Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Vattenbombare - 5 (Uppdaterad 180727)

Publicerad 2018-07-26 23:13:00 i Allmänt, Brandflyg, Propulärkultur,

Canadair CL-215 C-FTUU på Skavsta 1995 eller -96. Bilden är tagen av Paul Compton. Under ett par somrar i mitten av 90-talet genomfördes tester av vattenbombare i Sverige. Man kom sammanställa och anlysera dessa i en utredning som fick titeln Skopan. Slutsatsen blev - då - att CL-215 och CL-415 lämpade sig för svenska förhållanden men var för dyra. Kolla gärna in Peter Lianders blogginlägg Vattenbombare flög i Sverige redan 1995.

C-FTUU (Conifair - 221)
Notera att det är föregångaren CL-215 och inte en CL-415 på bilden ovan. Den är försedd med ett par Pratt & Whitney R-2800 och motorer ur samma "familj" satt till exempel i Convair Metropolitan (som fanns hos SAS och Linjeflyg) och Douglas DC-6 (som till exempel fanns hos SAS och Transair).

Skillnaden mellan CL-215 och CL-415 är säkert många, men den mest uppenbara är alltså motorerna. Den förstnämnda har stjärnmotorer och drivs av flygbensin (AVGAS 100) och CL-415 har turbopropmotorer som går på flygfotogen (JET A-1). Det här är kanske viktigt - se längre ner!
Under dagen har den franska strykan återkommit till Örebro efter att häromdagen lämnat med för tillsyn utflugna flygplan och trötta besättningar. Vid middagstid kom två franska CL-415, F-ZBFX (Pelican 34) och F-ZBFP (Pelican 31) med avlösande personal in i svenskt luftrum, tillsammans med en ny Benga - det vill säga ett ledningsflygplan av typ Beech 200 (Benga 98).

F-ZBFX 2 Canadair CL-415 French Securitie Civile PMI 05JUN13 (8961834229).jpg

Vid förmiddagens MSB-presskonferans blev det känt att den italienska gruppen kommer att lämna Sverige under fredagen. Italienska myndigheter och EU vill omfördela till Italien och främst Grekland, av högst förklarliga skäl.

MSB kände sig då sig tvungen - och fick regeringens klartecken - att efterfråga vattenbombningsresurser via NATO och dess Partnerskap för fred-kluster. Man fick positiv respons från Turkiet som ställde ett flygplan till förfogande och detta har MSB accepterat.

Helst vill MSB ha två flygplan, för att det har visat sig att brandbombare/skopor opererade i rote är mycket effektivt. Därför söks i skrivande stund efter ytterligare en maskin. MSB eftersträvar alltså tre par/rotar...
 
Dessutom blev  det känt att MSB sätter upp en bas och "taktisk reserv" med bas Växjö. Tre helikoptrar är på plats, bland annat den litauiska Mil Mi-8:an, och var efter resurser lösgörs, tillför man dessa Växjöbasen. Anledningen är den extrema hettan i södra och sydöstra Sverige. Själv noterade jag 34,5 grader idag...

MSB har fördelat de internationella resurserna under fredagen enligt följande:
  • 2 portugisiska skogsbrandsbekämpningsflygplan till Gävleborg.
  • 2 franska skogsbrandsbekämpningsflygplan till Gävleborg.
  • 1 turkiskt plan inväntas.
  • 5 tyska och 1 litauisk helikopter finns utgångsbaseras Växjö för att stärka beredskapen i södra Sverige. Den litauiska helikoptern ger fortsatt stöd i Blekinge efter en brand som uppstod under torsdagskvällen.
  • 8 norska helikoptrar till Dalarna, Jämtland och Gävleborgs län.
  • Polsk personal till Jämtland och Gävleborg.
  • Tysk personal till Dalarna.
  • Fransk personal till Gävleborg.
  • Dansk personal till Gävleborg.
  • Finsk personal inväntas.
Åter till detta med CL-215:

Mig veterligen opererar Gökcen Aviation/Turkish Aeronautical Association Canadair CL-215 och inte inte dito -415. Så nu gäller det för MSB att inse att det måste finnas AVGAS 100 att tillgå i riklig mängd, och inte bara JET A-1!

Det ryktas att det kan handla om en CL-215 som konverterats med turbopropmotorer, det vill säga en CL-215T. Men jag har inte funnit något på webben som bekräftar att Turkiet opererar med denna variant. Gökcen Aviation har enligt sin hemsida nio CL-215 (inget T) och ett gäng PZL M-18 Dromader i användning mot bränder.


Drivmedelproblematiken har varit denna sommar fylld av skogsbränder blivit en stötesten. Gjorde tidigare idag följande inlägg på bloggens facebooksida efter att ha läst en DN-artikel om situationen i Sveg:

Vi är många nu som inser problemet, har också påpekat det vid ett otal tillfällen, och nu blir det uppenbart. Infrastruktur, beredskap, bränsle etc. Sedan kan man nu dessutom grunna över om man skulle behöva större kvantiter med AVGAS 100 (som CL-215 behöver). Ett bränsle som Försvarsmakten inte längre använder...

I normalfallet trafikerar fyra flygturer om dagen från Svegs flygplats. När räddningsarbetet med flygplan uppstod svårigheter att hantera alla plan, inte minst bränslehanteringen.
 

– De italienska planen har åkt till Svegs flygplats och tankat. Vi har haft tolv helikoptrar som har snurrat och åkt till Svegs flygplats och tankat. Vi har förbrukat många gånger mer bränsle än vad vi gör av med normalt. Det har gjort att vi inte haft lagringskapacitet för bränsleåtgången.
 

– Då kontaktade flygplatschefen MSB och frågade om hjälp. Vi sade att de hade skickat hit fyra plan och att de då måste kunna hjälpa oss så att vi kan hålla dem i luften. Då var det jättesvårt att få kontakt med MSB. Det är olika personer hela tiden. De hänvisar till varandra. Flygplatschefen har fått lägga hur mycket tid som helst med MSB. När MSB skickar hit resurser måste de också ta ett ansvar för att det ska fungera, till exempel en så viktig sak som att det ska finnas bränsle till flygplanen, säger Gunnel Gyllander.
 

Situationen med bränslet blev till slut så akut att kommunen fick lösa det via privata kontakter. Sedan fick de hjälp av Försvarsmakten, inte MSB.
 

– Överbefälhavaren på Försvarsmakten var här på besök förra veckan. Då fick vår flygplatschef kontakt med försvaret och deras logistikavdelning. Då lossnade det. Men det var inte MSB:s hjälp.


Detta ställer svensk flyginfrastruktur på sin spets! Skydda flygplatserna, se till att de finns! Nu senast idag blev jag uppmärksammad på att Storuman/Gunnarn inte längre skulle vara intrumentflygplats. Med tanke på var flygplatsen ligger är detta lindirigt sagt ett steg i fullständigt fel riktning.

Och här nere i södra Sverige måste man nog inse att tankarna vad det gäller både AVGAS 100 och JET A-1, till exempel vid flygplatserna i Hultsfred och Oskarshamn, måste vara toppfyllda! MSB har inte uppenbart koll och flygvapnets tankbilar är inte tillräckligt många. Nota bene: De första en/två dagarna vid en brandinsats är avgörande...

Dessutom så använder brandflyget  - det rikiga brandflyget, media!! - kolvmotorbensin i rätt stor utsträckning. Och som många gånger sagt förut: Utan allmänflyget, inget brandflyg.

Den turkiska CL-215:an lär utgångsbaseras i Växjö och anländer dit på lördag eller söndag.
Just nu skulle valrörelsen 2018 varit igång. Skogsbränderna sinkar den och, direkt såväl som indirekt, tar vissa aktörer enkla och billiga poäng av den uppkomna situationen. Skillnaden mellan stad och land har aldrig varit så tydlig. Det handlar om hela landet, det handlar om demokrati. I landsorten kanske (den svenska) vattenbombaren håller på att bli symbolen för att makten i Stockholm kanske bryr sig om befolkningen även där?

 
Uppdaterat 180727


Saxat från Sveriges Radio och Dagens Ekos direktrapportering:

Igår tackade MSB också ja till ett brandflygplan från Turkiet. Tanken var att det skulle börjat flyga mot Sverige i morse, men det kunde inte lyfta på grund av dåliga väderförhållanden. Det finns ingen prognos för när det kan komma iväg, men MSB uppskattar att det ska kunna vara i tjänst vid våra bränder två dygn efter att det lyft från Turkiet. 

Det finns också en försvårande aspekt med det turkiska planet. Det behöver nämligen 100-oktanig bensin, som är ovanlig i Sverige. MSB menar dock att detta inte är ett problem, mer än att det innebär lite logistiskt pusslande. De kommer nämligen lösa det genom att helt enkelt köra 100-oktanig bensin från olika platser i landet till det flygfält det turkiska planet utgår ifrån.

Flygplanet har jag nu identifierat som TC-TKZ (för övrigt känd från Stallone-rullen The Expendables 2). Tomten kommer från Turkiet i år, och det mitt i sommaren..! Varmt! Välkomna


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Simon

Publicerad 2018-07-27 19:22:34

En snabb överslagsräkning ger att den behöver nästan 700 liter i timmen (0.195g/Hp/H och 2000 hp/motor) och när många flygplatser inte har mer än 5000 liter AVGAS så kan det ändå bli problem. Den lär ju dra i sig 5-7000 liter/dygn beroende på flygtid...

Postat av: Per

Publicerad 2018-07-27 21:44:28

Ungefär så resonerade jag också när jag försökte ta kontakt med MSB under gårdagen (vilket i slutänden ledde till radiocitatet här ovan). Frågan är varifrån de har tänkt hämta soppa egentligen? Ska den köpas in från distributör (optimalt och antagligen billigast) eller hämtas från annan flygplats? Jag tror inte de har funderat över logistiken närmare än att kolla OM det finns AVGAS (ber till gudarna om att någon talat om skillnaden mellan 91/96 och 100LL). Men så länge det bara handlar om att fylla en kärra går det nog att fixa, även om jag misstänker att det kommer få skötas via personliga kontakter precis som i Sveg.
Blir det däremot tal om två eller rentav fler CL-215, som antytts vara en möjlighet i media, ja då blir det problem och ett mardrömsscenario är ju om de börjar åka runt och "rekvirera" soppa hos flygklubbar med 100LL. Det lär nog inte vara speciellt sannolikt men med tanke på hur bonnigt det har gått till på sina håll, så skulle jag inte bli ett dugg förvånad...

Postat av: MWE

Publicerad 2018-07-30 13:22:28

Begäran om det turkiska CL-215 har återtagits, så någon kolvmotornostalgi blir det ju inte fråga om. Bra det, användningen av AVGAS100LL bör begränsas, men nu blir det heller inga logistiska problem kring detta bränsle. Dessutom känns det olustigt att ta emot hjälp från Erdogan-diktaturen även om man inte får vara alltför kräsen när det gäller krissituationer.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela