Hägglunds tillverkar Sk 25 Bestmann
Erik Hägglund kommenterar själv till dessa filmbilder från Hägglund & Söner. Mycket intressant och härlig "farbroderlig" humor - det handlar mest om tillverkningen av Sk 25 Bestmann. En hel del runt det först tillverkade planet och dess provflygning.


Enligt vissa källor var anledningen till att Hägglunds fick licensen att Carl Clemens Bücker helt enkelt inte ville att Saab skulle ha den. Det hängde ihop med ASJA:s (som sedermera absorberades in i Saab) övertagande av Bückers företag Svenska Aero i början av 30-talet. Bücker ansåg sig blivit dåligt behandlad. Kanske? Kanske inte? Antagligen hade ändå inte Saab haft plats att tillverka dessa Bestmann - man var fullt upptagna med den produktion man redan hade...
Totalt kom Hägglund & Söner bygga 120 stycken Bücker Bü 181B Bestmann på licens, det sista flygplanet levererades i maj 1946. Dessa användes som grundskolflygplan i Flygvapnet till 1953 då typen ersattes av "Super Bestmann", Saab Safir. Beteckningen blev Sk 50, men det är en annan historia...
