ESCF 160828

 
Har idag tillbingat större delen av tiden på flygdagen på Malmen (ESCF). Visst, det har regnat en del...men inte fullt lika mycket som det kanske ser ut på bilderna. Igår lär det ha varit över 70 000 besökare. Idag var det betydligt glesare, men igengäld kunde i stort sett alla planerade programpunkter genomföras. Lördagen hade visserligen solsken, fast det blåste rejält och större delen av de äldre propellerdrivna maskinerna fick stå på backen.

Lite bilder...



Detta postat apropå vad som jag skrev i inlägget Malmen, igen... Jämför gärna även med bilderna i ESCF 100613. Några snäpp bättre väder den gången.


Malmen, igen...

 
I övermorgon är det exakt 40 år sedan dessa bilder togs. Den övre har varit publicerad tidigare, detta i inlägget Malmen den 29 augusti 1976. Där skrev jag bland annat följande:

Flera gånger har tänkt på vad denna augustidsöndag 1976 antagligen gjorde med mig. Visst hade jag ett embryo av flygintresse, inget snack om det, men efter flygdagen på Malmen slog det över totalt. Det var inget intresse längre, det blev en slags passion. Och så är väl det fortfarande...
 
Där står bloggisten, under vingen på den motorlösa J 29:an Cesar 52 (29441). Det handlade mycket om Saab 29 Tunnan då, den 29 augusti för 40 år sedan. Och mina intryck sitter kvar än...

I morgon har jag tänkt att besöka Malmen igen för en annan flygdag. Och Tunnan kommer att flyga...och en Sk 12, precis som för för 40 år sedan. Försök hålla utkik efter en liten kille i rutig kortärmad skjorta. Ni kanske inte ser honom, men han finns där. Jag lovar.


Kjell Siggelin tog nedanstående bild på den sista J 29 Flygande Tunnan i Flygvapnet; Ingemar "Brunte" Eriksson taxar fram Cesar 53 (29507) till den röda mattan efter en sista upppvisning över Malmen.


1971 American AA-1 Trainer


In Private



Dusty Springfield  In Private

...dök upp på mörka senhösten 1989 och var uppföljare till Nothing Has Been Proved som var föremål för ett blogginlägg i februari. Minns denna video som bland det första jag såg sittande i soffan i korridorköket på Ulrikedal i Lund. Kanske därför låten känns lite bättre än den möjligen är?

In Private gick in på Trackslistan den 13 januari 1990, detta på plats nummer tolv och peakade som sjua veckan efter. Den 26 augusti 2016 blev In Private Veckans fredagstreat på lae.blogg.se! Trevlig Helg förresten! Och Häpp!


J 35F Draken "Petter 13" plåtad av en ryss...



...över Östersjön gissningsvis 1983/84. Fotografen heter antagligen Viktor Kabanov och verkar ha tjänstgjort ombord på Ilyushin Il-14 som användes för havsövervakning. Jag uppmärksammade Kabanov för två år sedan i inlägget I luften ovanför Fredens hav på 80-talet. Flera av hans bilder verkar finnas med i den nyutgivna boken Svenskt flyg under kalla kriget.
 


För mer Draken vid F 16 och kalla kriget - se detta inlägg. Den J 35F som Kabanov fotograferade är 35468 som tillhörde F 16 i Uppsala från sommaren 1976 och cirka tio år framöver.

I slutet av 80-talet överfördes 35468 till den då sista flygflottiljen som flög Draken i Sverige; F 10 i Ängelholm. Där blev anropet "Johan 66" och kom under 1989-90 få specialmärkning för uppvisningar som gjordes av Vincent Ahlin. På bilden nedan taxar han ut med 35468 på Hässlö den 16 juni 1990.


Snobben gör comeback? - 6



Grundbulten för detta inlägget - det vill säga ovanstående skanning - har legat i bloggskafferiet sedan våren förra året. Det som jag då tyckte var intressant var maskinen längst ner; North American NA-77 Texan SE-CHP, också känd som Snoopy - landets första egentliga warbird, en svensk klassiker!



Enligt uppgift är denna gamla Sk 16B, ägd och flugen under många år av Björn Löwgren, nu såld till Holland.

Se de tidigare inläggen Snobben gör comeback? - 3, Snobben gör comeback? - 4 och Snobben gör comeback? - 5. Bilden nedan togs av Lars E Lundin på Tullinge, när det var tack och adjö-flygdagar i augusti 2004. Nu är det tydligen alltså tack och adjö SE-CHP.


"- Bråvalla, Martin 02 final bana 15"



Dags för lite levande bilder med Viggen från tiden då det begav sig! Här har SF 37 nummer 37951 "Martin 02" något av huvudrollen - häng med! Dessutom bilder från Bråvalla (ESCK), när platsen var känt för något helt annat än en festival...

Mer Viggen till exempel i detta inlägget och mer F 13 här. Nedan ser vi den då sprillans nya fotospanings-Viggen 37951 plåtad av F 13:s flottiljefotograf Rune Rydh. Året var 1977...


ESMC 160820

 
Fritz von Flaxen Fly In nummer fyra  - hur gick det? Jo tack, lindrigt sagt över förväntan. Vid gårdagens lilla event hos Norra Smålands Flygklubb på Eksjö/Ränneslätt (ESMC) kunde man totalt räkna in 29 gästade "luftfartyg" (28 flygplan och en trike).

 
Massa tack till familj, vänner och klubbmedlemmar som hjälpte till. Men inte minst även ni som kom flygande - utan Er inget Fly In!
 
Bra väder är beställt till den 20 augusti 2017..! Flaxen byts då ut mot Eksjö Flygdag. Fast redan om två veckor kommer nästa arrangemang; notera lördagen den 10 september - då är det Spaka själv-dag.


Gullringen - en del av Sverige 1970


It's all to beautiful...



Small Faces  Itchycoo Park

...från hösten 1967 får bli denna veckas fredagstreat. Denna klassisker släpptes för ganska precis 49 år sedan. Säger bara It's all to beautiful...

Trevlig helg! Häpp!


Fly in Flax lördagen den 20 augusti

 
Igår klipptes stråk, taxibana och parkeringsytor...och nu på lördag är det dags för IV. Fritz von Flaxen Fly In på Eksjö/Ränneslätt flygfält (ESMC). Anar ni att det finns ett samanhang?
 
   
Vad det hela handlar det om? Jo, det är enkelt: Flyg, fika och trivs...och - sist men inte minst - grilla. Vi flaggar för lite party på kvällskvisten. Tälta vid klubbstugan? - inget problem. Lite mer ombonat boende? - kolla här:  http://www.visiteksjo.se/boende



För info om Eksjö/Ränneslätt (ESMC), se http://norrasmalandsfk.se/nsfk/info.html
 
   
Frekvensen är 123.425. Iaktta försiktighet vid taxing på den för fly in'et nyligen uppklippta parkeringen väster om taxibanan.

Se även det tidigare inlägget Snart dax för Fly In Flax nummer 4! Och den som undrar vem denne Fritz von Flaxen var kan titta här.

Välkomna!


ESMC 160816

 
Idag mellanlandade ett trevligt gäng klassiska flygvapenskolplan på Eksjö/Ränneslätt (ESMC). Alla tre ägs av Joakim Westh och är baserade i Eslöv (ESME). De var nu på väg till Malmen (ESCF) där de nästa helg ska delta i Flygvapnets 90-årsjubileum(sflygdag).

 
Sk 12 FV-nr 657, Focke Wulf Fw 44J Stieglitz SE-BWU flögs av Pär Cederqvist. Detta flygplan tillverkades vid CVV i Västerås 1939 och användes i Flygvapnet fram till början av 50-talet. Som många andra gamla Sk 12:or hamnade det via KSAK:s försorg som segelflygbogserare i en flygklubb, men exporterades snart till Västtyskand. Efter en tid i Danmark inköptes maskinen 1981 av Lennart Nordström i Malmö. Tillsammans med Arne Rosengren restaurerade han det under 90-talet till detta fantastiska skick det nu har, med det utseende Sk 12:an hade 1939. 

 
Sk 15 FV-nr 5087, Klemm Kl 35D SE-AKN flögs av Mikael Carlson. Detta flygplan har det gjorts ett antal blogginlägg om - här är det senast publicerade.

 
Sk 25 FV-nr 25084Bücker Bü 181B Bestmann SE-BMN flögs av Henrik Idensjö. En av 120 stycken av samma typ som licenstillverkades 1944-46 i Örnsköldsvik av Hägglunds & Söner.  Även detta flygplan är välkänd för bloggen - se detta inlägget.

De närmaste helgerna är fullteckande i flygets tecken! Nu på lördag är det IV. Fritz von Flaxen Fly In på ESMC, nästa helg blir det alltså Linköping och helgen efter det hamnar man nog i Skövde...
 

Någonstans i Zambia

 
...togs dessa bilder för några år sedan. Det är NOA som har haft vänligheten att skicka dem till mig. Totalt levererades 20 stycken MFI-15-200A till Zambia mellan 1975 och -77. Dessa flygplan fick identiterna AF 515 till och med AF 534. Alla anlände med flygfrakt från Malmö/Sturup och det var på den tiden mycket "hysh-hysh" kring affären. Läs mer om detta i inlägget Zambiska supportrar.



MFI-15 med identiteten AF 533 (tillverkningsnummer 15.251) och AF 534 (15.270) - alla tre flygplanen verkar stå uppställda bredvid varandra i något som verkar vara en slags skrotgård. AF 533 levererades i januari 1977 och AF 534 i december 1975. Var är nu då "någonstans i Zambia" i detta fallet? Platsen där dessa MFI-15 nu står gissar jag är Mumbwa, en flygbas belägen 16 mil väster om huvudstaden Lusaka.



Moth Trainer SE-BFH


                   
Walter Vetterlein tog denna bild på de Havilland DH.60T Moth Trainer SE-BFH på Bromma i slutet av 40-talet. SAS nyuppförda huvudkontor och den amerikanska marinattachéns Grumman Goose syns i bakgrunden. Inte långt därefter togs denna bild...

 
Mothen tillverkades 1931 och levererades till svenska flygvapnet samma år som en Sk 9 med nummer 5560, senare FV-nr 560. Den användes vid utbildningen av nya piloter vid Krigsflygskolan, F 5 på Ljungbyhed fram till hösten 1937 då det överfördes till F 3 på Malmen  - för mer omfattande historik se här.

I februari 1947 muckade två Sk 9 från F 3 Malmen, dessa civilregisterades som SE-BFI respektive SE-BFH sommaren 1948. Om den förstnämnda har jag skrivit tidigare - se inlägget Moth SE-BFI hos Fisk-Flyg. Kan vara lite kul att påpeka att bägge flygplanen fortfarande finns kvar...


(Går)Dagens dokument - 5


Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

RSS 2.0