Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Klemm Kl 35A SE-AEU

Publicerad 2012-02-25 11:49:00 i Allmänt, Propulärkultur,


Vykortet är så pass gammalt att typen kallas Klemm L 35. Det ser ut som Tyskland därnere, kanske trakterna kring Böblingen där Klemm-fabriken låg.

Som förlaga till den nya looken på Håkans Klemm Kl 35D SE-BGA har i mångt och mycket Klemm Kl 35A SE-AEU varit, den första av sin sort i landet. Jag nämnde detta för LIA som då ganska omgående kunde skicka nedanstående bild (okej då, det väl nästan ett halvår sedan nu).




LIA har för ett tag sedan hittat  denna bild i Axel Carlessons arkiv på F 11 museum. Race No. 25 på fenan, det betyder att bilden är tagen i samband med den tredje Nordiska flygtävlingen (Nordiska flygarpokalen). Året är 1936, SE-AEU är splitterny och flygs av ägaren Folke Simonsson. Platsen? Först trodde jag att det är gamla flygfältet i Jönköping där tävlingen hade nattuppehåll den 22-23 maj, men jag kände inte igen hangaren.  Nej, det är frågan om Ljungbyhed som var nästa stopp efter Jönköping. Byggnaden i bakgrunden den gamla flygverkstaden. Stanavo-skylten fanns nog enkom för tävlingens skull (det var den som fick mig först att tro att det var frågan om en civil flygplats. Standard Aviation Oil, Stanavo, var under denna tid ett varumärke som var mycket synligt, till exempel via annonser etc).

Följande bilder kommer alla ur SFF:s arkiv (tack Sven-Erik).



SE-AEU i Norrköping - är det Flygbaren som man anar taket på framför nosen?

Om Folke Simonsson och hans Klemm Kl 35A kan man läsa i boken Aeroklubben i Göteborg 60 år - Torslandaepoken.

"Redan under hösten 1935 hade Simonsson inlett förhandlingar med Klemm Flugzeugbau i Tyskland om att köpa en Klemm 35. Efter mycket dividerande enades man till sist om priset 16 000 kronor, vilket också inkluderade viss extra utrustning som Simonsson ville ha.

Den 22-23 maj 1936 deltog han för andra gången i Nordiska Flygarpokalen. Start och mål var Bromma som i samband  med tävlingen invigdes. Strax innan hade Simonsson varit nere i Tyskland och hämtat hem sin Klemm, som blivit registrerad SE-AEU. Ett par dagar före tävlingen kunde han provflyga vissa av delsträckorna, och kunde därefter vinna sin klass. Simonsson fortsatte att tävla minst lika flitigt med sin Klemm 35 som med Mothen och som vi redan berättat deltog han i tävlingar till Berlin, Zürich, Oslo och många andra platser.




Den 12 september 1937, på hemväg från en flygdag i Oslo, fick Simonsson motorfel och nödlandade på en liten åker norr om Strömstad. Flygplanet fick monteras ner och skickades på lastbil till Torslanda. Motorn visade sig emellertid vara i så dåligt skick att den fick skickas till Tyskland för reperation, och Simonsson kunde inte återuppta sina flygningar förrän i mars 1938.

Efter som han redan 1935 hade flyttat till Vänersborg efter att fått anställning där, var det lite arbetsamt att ha sin maskin kvar på Torslanda. Men eftersom det var det närmaste flygfältet som hade hangar, så fanns det inte mycket att välja på.



Direkt efter krigsutbrottet 1939 fick Simonsson börja flyga luftvärnsflyningar. En fördel med detta blev att han äntligen fick basera sin Klemm i den nyuppförda hangaren i Trollhättan. Under åren 1939-42 flög han cirka 110 målflygningar.

Den 8 juni 1942 överlämnade han sin Klemm till Norrköpings Flygklubb som hade köpt den för 22 00 kronor. De resterarande krigsåren gjorde han ytterligare 19 målflygningar, men enbart med lånade maskiner. Efter krigsslutet blev det inte mycket mer flygning för Simonsson. Den sista var den 13 maj 1949 i en lånad Klemm 35, SE-BGG.




Så här såg SE-AEU ut hos Norrköping Automobil- och Flygklubb. Bilden verkar vara tagen vid Nordisk Aerotjänsts hangar.


Från LEL:s SE-A-register (se även SFF forum):

SE-AEU Klemm Kl 35A W.nr 1029

Tillverkad 1936, Svenskt CofA nr 138.

R 36-04-15 F M Simonsson, Vänersborg (deltog i Nordiska Flygtävingen & Stjärnflygningen i Berlin 1936)

H 37-09-12 N Strömstad, nödlandning efter motorstopp, reparerat, klart 38-03 efter motorrenovering i Tyskland

39-09- C:a 110 målflygn. för Lv till 1942, bas Trollhättan

42-06-17 Norrköpings Automobil- och Flygklubb, Norrköping

(lev. 42-06-08)

H 48-08-10 Gävle, ej reparerat ?

49-04-27 I Larsson, J R Lax, B Lindblom & J O Ohlsson, Nyköping

Ar 53-05-27 Skrotat (612 flygtim.)



Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela