Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Vagabond

Publicerad 2025-03-11 15:00:00 i Allmänt, Piper, Propulärkultur,

Piper PA-15 Vagabond G-CCEE, tillverkad 1948, fotograferad en fin sommarmorgon i Eslöv i början av juli 2010. Den var ett av de cirka 200 flygplan som besökte Eslöv när det var Fly in på temat Piper Cub.

Piper Vagabond var den första i ett antal typer som kallas Shortwing Pipers. Förutom PA-15 tillhör PA-16 Clipper, PA-17 Vagabond Trainer, PA-20 Pacer och PA-22 Tri-Pacer/Colt denna familj.
 
PA-15 (och PA-17) baserades på Cub-delar som "låg på hyllan" och räddade Piper ifrån konkurs i slutet av 40-talet. Cirka 600 tillverkades. Något förenklat kan man säga att det är Farmor Ankas Cub med en side-by-side-kabin, men den är lite söt och framförallt en Piper Classic.

I Vagabonds nos satt en 65 hästars Lycoming O-145-motor, som hade utvecklats till den större och starkare - och tyngre - Lycoming O-235. Spännvidden var inte fullt nio meter och tomvikt 286 kg/max vikt 499 kg. Bränslekapacitet 45 liter.
En sommar i mitten av 80-talet hade mitt intresse för flyg skiftat fokus. Från att främst varit inriktat på militärt och Flygvapnet, hade det blivit mer fokuserat mot civilt och veteranflyg. Började lusläsa pappas tidningar - förutom Flygrevyn och Flyghorisont, även EAA-Nytt. Sedan ett par år var bloggisten dessutom medlem i SFF och Kontaktgruppen. Dessutom såg jag till att prenumerera på MACH och köpte då och då Air International.

I en utgåva av AOPA Pilot från 1981 fann jag en bild på tilltalande liten flygmaskin och började läsa en artikel om Wag Aero Wag-A-Bond, en hembyggd replika på Piper Vagabond. Blev rätt fångad och fick samtidigt mig till del en hel del intresserant Piper-historik. Vad jag tog till mig där blev startskottet för mitt intresse för Shortwing Pipers. Cirka tio år senare kom jag skriva en rätt lång text i ämnet, varav den senare delen - som handlade om Piper Colt - publicerades på bloggen 2008. Byggde även en plastmodell av en Piper Tri-Pacer och tror detta tog över en vecka. Det var en regnig sommar...

Fann en uppladad utgåva av artikeln i AOPA Pilot som inspirerade mig - klicka på bilden för bli länkad dit!.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela