Om ännu en Hägglundstillverkad Bücker Bestmann
Hägglundstillverkade Bücker Bü 181B-1 Bestmann D-EMAR fotograferad cirka 1964. Flygplanet tillverkades i Örnsköldsvik för svenska flygvapnet 1944, med militär typbeteckning Sk 25 och regnr 25014. Totalt byggde Hägglund & Söner 120 stycken skolflygplan av typen Sk 25 Bestmann på licens.
Notera huven som jag tror fanns på Bestmann-utvecklingar gjorda av tjeckiska Zlin efter kriget. Tänker på Zlin Z.381. Dessa Bestmann-varianter är med andra ord egentligen inte tillverkade på licens från Bücker Flugzeugbau (som upphörde 1945).
Sk 25 nummer 25014 godkändes ny den 22 september 1944 användes först vid Kungl. Krigsflygskolan, F 5, på Ljungbyhed och överfördes senare till F 15 i Söderhamn.
Notera huven som jag tror fanns på Bestmann-utvecklingar gjorda av tjeckiska Zlin efter kriget. Tänker på Zlin Z.381. Dessa Bestmann-varianter är med andra ord egentligen inte tillverkade på licens från Bücker Flugzeugbau (som upphörde 1945).
Sk 25 nummer 25014 godkändes ny den 22 september 1944 användes först vid Kungl. Krigsflygskolan, F 5, på Ljungbyhed och överfördes senare till F 15 i Söderhamn.
25014 avfördes den 21 oktober 1954 tillsammans med de övriga sista av typen i Flygvapnet och såldes via Svensk Flygtjänsts försorg vidare till Västtyskland. Detta datum avfördes också typen i Flygvapnet. Av 94 stycken försålda Sk 25 Bestmann kom 72 att återuppstå civilt nere på kontinenten; främst i Västtyskland, men även enstaka exemplar i Schweiz och Österrike.
Just det här flygplanet inregisterades i Västtyskland den 13 januari 1956 som D-EMAR på Pedro Joyce i Düsseldorf. Då var civil- och privatflyg relativt nytt i landet, hade blivit tillåtet igen i slutet av 1954.
Tack vare den välkände Jens Toft kom Bestmannen så småningom säljas till Danmark. Den 14 oktober 1976 infördes den på danskt register som OY-ALG på Jens P. Bondo Andersen i Vig som ägare. Han flyger med OY-ALG i flera år innan flygplanet havererar vid en nödlandning den 22 juli 1990 vid flygfältet i Trundholm (nedlagt f ö i mitten av 90-talet).
För 18-20 år sedan var jag med om att förmedla en kontakt vilket gjorde att resterna och dokumentationen tillhörande flygplanet kunde återbördas till gamla Svedala. Anledningen var då främst en annan Bestmann, men sedan en tid ryktas det att gamla 25014 håller på att återuppstå...
Nedanstående bild på OY-ALG tog Juha Ritaranta vid KZ Rallyt i Stauning i juni 1978.