Vagabond

Piper PA-15 Vagabond G-CCEE, tillverkad 1948, fotograferad en fin sommarmorgon i Eslöv i början av juli 2010. Den var ett av de cirka 200 flygplan som besökte Eslöv när det var Fly in på temat Piper Cub.
Piper Vagabond var den första i ett antal typer som kallas Shortwing Pipers. Förutom PA-15 tillhör PA-16 Clipper, PA-17 Vagabond Trainer, PA-20 Pacer och PA-22 Tri-Pacer/Colt denna familj.
Piper Vagabond var den första i ett antal typer som kallas Shortwing Pipers. Förutom PA-15 tillhör PA-16 Clipper, PA-17 Vagabond Trainer, PA-20 Pacer och PA-22 Tri-Pacer/Colt denna familj.
PA-15 (och PA-17) baserades på Cub-delar som "låg på hyllan" och räddade Piper ifrån konkurs i slutet av 40-talet. Cirka 600 tillverkades. Något förenklat kan man säga att det är Farmor Ankas Cub med en side-by-side-kabin, men den är lite söt och framförallt en Piper Classic.
I Vagabonds nos satt en 65 hästars Lycoming O-145-motor, som hade utvecklats till den större och starkare - och tyngre - Lycoming O-235. Spännvidden var inte fullt nio meter och tomvikt 286 kg/max vikt 499 kg. Bränslekapacitet 45 liter.
I Vagabonds nos satt en 65 hästars Lycoming O-145-motor, som hade utvecklats till den större och starkare - och tyngre - Lycoming O-235. Spännvidden var inte fullt nio meter och tomvikt 286 kg/max vikt 499 kg. Bränslekapacitet 45 liter.

En sommar i mitten av 80-talet hade mitt intresse för flyg skiftat fokus. Från att främst varit inriktat på militärt och Flygvapnet, hade det blivit mer fokuserat mot civilt och veteranflyg. Började lusläsa pappas tidningar - förutom Flygrevyn och Flyghorisont, även EAA-Nytt. Sedan ett par år var bloggisten dessutom medlem i SFF och Kontaktgruppen. Dessutom såg jag till att prenumerera på MACH och köpte då och då Air International.
I en utgåva av AOPA Pilot från 1981 fann jag en bild på tilltalande liten flygmaskin och började läsa en artikel om Wag Aero Wag-A-Bond, en hembyggd replika på Piper Vagabond. Blev rätt fångad och fick samtidigt mig till del en hel del intresserant Piper-historik. Vad jag tog till mig där blev startskottet för mitt intresse för Shortwing Pipers. Cirka tio år senare kom jag skriva en rätt lång text i ämnet, varav den senare delen - som handlade om Piper Colt - publicerades på bloggen 2008. Byggde även en plastmodell av en Piper Tri-Pacer och tror detta tog över en vecka. Det var en regnig sommar...
Fann en uppladad utgåva av artikeln i AOPA Pilot som inspirerade mig - klicka på bilden för bli länkad dit!.