Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Då och sen - om SE-KLH

Publicerad 2018-10-21 19:58:17 i Propulärkultur,


Det här är ett rätt misslyckat foto taget hos Nordflyg Service på Kjula den 21 september 2002. Vi ser en amerikanskregistrerad Cessna två-noll-sex, men först ett bra tag senare fattade jag vad jag plåtat. Flygplanet iordningställdes för Atlantferry, det kunde man ändå rätt snabbt konstatera. Fokus - nu snackar jag inte om kameran - låg då och där på något annat.

Egentligen började det med att jag delade denna bild. Skrev: Notera att Gotlands Fallskärmsklubb är med två flygplan på bilden. LOBen är identifierad, men även Cessna TU206F Turbo Stationair SE-KLH är med på bilden. Hamnade i USA året efter.

Japp, det här är alltså före detta SE-KLH, omlackad och omregistrerad till N30444. När man kollar upp ägaren så konstaterar man att det handlar om Robert Garretson i Ipswich, UK. Han köpte vid denna tid också ett relativt stort antal av TFHS pensionerade Bulldogar. SE-KLH hade avregistrerats redan den 14 mars samma år som såld till USA.

SE-KLH importerades av Sundsvalls fallskärmsklubb 1990 och hamnade sex år senare hos Gotlands fallskärmsklubb. Man ersatte sin Stationair med Cessna 182N Skylane OY-AKG, under 2002 registerad som SE-LOB. (Varje gång jag ser kärran tänker jag på Håkan Loob förresten.)

N3044 ferryflögs Ålesund - Reykjavík den 12 oktober 2002 för vidare befodran USA. Dock blev N3044 ingen lång företeelse, redan den 17 juli 2003 avregisterades flygplanet som sålt till Mexico. Där slutar mina spår. Någon som vet mer?

Nedan har vi en bild som där vi ser SE-KLH i det utseende som vi vara vana att se henne. Bilden är tagen på ett snöigt Rakkestad den 17 januari 2001 av Paul Compton.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela