Vårgårda Flygcenter 1974

 

SAW: Handen på hjärtat



Kylie Minogue  Hand On Your Heart

Då var vi här igen! Vi är återigen framme vid den traditionsenliga årliga bloggningen då jag brukar hylla en fellow tvilling från downunder. Tidigare upplagor: 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 och 2015. Och som vanligt avslutar jag med frågan: Hörde jag tårta?


Tiger Moth SE-COY - 2

 
I februari för fem år sedan publicerade jag ett inlägg om Tiger Moth SE-COY där det berättades att flygplanet var till salu. Det har tagit lite tid, men nu verkar det som att Lars de Jounge har sålt maskinen till Sverige...och den får göra sällskap med hans (numera före detta) Rolls Royce Silver Ghost Piccadilly Roadster från 1922! Köpare är en person i Sydsverige. Mer än så kanske inte ska yppas just nu...

Tiger Mothen är sedan 1980 inregistrerad i USA som N85882. Senast den var i Europa var för 30 år sedan då Lars skeppade över före detta SE-COY för en turné under sensommaren. Här är en bild tagen i England och den nedanstående är tagen i Halmstad den 3 augusti 1986 av Sven-Erik Jönsson. Läs mer om Tiger Mothens historik - såsom Lars de Jounge själv sammanställt den - här.


Grattis Storken!

 
Idag är det 80 år sedan som första flygningen gjordes med Fieseler Fi 156 Storch...eller åtminstone enligt somliga uppgifter. Ofta nämns även den 10 maj 1936 som dagen för Storkens jungfruflygning och egentligen tror jag betydligt mer på den uppgiften. Men att det var omnämnandet av dagens datum, den 24 maj, som inspirerade mig till att gratta Fi 156. I vilket fall som helst, det handlar i vilket fall om ett legendariskt flygplan och det med ett rätt säreget utseende. En "stark profil" med andra ord.

Gerhard Fieseler gjorde själv den första provflygningen med Storch vid dåvarande Fieseler Flugzeugbau Kassel (den 10 maj 1936 *host*). Förutom till tyska Luftwaffe kom typen hitta till ett antal andra länder. Det är ju till exempel ett tämligen välkänt faktum att typen fanns i Flygvapnet med beteckningen S 14. Total uppskattar man att närmare 3 000 exemplar har tillverkats, kanske fler. I Tjeckoslovakien och Frankrike fortsatte produktionen även efter andra världskrigets slut.

Några gånger har Storken varit föremål för blogginlägg - se till exempel Stork nu och då och Den svenska storken i Kassel samt Stork kvaddad på Ränneslätt. Kanske läge att titta på en demo av typen från det sena 30-talet också? Kolla in när Emil Kopf är på turné i USA 1938...och lite annat blir det där också...


Minnen från IFSA - 2



Har fått respons på inlägget Minnen från IFSA. Jättekul! Dessa bilder är tagna av Esko Tikkanen vid IFSA:s bas vid Landvettersjön. Ni kom väl ihåg vad förkortningen IFSA stod för? Inte? Jo, Intressegrupp För Sjöflygets Aktivisering



Förutom olika Cessna 172 - som SE-FMA och SE-GMY vilka syns på bilderna ovan - använde IFSA under en period en Piper Super Cub, SE-CUG.



Jag gissar SE-CUG hyrdes in som skolflygplan av IFSA redan när den ägdes av L Lönn i Göteborg, som köpt Super Cuben 1972. Tre år senare säljs SE-CUG till T Hedin i Ulricehamn och den 27 april 1976 noteras IFSA som ägare i luftfarygsregisret. Detta blev dock inte en långvarig företeelse; redan i februari 1977 överförs ägandet igen till T Hedin vilken samma sommar säljer flygplanet vidare uppåt landet.

Idag hittar vi gamla SE-CUG i UK där maskinen sedan sexton år tillbaka är registrerad som G-NESY.

 
Och nedan ser vi hur Eskos medlemskort i IFSA såg ut. Massa tack för din input!


MFI-15 1969


This Is It!



Melba Moore  This Is It!

...peakade på plats nummer 19 på den svenska skivförsäljningslistan den 7 september 1976. Ingen notering om Heta högen därinte m a o. Ännu en låt som bär Van McCoys signum från mitten av 70-talet. Senast en sådan var uppe på bloggtapeten var i november 2012 - kolla här! Häpp...och trevlig helg!


The Battle Of Bromma - 72


Plattan på Bromma flygplats klockan fem i fem, en dag i slutet av 30-talet. Vi ser flera trafikflygplan, men i mitten står ett allmänflygplan. För så var det, allmänflyget var en självklar del av flygplatsen från första början, från invigningen i maj 1936. Senare kom det vara just allmänflyget som räddade Bromma flygplats från nedläggningsfranstötar på 1980- och 90-talet. Inför det senaste Brommaavtalet var det allmänflygets behov av flygplatsen en viktig anledning till dess tillkomst. Det var 2007, några år senare skapades Swedavia och tolkade avtalet som fan läser Bibeln och slängde ut huvudstadens allmänflyg...


Apropå det som inledningsvis behandlandes i ett blogginlägg för ett par veckor sedan, publicerades i går en artikel i Mitti Bromma. Jag saxar ett citat:
 

Swedavia har spärrat av en handfull personer från företagets frågeforum på Facebook, berättar presschefen Ulf Wallin.
 

– Det är en liten grupp personer som år efter år ställer samma detaljfrågor. Vi har svarat flera gånger på samma frågor men dessa personer är tyvärr inte intresserade av svaren. Varje gång kommer en flod av följdfrågor av teknisk natur. Tonen är negativ mot oss och inläggen tränger undan vanliga kunder från våra flöden, säger han.

 
Att från Swedavias sida påstå att vi inte är intresserade av svar är direkt felaktigt! Det är ju just det som vi är! Det borde framgått i artikeln att anledningen till att frågorna återkommer är den totala bristen på utförliga svar och redovisande av fakta från Swedavia. Det är den uppenbara sanningen. Inget annat!


XCB vs XCF



Här kommer ett par bilder som visar de två första prototyperna till MFI-15. På den övre ser vi den första, SE-XCB (15001), och nedan den efterföljande SE-XCF (15002). Gissar att dessa bilder är rätt skapligt samtida (ca 1972) och frågan är om det inte är den välkände MFI-profilen Ove Dahlén som flyger i bägge fallen.

Det intressanta är att man i denna vinkel ser skillnaden i längd på flygkroppen - SE-XCB var "kortare i rocken". Det har hänt mer än en gång att man sett till exempel märkningsprofiler föreställande SE-XCB, men med fel kropp, den som senare blev så att säga seriestandard. Notera även utseendet på fenrodret.

SE-XCF har förresten varit med i ett tidigare inlägg - läs MFI-15 i svart och guld.


Sjöflyghangaren i Fårösund till salu

 
För runda slängar fyra miljoner kronor kan man nu förvärva denna hangar i Fårösund. Den har varit till salu i ett par år och prislappen har under denna tid sjunkit högst betydligt. För mer bilder och info - klicka här.

Hangaren färdigställdes 1927 och finansierades via en insamling gjord av sammanslutningen Gotlands Kvinnor. Fårösundsbasen var därefter flitigt använt av sjöflygflottiljen F 2 cirka 20 år framöver. Se tjelvar.se för mer.

 
De två svartvita bilderna är tagna av Gustaf Persson 1946.

Ingen dålig strandtomt för det priset, perfekt för en sjöflygare med behov av bra utrymme. Och mindre än ett stenkast därifrån ligger ju Bunge flygfält...om ens vänner nu inte idkar sjöflyg det vill säga...


Liz-Air 1988


Klemm Kl 35D SE-BPN

 
Dessa bilder är tagna av Ulf Nylöf någongång i mitten av 60-talet. Jag gissar att platsen är Uppsala/Sundbro och mannen som håller på att sätta sig i flygplanet är dess ägare, doktor Fredrik Möhl. Att det är en Klemm Kl 35D tror jag rätt många av er ser. Just denna, SE-BPN, var det sista svenska exemplaret som fanns flygande "på den gamla goda tiden". Sedan dröjde det cirka 30 år innan Håkan Wijkander fick SE-BPT i luften...

Efter att ha gjort tjänst i Flygvapnet som en Sk 15B (FV-nr 5070) och då främst under krigsåren använt som stabsflygplan vid F 8 blev detta exemplar civilt 1949, detta efter att ha inköpts av Kungl. Tekniska Högskolans Flygklubb (KTH FK) på Skå-Edeby.

Planet var en av fem av samma typ som inskaffades ungefär samtidigt, de andra bar registreringarna SE-BHX, -BHY, -BHZ och -BPM. SE-BHX och SE-BPN var de Klemm:ar som hängde med längst i KTH FK, de bägge maskinerna såldes 1956 till Norrtälje Flygklubb. SE-BPN såldes dock ganska snart vidare till Västerås Flygklubb.

I ett inlägg om just systerkärran SE-BHX skrev jag bland annat följande:

Flygplanet kom att köpas av Fredrik Möhl i Uppsala, överlåtelsen noteras i registret den 18 september 1963...Möhl kom dock bara att behålla SE-BHX i cirka ett år - den 6 oktober 1964 avregistrerades SE-BHX efter försäljning till Västtyskland, och istället kom han att köpa SE-BPN.

Fredrik Möhl figurerar en del i flygsammanhang vid denna tid och det kan finnas anledning att återkomma till honom. Han omkom i haveriet med Jönköpings Flygklubbs Piper Cherokee SE-CZY i juli 1971.

I luftfartygsregistret noterades Möhl som ny ägare till SE-BPN den 9 juni 1965.
 


Under 1966 begav sig Möhl ut på en skaplig semestertripp med SE-BPN - han flög till Mellanöstern! Den 5 november blev han nedtvingad av egyptiskt jaktflyg, men på något vis lyckades han trixa sig vidare. Tyvärr kom han haverera flygplanet i Västtyskland på vägen hem. Vraket kom att säljas på plats och vissa delar av SE-BPN ingår numera i en annan Klemm Kl 35, D-EDUX.
 

Tango Fox - 49

 
Folk verkar undra hur läget är för Guleböjen. Det har börjat röra på sig så smått: Safiren släpades över till Prokitor Aerotech i stora hangaren på Axamo i onsdags. Cylindrar och kolvar skulle plockas av motorn för vidare befordran till Loma Air i Belgien för åtgärd.



Följande bilder tog Nils igår, efter det att man demonterat cylindrarna. Fråga inte hur lång tid det kommer att ta innan de kommer tillbaka...


The Return Of The Pingst



Mark Morrison   Return Of The Mack

...hörde man i varje gathörn i London när man var där på våren 1996. Idag måste man skratta när man ser videon, men den innerhåller i alla fall en Concorde i början. Bara det kan ju få en på gott humör. Annars var Mark Marrison mest känd som en bråkstake och vad jag vet så han inte fått till någon Return of The Mark Since...

Själv tänkte jag då, för 20 år sedan, att Return Of The Mack påminde på något vis om en låt från sensommaren 1983. Samplingsmässigt bygger den dock på en helt annan; Genius of Love av Tom Tom Club. I helgen är det tydligen Return Of The Pingst och innan dess ska man förtränga att det är fredagen den trettonde. Häpp! Trevlig helg!


The Battle Of Säve - 23



Idag har det tillkännagivits att Serneke Group har övertagit Säve flygplats från Swedavia. Affären är alltså i hamn och båda parter har kommit med pressreleaser. Swedavia inleder sin med ett citat:

– Det känns bra att vi fått ett avtal på plats som dels säkrar en fortsatt möjlighet för samhällsflyget och allmänflyget att verka och som ger möjligheter att utveckla området för framtiden, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport som varit Swedavias representant i affären.
 

Sedan augusti 2015 har Swedavia och Serneke haft ett intentionsavtal om ett övertagande av Säve. I det avtal som nu slutits utfäster sig köparen att driva sin verksamhet på Säve flygplats på ett sätt som medger att 112-flygverksamheten i åtminstone en femtonårsperiod kan fortsätta att bedrivas på platsen.
 
Läs hela Swedavias pressrelease här.

Saxar även ett citat och en bit från Sernekes pressrelease:
 
- Vi vill behålla allmänflyget samt 112-verksamheten och samtidigt ta vara på all den outnyttjade markyta som finns och skapa ett levande område som attraherar såväl allmänhet som företag och verksamheter, säger Ola Serneke, VD Serneke Group.
 

Sernekes vision är att skapa ett centra för fordonsutveckling med testbanor, laboratorium, försäljning och bilprovning kombinerat med ett upplevelsecentrum med ett välutvecklat evenemangsstråk. Som komplement till den befintliga skjutbanan, ridskolan och Aeroseum utvärderar Serneke också möjligheten att bygga bland annat motorstadium med STCC bana, upplevelse- och äventyrsbad, utbildningslokaler, hotell och outdoor-verksamheter.
 

Initialt tar Serneke rollen som fastighetsägare och driften av flygplatsen säkerställs av Swedavia fram till den 1 februari 2017. Efter detta datum kommer driften av flygplatsen att ske i samarbete med aktörerna på plats. Den exakta utformningen kommer att bestämmas under sommaren och hösten i samråd med dagens flygplatsledning och Transportstyrelsen.

Läs hela pressreleasen här.
 
Det absolut viktigaste är att Swedavia nu är ute ur bilden. Vad jag har förstått så har denna process inte varit helt lätt, det finns en hel del att säga om det statliga bolagets företrädares hanterande ärendet. Men med tiden lär detta komma fram...

Det är många frågetecken kvar och jag vill dock inte riktigt än "ropa hej". Ser det bättre eller sämre ut nådå? Bättre. Men det finns saker att jobba med - Göteborg behöver två trafikflygplatser och en säkerställd allmänflygplats Så jag antar att man kommer få anledning att återkomma i frågan...


Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

RSS 2.0