Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Efter Pilot - MACH

Publicerad 2025-07-20 20:00:00 i Allmänt,

En dag i maj 1980 fick jag se något nytt när jag var på jakt på en serietidning i någon av de lokala affärerna. Ett flygplan på omslaget i ett tidningställ lite längre bort fångade min uppmärksamhet: En modell av en F-16 som hade kronmärken.

Jag plockade upp den första utgåvan av MACH och bläddrade lite snabbt. Den fick hänga med hem i stället för nya PILOT. Jo, man kände att man hade vuxit ur denna flygserietidning. MACH kostade dock tre gånger så mycket som PILOT, så det sved lite. 

Den nya tidningen hade bredd och omfamnade allt vad flyg hette. Och på här tiden läste man allt! Och det var färgbilder. Gott om dem dessutom. Men om jag ska lyfta fram något som stack ut i MACH 1 så här 45 år senare, var det ett par flyghistoriska artiklar. En om Torvald Andersson och en om Saab 17. Den senare hade en hel del färgbilder som jag senare förstått var tagna av Anders Rogberg. För en kille som snart skulle fylla 12 var det bara...wow!

I mitt liv inföll detta helt enkelt perfekt. MACH gav näring till mitt intresse för flyg och redan nu; flyghistoria. 

Det var heller inte svårt att övertala far att vi skulle prenumera på den nya tidningen. Även han blev nämligen barnsligt pojkaktigt förtjust i MACH. Det kunde rent utav vara lite frustrerande när Bengt satte igång med läsning av de längre artiklarna. Tålamod och den ålder man då var i. Ja, ni fattar...
 
MACH bidrog starkt till att under 80-talet populärisera flyg i Sverige. Det var en obunden kvartalstidning som under de tidiga åren av sin existens med råge överglänste de svartvita Flygrevyn (KSAK) och Flyghorisont (SPAF). Det var inte för inte som man i början av 1983 fick göra en specialbilaga inför flygdagen på Saab i Linköping (beställd eller inte?).

I MACH drog man på bilderna. Man ville vara Sveriges flygs Se-tidning och säger en del (se bild nedan). Det var fräscht, det var dessutom tacksamt. 

Sedan ska man också påpeka att det också blev så att redaktören Kurt Karlsson ibland kunde tycka saker i sin ledare som kunde få konsekvenser. Länge avstod Saab att annonsera i MACH vilket självklart säkert gav ett kännbart ekonomiskt avbräck. Varför? I ledartexten pläderades en annan lösning än ett helt nytt stridsflygplan - som blev JAS 39 - licenstillverkning av F-18 Hornet (vill jag minnas). Se till exempel förresten denna annons från 1981.
Med åren kroknade MACH. När halva 90-talet hade gått började det hela gå på tomgång. Dessutom hade Flygrevyn kommit ifatt, och det egentligen redan tio år tidigare. 1997 kom den sista pappersutgåvan av MACH och sedan levde den kvar på webben i ytterligare några år. Vet inte när den upphörde, men vid det laget hade jag nog tappat intresset. Tyvärr.

En dag på väg hem efter en skoldag under första året i gymnasiet hittade jag en annan publikation i tidningstället: Air International. Men innan dess hade jag kommit med i SFF och Kontaktgruppen. Men det kanske blir ett ämne för ett annat inlägg. Vi får se. 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Matsen

Publicerad 2025-07-21 15:39:08

Lite av samma sak för mig, men det började ca fem år tidigare med att Freddy Stenbom skrev om SFF, ÖFS och Kontaktgruppen i ett nummer av Allt om Hobby som jag redan prenummererade på.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela