Tiger Moth SE-CGB

Här ser vi de Havilland DH.82a Tiger Moth SE-CGB under taxning på Torslanda. Bilden är tagen i början av 60-talet och kommer från Birger Nygrens samlingar och kommit till mig via Noa. Det är Birger Nygren själv som sitter i SE-CGB.
För ett tag sedan publicerades ett rätt ingående inlägg om den sista Rollason-Tiger Mothen som importerades till Sverige, SE-CWG. Här kommer nu ett inlägg om en av de första första. Tiger Moth SE-CGA, SE-CGB, SE-CGC och SE-CGD hämtades alla samtidigt vid Rollason Aircraft & Engines Ltd. anläggning på Croydon i april 1957 och flögs till Sverige. Inköpspriset var 443 pund/styck.
Flygplanet tillverkades av de Havilland i Hatfield och levererades till Royal Air Force med serial N9202 (tillverkningnummer 82326) i mitten av september 1939. Under andra världskriget användes Tiger Mothen ett olika flygskolor i men även under en tid av No.5 Coastal Patrol Flight. I slutet av 1948 tilldelades N9202 No.24 RFS Rochester och märktes "12" (se bild nedan). I november 1952 ställdes flygplanet i förråd och i oktober året därpå såldes det till Association of British Aero Clubs.
Den 24 september 1954 registrerades Tiger Mothen G-ANEB och kom därefter att användas av Rochester Flying Club. G-ANEB havererade vid landning i Rochester den 25 augusti 1956 och blev därefter inköpt samt återuppbyggd av Rollason Aircraft & Engines Ltd and rebuilt. G-ANEB avregisterades som såld till Sverige den 15 april 1957.
Tiger Mothen hade redan i februari-mars inköpts av Örebro Bil & Flygklubb och kom - som tidigare sagt - flygas till Sverige i april. Här ser vi den på London-Croydon innan leverans.
För ett tag sedan publicerades ett rätt ingående inlägg om den sista Rollason-Tiger Mothen som importerades till Sverige, SE-CWG. Här kommer nu ett inlägg om en av de första första. Tiger Moth SE-CGA, SE-CGB, SE-CGC och SE-CGD hämtades alla samtidigt vid Rollason Aircraft & Engines Ltd. anläggning på Croydon i april 1957 och flögs till Sverige. Inköpspriset var 443 pund/styck.
Flygplanet tillverkades av de Havilland i Hatfield och levererades till Royal Air Force med serial N9202 (tillverkningnummer 82326) i mitten av september 1939. Under andra världskriget användes Tiger Mothen ett olika flygskolor i men även under en tid av No.5 Coastal Patrol Flight. I slutet av 1948 tilldelades N9202 No.24 RFS Rochester och märktes "12" (se bild nedan). I november 1952 ställdes flygplanet i förråd och i oktober året därpå såldes det till Association of British Aero Clubs.
Den 24 september 1954 registrerades Tiger Mothen G-ANEB och kom därefter att användas av Rochester Flying Club. G-ANEB havererade vid landning i Rochester den 25 augusti 1956 och blev därefter inköpt samt återuppbyggd av Rollason Aircraft & Engines Ltd and rebuilt. G-ANEB avregisterades som såld till Sverige den 15 april 1957.
Tiger Mothen hade redan i februari-mars inköpts av Örebro Bil & Flygklubb och kom - som tidigare sagt - flygas till Sverige i april. Här ser vi den på London-Croydon innan leverans.

Officiellt inregistrerad som SE-CGB den 15 maj 1957. Tillverkningsnummer anges som N9202. Senare ändras detta i luftfartygsregistret till 82326. Se vidare diskusion om detta i inlägget Angående identiteten på en Tiger Moth.
I november 1960 noteras Aeroklubben i Göteborg (AKG) som ny ägare av SE-CGB. Segelflygsektionen behövde ett nytt bogserflygplan för att ersätta Stieglitz SE-BWT som havererat på Tånga Hed i juli samma år. Ett par andra Tiger Moth, SE-COX och SE-COY, används också i början av 60-talet av Segeflygsektionen/AKG.
I slutet av 1963 försäljs SE-CGB till Kronobergs Flygklubb i Växjö. Den sista maj 1964 kom dock SE-CGB att totalhaverera på Uråsa i samband med landning efter segelflygsläp. Några dagar senare kom SE-CGB att avregisteras och vraket hamnade så småning om hos Eskilstuna Flygklubb. 1977 sålde klubben en del gamla flygplansvrak till KZ og Veteranfly klubben och man kan misstänka att delar från SE-CGB sedan vandrat vidare till andra projekt. Kanske i en israelisk Tiger Moth?
Avslutande bild visar Tiger Mothen med sin Royal Air Force-identitet N9209 runt 1950. På denna tiden tillhörde flygplanet No. 24 Reserve Flying School baserad vid Rochester Airport. Detta var för övrigt Short Brothers gamla anläggning, innan brittiska staten flyttade företaget till Belfast. Men det är en annan historia...
