Klemm Kl 35D SE-BGA - 12

Fick denna fina bild på Klemm Kl 35D SE-BGA skickad till mig av Anders Reinholdsson. Här ser vi SE-BGA försedd med huv och skidor på en värmländsk sjöis cirka 1960.
Det är ju välkänt flygplanet är tillverkades av Leichtflugzeugbau Klemm GmbH i Böblingen 1941 och levererades nytt till Flygvapnet som en Sk 15, detta med reg.nr. 5054. Totalt anskaffade Flygvapnet 74 stycken Sk 15.
1948 kom 5054 att försäljas civilt och registreras SE-BGA. Det kom att ägas av ett partnerskap: R Almqvist, R Eriksson, P O Hermansson, B Husell, S Jonsson, K A Larsson, B Olsson, L Rosenqvist och L Törnevik, alla boende i Karlstad. I flygkretsar i Värmland med omnejd kom de bli kort och gott bli kända som Klemmgänget i Karlstad.
Det är ju välkänt flygplanet är tillverkades av Leichtflugzeugbau Klemm GmbH i Böblingen 1941 och levererades nytt till Flygvapnet som en Sk 15, detta med reg.nr. 5054. Totalt anskaffade Flygvapnet 74 stycken Sk 15.
1948 kom 5054 att försäljas civilt och registreras SE-BGA. Det kom att ägas av ett partnerskap: R Almqvist, R Eriksson, P O Hermansson, B Husell, S Jonsson, K A Larsson, B Olsson, L Rosenqvist och L Törnevik, alla boende i Karlstad. I flygkretsar i Värmland med omnejd kom de bli kort och gott bli kända som Klemmgänget i Karlstad.
Från Klemm Kl 35 SE-BHK och Lennart Rosenqvist: Efter haveriet med SE-BHK köpte Rosenqvist den sista Klemmen i Flygvapnet och den blev SE-BPB. Rosenqvist var också delägare i den för bloggen välkända Klemm 35:an SE-BGA 1948-60.
Åren 1952-58 var SE-BGA inte luftvärdig. På skottdagen 1960 införs Sportflygklubben i Karlstad som ny ägare. Nu var flygplanet försedd med en huv över sittplaserna. Den kom på plats hösten 1958.
I mars 1961 såldes SE-BGA till B R Larsson, J L Nyström och A Sjöström i Luleå. Ett par år senare sålde Nyström Klemmen vidare till C G Johansson i Östersund. Luftvärdigheten utgick utan förnyelse den 24 maj 1963 och SE-BGA avregistrerades den 9 juni 1966 som Ej luftvärdigt sedan mer än tre år.
I september 1974 hämtades flygplanet på Ope av Arlandagruppen. Det hade då legat utomhus med vingarna avmonterade i ett antal år. Meningen var att SE-BGA skulle restuareras för att ställas ut hos Arlandasamlingarna.

Arbete med SE-BGA i lokalerna på Barkarby. Reprofotograferat ur Flygets Årsbok 1982. Gissar att bilden är tagen av Peter Liander i slutet av 70-talet.
SE-BGA kom dock aldrig att färdigställas av Arlandagruppen. I februari 2000 gissar jag att jag stötte på SE-BGA lastad på en kärra i Stockholmsområdet. Tog denna bild.

För lite över 20 år sedan Luftfartsverket/Arlandasamlingarna att byta flygplanet mot en annan Klemm Kl 35D, SE-BHF. Så här beskrivs det på Arlanda Flygsamlingars websida:
Eftersom flygkroppen efter all dessa år ej var i bra skick började Håkan Wijkander i Håtuna förhandla med Luftfartsverket i början av 2004 om att byta sin SE-BHF mot Arlanda Flygsamlingars SE-BGA, som var i bättre skick. Överenskommelsen innebar bland annat att Håkan Wijkander skulle leverera SE-BHF för statisk display till samlingarna. I mars 2006 transporterades SE-BHF till Arlanda Flygsamlingar för ytterligare kompletteringar, med bl.a. instrument, motordelar och sittbrunnsluckor mm.
Byggtillstånd nr 1297 utfärdades hos EAA Sverige två år senare. Detta var Håkan Wijkanders Kl 35 nummer två, efter restaureringen av SE-BPT under 90-talet.
Från Ett lätt "beklemmande" litet problem:
Den sista registrerade ägaren till SE-BGA hette Curt Georg Johansson i Östersund - det har inte kunnat lokaliseras något kvitto/fångesthandling mellan Arlanda Samlingarna och denne Curt Georg Johansson. Man ska då veta att flygplanet stått mer eller mindre övergivet på Ope-fältet i över tio år när man från Arlanda-gruppen förbarmade sig över det och hämtade SE-BGA hösten 1974. Tanken var väl inte då att flygplanet en dag åter skulle komma i luften...
Några timmar efter att blogginlägget hade publicerats var Johansson lokaliserad och snart var fångesthandlingen fixad.

Detta betydde att Klemmen kunde resutaureras färdigt, registreras och åter komma i luften. Så här såg det ut i verkstaden på Håtuna den 27 februari 2009. Bild: Stefan Sandberg.

Lördagen den 19 december 2009 kom SE-BGA i luften igen, efter att ha varit markbunden sedan (minst) 1963. Bild: Gunnar Åkerberg. Efter utfört flygutprovningsprogram kom SE-BGA blev åter registrerad den 29 juni 2010.

Ett par bilder från olika Håtunaträffar. Den övre är från den 22 maj 2010, med SE-BGA i sin (första) tyska målning. Förlagan tillhörde Luftkriegsschule 3 (LKS 3), men användes som kurirflygplan på östfronten vintern 1944/45.
Bilden nedan är från den 27 maj 2017. Som förlaga till den andra looken på SE-BGA har i mångt och mycket Klemm Kl 35A SE-AEU varit, den första av sin sort i landet.

Under åren 2009 till 2012 att kom det publiceras elva inlägg under rubriken Klemm Kl 35D SE-BGA. Flygplanet blev något av bloggistens favorit och flera gånger kom SE-BGA besöka hemmafältet.

Håkan med BGA på Ränneslätt den 2 juli 2010 och nedan den 29 juni 2016. Flygplanet bytte utseende efter att kommit hem från ett äventyr på Nya Zeeland och provflögs i den nya skepnaden den 24 februari 2012.

Tillsammans med övriga två Håtunaklemmarna var SE-BGA en given flygdags- och fly in-favorit. Allra helst i ensitsig konfiguration - en look som hade rätt mycket Tintin över sig. 2013 installerades ett högre sporrhjul, som gav flygplanet bättre start- och landningsegenskaper. Det snygga huvudstället var annars kanske inte riktigt lika förlåtande som det normala dito för Kl 35.
Våren 2018 kom flygplanet dock säljas till Tyskland och ny hangaradress blev Sigerland (EDGS). SE-BGA avregistrerades den 16 december 2022 och blev därefter D-EGGA. Sedan slutet av förra året är Klemmen ute till salu.
