Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Fyndet på fjället 1976 - Handley-Page Hampden AE436

Publicerad 2025-01-21 19:42:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Handley-Page HP.52 Hampden med Royal Air Force serial AE436 i luften över UK 1941-42. Det som är det smått fantastiska är de är just denna flygplanindivid som sedan kraschade på ett svenskt fjäll och vraket kom att ligga där oupptäckt till sommaren 1976. Jag minns när upptäckten tillkännagavs...

Flygplanet var som sagt av typen Handley-Page HP.52 Hampden Torpedo Bomber Mark I. Det var tillverkat i augusti 1941 av English Electric i Preston och hade tillverkningsnummer EEP9277 samt RAF serial AE436.

Planet tillhörde No.144 Squadron RAF Coastal Command och var märkt med koden J-PL och förbandet var involverat i Operation Orator för att skydda konvojen PQ 18. Totalt var det på kvällen den 4 september 1942 32 stycken Hampden som startade från Sumburgh på Shetlandsöarna för att flyga till Afrikanada i Murmansk Oblast. En del av den långa rutten flögs (rätt lågt och med med lågt effektutag) över Sverige och två Hampden kom att haverera på svenskt område. AE436 kom enligt beräkningarna att tidigt på morgonen den 5 september krascha, detta på Tsatsafjället sluttande västsida.

Fem personer ingick i besättningen, varav två överlevde: Piloten D.I. Evans och mekaniker korpral B.J. Sowerby. Några dagar senare ankom de tämligen medtagna till fots till Kvikkjokk. De hävdade att de hade havererat i Norge, vilket gjorde att man inte företog något eftersök från svensk sida. De tre övriga besättningsmännen, navigatör W.H. Bowler, radiooperatör J.S. Jewett och skytten J.P. Campbell, blev anmälda som saknade.

Och nu står jag där. Jag befinner mig i en smärre chock. Jag har gått fram till cockpiten och funderar över vad det egentligen är för något jag ser. I vraket, det som finns kvar av planet, är det relativt tomt, lite elektriska installationer och annan enkel utrustning. Först därefter tittar jag ner på området kring mina fötter. Där finns ett kranium, som jag ser först nu och övriga skelettdelar av en människa. Detta tillsammans med ett stort antal ”bomber”, ammunition, kulsprutor och all möjlig bråte, huller om buller i stenskravlet. ”Bomberna” var syrgastuber. 

Läs Åke Wahlqvist berättelse Bombplan i Sarek, om hur han tillsammans med sin bror hittade Hampden AE436 i mitten av augusti 1976. Det finns massor av bilder. Här ovan ett exempel.

Minns hur jag som liten pojk hörde nyheten om flygplanvraket som hade hittats på fjället. Det gjorde ett rätt stort intryck på mig och kommer ihåg väl pressbilden med den brittiske flygattachén som sitter i cockpit i vraket, ditflugen med helikopter. Den visades i TVs nyhetssändning sent en kväll i månadskiftet augusti-september 1976. Ett stort Wow...

Det här var tiden då mitt flygintresse hade börjat lyfta på riktigt och detta var ännu en kick. Hade nog samma inverkan som Viktor Belenkos omtalade flykt med en MiG-25 till Japan några dagar senare. Och den verkliga dörröppnaren för flygintresset - flygdagen på Malmen den 29 augusti samma år!  Det hände grejer slag i slag. Började köpa serietidningen Pilot och bygga plastmodeller. Och på den vägen är det, eller vad man brukar säga.


Det svårt sargde Hampden-vraket bärgades och togs till Flygvapenmuseum på Malmen. Under 80-talet kom delarna att överföras till Lincolnshire Aviation Heritage Centre i England, där nu cockpit till AE436 är under återuppbyggnad.

Ett tips! Den 23 januari hålls ett websänt föredrag under rubriken 

The Arctic Convoys and a Handley Page Hampden: An Unlikely Pairing


Det handlar om erfarenheter från den olycksaliga konvojen PQ 17 sommaren 1942 och att man därför beslöt att till den efterföljande PQ 18 överföra ett antal Hampden till Murmansk. Där skulle flygplanen efter avslutandet av Operation Orator överföras till Sovjetunionen.

Vraket som hittades 1976 är en del av ett mycket intressant skeende i historien om slaget om Atlanten och kriget på Nordkalotten. Av de 32 Hampden som startade den här nätten, landade 23 stycken vid den tänkta destinationen (eller däromkring). Ur wikipediaartikeln om Operation Orator:

The Hampden crews made a long and dangerous flight from bases in Scotland (4–5 September) and assembled at Vaenga airfield on the Kola Inlet, 25 mi (40 km) north of Murmansk. The two squadrons lost nine aircraft shot down or crashed in transit but the remainder joined a detachment of 210 Squadron Catalina flying boats and a section of photographic reconnaissance Spitfires from 1 Photographic Reconnaissance Unit to make up the Search & Strike Force.  

Tail of Handley-Page Hampden I (AE436) (15611723893).jpg


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela