland annat har den figurerat på bloggen tidigare här.

Avslutande bilden visar Kristanstads flygklubbs två Piper Warrior II, SE-KVT och SE-KDZ.


II. Fritz von Flaxen Fly in - ESMC 140823

 
Här kommer ett gäng bilder från gårdagens lilla evenemang: II. Fritz von Flaxen Fly In.

 
Vädret var "lite lynnigt", men förmiddagens ihärdiga regnande förbyttes mot ett ändå rätt skapligt väder med en del skurar. Detta gjorde nog sitt och drog ner antalet flygande besökande, men vi hade trevligt ändå. Blir det ett III. Fritz von Flaxen Fly In 2015? Tja, inte omöjligt...

Kolla också gärna John-Olof Holmströms blogginlägg samt Susanne Salminens bilder på ragglanda.se.
 

Love Action (I Believe In Love)


 
The Human League   Love Action (I Believe In Love)

...släpptes i hemlandet i slutet av juli 1981. Lyckades ta sig ända upp till plats nummer tre på englandslistan och detta säkrade släppet av fullängdaren Dare i oktober månad samma år. Då bandet låg rätt taskigt ekonomiskt sett gentemot sitt skivbolag Virgin var Love Action helt klart en vändpunkt, eller om man så vill - ett genombrott. Låten fick vara med i SR P3 Poporamas "Heta högen" en torsdag, det var den 1 oktober 1981. Den 22 augusti 2014 är Love Action "Veckans Fredagstreat" på lae.blogg.se.



Systemhaveriet inom svenskt flyg - 2



Swedavia - svenskt flygs fiende nummer 1 - och den nya ägarstrukturen av de "offentligt ägda" flygplatserna uppmärksammades i morse i ett inslag i TV4-nyheterna. Staten bryr sig bara om det så kallade "basutbudet", med andra ord, Swedavias flygplatser. Basutbudet är russinen i kakan, de flygplatser som genererar vinster. De andra flygplatserna har man överlåtit till kommunerna i fråga och dessa kämpar med minussiffror år från år. Sedan finns ju de regionalflygplatser som från börjar har byggdes av kommuner för ge sitt näringsliv bättre utgångsläge. Något annat man minns är uttrycket länsflygplats.

Lek med tanken om man skulle omfördelat de pengar som nu ska plöjas in ett nytt Bromma, beställt av Malmö Aviation/Braathens Aviation. Det handlar om två miljarder kronor enligt chefen för flygplatsen. Hade de inte kunnat täcka de eventuella förlustsiffror som de forna statliga flygplatserna dras med idag? Eller till och med alla regionalflygplatserna? Och ändå hade det funnits lindrigt sagt mycket medel kvar till annat....

Lek med tanken att man stängde ner en riksväg för att den inte bär sig ekonomiskt. Otänkbart, det skulle inte hända, eller hur? Men detta är nu tyvärr den tunga vardagen för mindre regionala flygplatser i vårt land. Har en kommun lagt ner sin flygplats, sedan kan en våg av nedläggningar komma igång. Det blir en total härdsmälta i vår infrastrukt. Kvar bli Swedavias så kallade basutbud.

Det pinsamma i det här är att Swedavia, Nya moderaterna och Stockholms Handelskammare använder "nya" Bromma flygplats som ett argument för glesbyggden, detta när i själva verket Swedavias konstruktion och arbetssätt tar död på många av dessa regionalflygplatser. Jag menar att rätt många flygbanor har redan blivit dragstrips...

 
Sverige har inte en nationalekonoms idealgeografi, ett runt land med huvudstaden i mitten. Faktum är att vårt land är raka motsattsen. Därför är flyget - hela flyget, från lätt allmänflyg till tung linjefart - viktigt för Sverige. Och flyget - hela flyget, från lätt allmänflyg till tung linjefart - behövs för att knyta ihop olika landändar, likaväl med andra delar av Europa och världen. Det är då mycket konstigt att finansmarknadsminister Peter Norman i en promemoria (kommande styrdokument) angående Swedavia fullständigt missar just allmänflyget:

 
Swedavia ska alltså inte befatta sig med allmänflyg. Jag tar återigen tillfället i akt att säga följande:

Allmänflyget är en förutsättning för övriga genrer av flyg - berikar man inte dess jordmån så kan inte heller de mer kommersiellt genomsyrade få näring.

Handskas med gräsrötterna på ett genomtänkt vis. Odla vårt svenska flyg istället för att skapa ett enormt systemhaveri som fallet är i nuläget. Det tjänar hela landet på, jag lovar. Som det är nu saknas en helhetssyn och förståelse - det saknas en genomtänkt svensk luftfartspolitik: Det handlar om flygplatser, det handlar om personalförsörjning, det handlar om företagande, det handlar om samhällsfunktioner som vi tar för givna - det handlar om Svenskt Flyg på riktigt, inte en branschorganisation som inte är vad den heter.

 
I princip har allt som ställt saker och ting på ända skett under det senaste decieniet, med en eskalering på senare år. Åtskilliga har hela tiden sett dumheten och farorna i vad som händer, men påpekandena därom har ändå inte tagits på allvar. Nu sitter vi här med ett fullbordat systemhaveri.

Läs gärna föregående inlägget Systemhaveriet inom svenskt flyg - 1. Det blir ju inte bättre av att det har framkommit att Swedavia har sagt till politikerna att allmänflyget är farligt. Man baxnar, det visar med all tydlighet att Swedavia är svenskt flygs fiende nummer 1!


Skuterydsfältet - nu och då (ESMA 140820)

 
När jag ändå nyligen passerade Emmaboda passade jag på att svänga in vid det tidigare ombloggade Skuterydsfältet. Då man var i färd med att förbereda inför Emmaboda motorfestival den kommande  helgen fanns det trevliga människor på plats som öppnade upp åt mig - det var som att kliva in i en tidskapsel!
 


Flygplatsen (med platsindikatorn ESMA) invigdes den 26 augusti 1972, men fick en rätt kort blomstringsperiod. När vi skrev 1977 hade verksamheten snabbt börjat dala, utan att därefter återhämta sig igen.

Se de tidigare inläggen Business Flight Service och Skuterydsfältet och Linjeflyg och Emmaboda. Det finns en del bilder och sånt att jämföra med...


Snart dax för Fly in Flax - 2

 
Det börjar på allvar att dra ihop sig till vårt lilla arrangemang II. Fritz von Flaxen Fly In. För att vara lite mer precis så sker Fly In'et nu på lördag den 23 augusti. Ovanstående bild visar en de som anmält intresse, Propp von Blad...eller - jag ska vara ärlig, han kom nog inte väg hem förra året. Han blev kvar...
 
Titta hur trevligt vi hade förra året!

Låt nu inte Propp von Blads öde avskräcka er - välkomna på lördag! Fika och kokt korv finns att tillgå under dagen. Avikten är att tända grillen runt klockan 18.00. Lite party, lite sanningar sagda. Vi syns!


The Battle Of Bromma - 41

 
Nu på morgonen publicerade Dagens Samhälle en debattartikel om Bromma flygplats skriven av Ola Kjellberg. Den bär rubriken Handelskammaren driver ohederlig Brommakampanj.

Ett citat från slutet av artikeln:

Man håller dessutom flygbolaget Malmö Aviation, som ägs av familjen Braathen genom riskkapitalbolaget Braganza, under vingarna genom att i praktiken ge dem option på Bromma. Varför ska de skyddas från konkurrens på lika villkor genom att tillhandahålla dem en egen flygplats? Brommas nuvarande flygplatschef Grunditz har tidigare arbetat på Braathens och Anders Ehrling, nu koncernchef för Braathens, var tidigare styrelsemedlem i Swedavia.

Flygvärlden är liten, ett fåtal styr. Handelskammaren, nya Moderaterna och Swedavia sprider inte bara osanningar om Bromma flygplats, utan hotar även den fria konkurrensen. De har många frågor att svara på gentemot Stockholms invånare och lurade kommunala landsortspolitiker inför stundande val: Varför sprider Stockholms Handelskammare, Swedavia och nya Moderaterna lögner om Bromma flygplats, för kommuner bakom ljuset, samtidigt som de riskerar stockholmarnas hälsa, säkerhet, miljön och sätter den fria konkurrensen ur spel?

Jag ifrågasätter inte Bromma flygplats existens, men denna är upphängd på ett avtal från hösten 2007, ett avtal som statliga Swedavia nu läser som fan läser Bibeln. Följ avtalets intentioner - gör om, gör rätt! Det är så man kan rädda Bromma flygplats, inte hålla på att tricksa med en massa halvsanningar etc som det vanligtvis brukar komma från Swedavia. Man kan ju undra vad som händer med det statliga bolagets ledning vid ett eventuellt regeringsskifte, den har ju näppeligen varit politiskt neutral. Förutom vad som händer med stackars Bromma?

 

Balett i det blå



Här är en film om Art Scholl och hans "balett i det blå" från 1966-67. Vi har förlorat något på vägen inom flyg sedan denna tid. Det finns en känsla där som man bör hitta tillbaka till. Mer glädje, mer framåtanda...

Art Scholl har figurerat i tidigare blogginlägg - kolla gärna in Pennzoil-reklam: Props, Pistons & Pilots och AvArt: Super Chip.


Merry - fruktsoda med fullvuxen smak


Secret Agent Man



Johnny Rivers   Secret Agent Man

...som det så gärna hette då - 1966 - Live From The Whisky a Go Go. Blev som bäst trea på Billboardlistan detta år. Låten var amerikansk signatur till den engelska TV-serien Danger Man, som jänkarna bytte namn på och istället kallade Secret Agent. Lyssna gärna till The Danger Man Theme, det är lite skillnad.

Danger Man a.k.a. Secret Man lär även har visats i svensk TV på 60-talet. Dessutom gjorde den lite avtryck i vårt land också serietidningsväg, fast då under namnen John Drake och Ett fall för John Drake.

Med det säger vi Směrt Špionam och Trevlig helg!


Systemhaveriet inom svenskt flyg - 1



För någon vecka sedan skrev jag bland annat följande i ett blogginlägg:

Och att bara överväga att ta bort brandflygbevakningen här i landet måste anses som befängt. Jag tror dock att det om några år kommer bli problematiskt att få tag i piloter som ställer upp, det kommer helt enkelt vara för få som kan och vill. Men det är i sin tur ett resultat av den luftfartspolitik som Sverige har fört de senaste tio åren där antalet certifikat har minskat drastiskt (med 40%).

Och idag har Dagens Industri publicerat en artikel om brandflyget, precis med denna vinkling: Det handlar om att det börjar bli svårt att få fram piloter! DI missar dock att det finns en betydande bäring till Stockholmseländet och Brommaproblematiken. Det ger i och för sig en anledning till uppföljande artikel, man kan ju alltid hoppas.

Från artikeln:

Framtiden för det svenska privatflygandet ser dyster ut.

"Flygandet, som tidigare var en verksamhet inom ekonomiskt räckhåll för gemene man, har blivit en verksamhet för ett fåtal. Av dessa ställer en handfull personer i varje län upp på detta frivilliga flygande. Inte sällan är det pensionärer som fick sitt certifikat före den tid då kostnader och byråkrati började utestänga folk", säger Jan Stridh.

I Tyskland finns idag drygt 67 000 privatflygcertifikat. I Sverige finns det endast cirka 3100 certifikat kvar, enligt Jan Strid.

För cirka tio år sedan var Tyskland landet i Europa som man tog som exempel när man snackade om överbyråkratisering och kostnader vad det gäller flyg. Samtidigt var Sverige härvidlag något av ett mini-USA, fast i Europa. Numera är förhållandet det motsatta. Svenskt flyg - inte branschorgansiationen som inte är vad den heter - har misshandlats sönder av byråkratisk iver och flerfaldigt höjda avgifter. Rent ut sagt; det som har skett har faktiskt i praktiken gjort detta av ren och skär dumhet. Allt som oftast verkar man knappast har brytt sig om att göra några djupare konsekvensanalyser av vad olika beslut fört med sig. Att det till exempel börjat svartflygas här och var är väl ingen större hemlighet - läs det tidigare inlägget Ett haveri och ett annat för mer om den diskussionen. Där finner ni också en slags ingång till det resonemang som leder fram till dagens påpekande: Man kan skralt konstatera att vi nu sitter mitt uppe i ett veritabelt systemhaveri inom svenskt flyg.

 
 
Nu har det börjat viskas om förestående lättnader och goda nyhet från Transportstyrelsen för allmänflyget. Detta efter att det visat sig att certifikat och flygplan kan registreras i andra EU-länder som har betydligt lägre avgifter. Det är i så fall ett mycket senkommet uppvaknade som skett hos Transportstyrelsen. Man kan undra hur mycket det samlade värdet uppgår till vad det gäller förfallna cert etc? Kanske är det läge för en grupptalan? Man kan ju även i sammanhanget minnas mitt lilla förslag om TSL FK...

Den ovan citerade AOPA-funktionären Jan Strid skrev bland annat så här i senaste utgåvan av Flyghorisont:

Roade mig med att titta på statistiken för 2013. Kom då att tänka på all de som under förra året valde att placera sitt cert i ett annat EU-land. Utflaggningen är idag sannolikt kraftigast bland kommersiella piloter, och privatpiloter hakar på i allt högre takt. Ute på flygplatserna florerar allt fler svenskägda utlandsregisterade flygplan. Vill vi verkligen ha det så? Med nuvarande avgiftsnivåer måste svaret bli JA! Men visst vore det mer intressant att kunna behålla den egna myndigheten, utveckla den i rätt riktning och då även föra en svensk statistik som visar verkligheten. Detta är från och med i år helt omöjligt! Då första certifikatet, och första flygplanet lämnade Sverige är inte längre svensk statistik relevant.

Läs hela texten här.

Ett exempel vad det gäller omflaggade flygplan i AOPA-Sweden-sfären är den tidigare Brommabaserade Cessna Cardinal RG som i alla år varit känd som SE-GME. Den är nummera N177LP.

Är det många privatflygare som flyttat sina cert? Bra fråga, det bör röra sig om tresiffrigt antal och bollen har precis börjat rulla. Bra att ändå ha i bakhuvudet när antalet svenska PPL-cert sägs vara 3100, för själv har jag hört siffran 2900...

En annan stor anledning till tappet vad det gäller privata cert är situationen i Stockholmsregionen. För tio år sedan fanns säkert cirka 20-30 procent av landets alla certinnehavare i denna kategori här (jämför gärna med söndagens inlägg vad det gäller flygplan). Sedan lade man ner Tullinge 2004, därefter Barkarby 2010 och då tillkom även Swedavia - svenskt flygs fiende nummer 1, vilken slängde ut allmänflyget från Bromma. Har man inte förståelse för allmänflygets behov och vad det ger tillbaka i rikets huvudstad, hur blir det då ute i landet?

Avsaknaden av en genomtänkt svensk luftfartspolitik är alltså påtaglig. Idag kännetecknas tillståndet av kortsiktiga vinster, eller/och ren fientlighet gentemot gräsrotsflyget...ja, ärligt talat är prägeln av ren dumhet rätt glasklar. Man förstår helt enkelt vad de olika besluten för med sig.

Som tidigare sagt: Man ska ha klart för sig att allmänflyget är en förutsättning för övriga genrer av flyg - berikar man inte dess jordmån så kan inte heller de mer kommersiellt genomsyrade få näring. Denna mycket grundläggande insikt verkar man helt ha missat.

Det finns fler saker som "bidrar" i detta systemhaveri inom det svenska flyget, risken är ju med andra ord överhängande att man återvänder till ämnet här på bloggen. Förutom misshandeln av allmänflyget så är ju till exempel flygbolaget Svenska Direktflygs förehavanden uppenbart intressanta. Sedan finns det mycket att borra i rörande aprilskämtet Swedavia...


Uppdaterat kl 21.30

SVT Smålandsnytt har ikväll sänt ett inslag om brandflygets/hemvärnsflygets - nej, allmänflygets - nästa stora hot; ytterligare en bränsleskatt. Det är bråttom att säga ifrån, på måndag den 18 augusti går yttrandetiden ut. Om Du känner någon som verkar inom de organisationer som fått remissen, se då till att kontakta dem med information om skattens negativa konsekvenser, och vikten av att de verkligen bekämpar förslaget.
 

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

RSS 2.0